Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-02, 16:06
  #1
Medlem
Åhoj.

Köpte mig en laptop nyligen, ingen superduper masking men är ändå lite fundersam angående processorn i den. Processorn, Intel Pentium N3540 2.16 GHZ 4 kärnor, ligger i stort sett alltid på 100%. I aktivitetshanteraren ändrar den hastigheten på processorn mellan 1.3 till 2.65 GHZ men håller alltid användningen över 40%, bara genom att sitta på flashback och skriva så ligger den på 100% på 2.65GHZ. Är medveten om att det inte är den bästa av processorer men tycker att det är väldigt konstigt att den ligger på 50-100% användning när den är nystartard på skrivbordet och inga program körs. Öppnar jag ''dokument'' tar det mellan 5-10 sekunder för rutan att ploppa upp.

Köpte datorn på komplett och har varit i kontakt med deras kundservice, men som vanligt är dom till väldigt, väldigt lite hjälp. Råden jag fick var att virussöka, och formatera om datorn, vilket jag gjort, och fungerar inte det så kan dom tyvärr inte se att det skall vara något fel på datorn, tycker det låter märkligt.

Någon lite mer erfaren som har ett par goda råd om vad som är tokigt, eller är det så att processorn är i liknande prestanda som en Sony Ericsson T610?
Citera
2015-06-02, 16:13
  #2
Medlem
sandra_ns avatar
Har du kollat vilka processer som tar CPUn?
Låter märkligt om du har blåst den (inte med skitet man får till datorn väl?..)

Om CPUn går som den gör så låter det som fläkten inte sitter på som den skall. Vanligt problem på äldre burkar som släpas hit och dit. Skruvarna lossnar med tiden = CUPn går för fullt. Men då det är en ny burk så luktar det som fabikatsfel, om det inte är software. Kolla processerna först.
Citera
2015-06-02, 17:02
  #3
Medlem
Den kanske inte har blivit "klar".

Efter ny-/omstart med anlutning till internet så behöver en laptop med Win7/8/8.1 typ 10-30 minuter på sig att:
  1. Ladda hem senaste virusdefinition
  2. Virusscanna
  3. Kolla windows update
  4. Automatsikt underhåll

Och finns nya/oinstallerade uppdateringar så ska de hämtas/köras.
Sedan samma för Chrome/FFox/Flash/A-reader osv.
  • Så starta och logga in (så att den får internet).
  • Kolla/bromsa inställningarna för "somna" och liknande.
  • Starta aktivitetshanteraren och byt till fliken med cpu-kurvor.
  • Gör något annat i 30 minuter.

Titta igen. Om den jobbar över 10% så kolla historiken i Windows Update och om den verkligen hunnit hämta alla än.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback