Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-02, 03:53
  #1
Medlem
iC0REs avatar
Den senaste tiden så har min dator kraschat nästan varje gång jag spelat. Först så får jag lite lägre fps sen fryser sig skärmen samtidigt som ett "surrande" ljud uppstår. Vid några få tillfällen så har den gått direkt till BSoD.

Detta hände aldrig förut utan började efter jag hade ominstallerat Windows 7.

Detta händer enbart när jag spelar.

Kan verkligen inte förstå vad som har gått fel. Några tips?
Citera
2015-06-02, 04:17
  #2
Medlem
annanmedlems avatar
Du kan köra MSI Afterburner och lägga på diverse charts för att se vad det är som maxar ur om något.

Och givetvis installera de nyaste drivrutinerna för grafikkortet om du inte redan har det. Men det känns ju som en självklarhet.
Citera
2015-06-02, 04:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iC0RE
Den senaste tiden så har min dator kraschat nästan varje gång jag spelat. Först så får jag lite lägre fps sen fryser sig skärmen samtidigt som ett "surrande" ljud uppstår. Vid några få tillfällen så har den gått direkt till BSoD.

Detta hände aldrig förut utan började efter jag hade ominstallerat Windows 7.

Detta händer enbart när jag spelar.

Kan verkligen inte förstå vad som har gått fel. Några tips?

Hände mig en gång, spelade inte dock, var moderkortet som hade fått nån knäpp. Var iofs en 3år gammal dator. Jäkla tråkigt att det har hänt dig och hopps det löser sig.
Citera
2015-06-02, 06:12
  #4
Medlem
iC0REs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiedToChaines
Hände mig en gång, spelade inte dock, var moderkortet som hade fått nån knäpp. Var iofs en 3år gammal dator. Jäkla tråkigt att det har hänt dig och hopps det löser sig.

Mjo, jävligt frustrerande när det händer en gång i halvtimmen.


annanmedlem: Ska kolla in MSI afterburner, tack!
Citera
2015-06-02, 06:18
  #5
Medlem
OperatusOeps avatar
Temperaturen okej? Kollat fläkten? Ofta (inte alltid) behöver datorn rensas på damm.

1. Damm?
2. Vad drar datorkraft och varför?
3. Är datorn ren? (Massa program i bakgrunden exempelvis malware?)

Annars brukar det vara hårdvaran det är fel på.
Citera
2015-06-02, 06:25
  #6
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iC0RE
annanmedlem: Ska kolla in MSI afterburner, tack!
Slå på så det visar GPU och processortemperatur och klockfrekvens (och load) och spela lite så kan du ju se om någon av dem blir så varm så att det klockar ner exempelvis.

Iofs säger det ju inte ett skit om en krasch =P, temperatur möjligtvis

Har man trasiga minnen kan man ju såklart få random fel. Eller trasigt vad fan som helst, processor och grafikkort går ju med såklart.

Kan ju ta ut ena minnet om du har två och se om det fungerar bättre då.
Citera
2015-06-02, 06:26
  #7
Medlem
iC0REs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OperatusOep
Temperaturen okej? Kollat fläkten? Ofta (inte alltid) behöver datorn rensas på damm.

1. Damm?
2. Vad drar datorkraft och varför?
3. Är datorn ren? (Massa program i bakgrunden exempelvis malware?)

Annars brukar det vara hårdvaran det är fel på.

Temperaturen är helt okej. Lite varm men inte för varm. Rensade den på damm och gjorde en ny ren windows installation förut. Kanske dags att skrota skitburken.
Citera
2015-06-02, 08:51
  #8
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iC0RE
Den senaste tiden så har min dator kraschat nästan varje gång jag spelat. Först så får jag lite lägre fps sen fryser sig skärmen samtidigt som ett "surrande" ljud uppstår. Vid några få tillfällen så har den gått direkt till BSoD.

Detta hände aldrig förut utan började efter jag hade ominstallerat Windows 7.

Detta händer enbart när jag spelar.

Kan verkligen inte förstå vad som har gått fel. Några tips?

Vad står det i loggboken?
Citera
2015-06-04, 17:36
  #9
Medlem
Slippans avatar
Du måste ge mer information. Blåskärm brukar oftast tala om vilken process det är som orsakar kraschen och windows loggar det. Finns hundratals olika program som kan ta fram dessa loggar på lättast sätt så leta lite och dumpa loggen här eller googla själva processen som felar. Du har inte ens talat om vad din dator har för hårdvara så det finns inte direkt mycket tips eller ideér man kan ge till vad som kan vara orsaken.

Man kan inte vara mer till hjälp eftersom man inte direkt vet vad som föregår i din dator.
Citera
2015-06-07, 16:12
  #10
Medlem
iC0REs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vad står det i loggboken?

Hur kollar man det
Citera
2015-06-07, 18:55
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iC0RE
Hur kollar man det

Du skriver loggboken på kommandoraden.
Citera
2015-06-08, 04:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iC0RE
Hur kollar man det

Vad har du för grafikkort och operativsystem? och är det 64 eller 32-bits?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback