Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-01, 22:30
  #1
Medlem
Bytte för inte så länge sedan jobb, från fysiskt krävande till ett kontorsjobb där den enda rörelsen i princip är till och från kaffemaskinen.

När jag hade det fysiskt krävande jobbet sov jag runt åtta, nio timmar och kände mig nöjd med det.

Men nu det till det konstiga. Numera räcker det med fyra, fem timmars sömn och jag vaknar pigg och klar i huvudet.

Emellanåt har jag varit oroad om det är skadligt på nåt sätt att sova så lite? Eller har det helt enkelt att göra med att kroppen känner på sig att den inte påfrestats fysiskt och på grund av det minskar behovet av sömn till nästan hälften som det brukade?

Har även gjort ett antal försök att sova som förut men har då vaknat upp med en dånande huvudvärk.

Mina frågor är om det på nåt sätt är konstigt att sova så pass lite men ändå vakna utvilad och pigg? Behöver jag känna mig oroad att jag inte får mina "åtta" timmar?

Har vi några kunniga som kan sambanden mellan sömn och fysisk aktivitet? Finns det kanske nån form av tabell med nån form av statistik som tar upp x antal timmars fysisk aktivitet som bör ge y antal timmars rekommenderad sömn?
Citera
2015-06-01, 22:46
  #2
Medlem
Det är inte farligt så länge du känner dig pigg och kry och utvilad. Vid skadligt för lite sömn har man symptom under dagtid (vakentid) som t ex dåsighet och bristande koncentrationsförmåga, oönskat ökad aptit osv.

Det finns ingen bestämd tidsmängd man behöver sova, så länge man hinner ned i djupsömn som är den livsnödvändiga sömnen. Den tidsmängd som krävs är väldigt individuell men de flesta behöver 7-9 h per dygn. Andra klarar sig med 4-5. Genetiska faktorer spelar stor roll.

Om man lär sig nya saker, är i nya miljöer osv så brukar man behöva mer sömn. Å andra sidan om du hade ett fysiskt krävande jobb förut så behövde din kropp förmodligen mer återhämtning då. Jag känner inte till att det skulle finnas ngn tabell som den du efterfrågar eftersom det ju är beroende av så väldigt många faktorer, men vid försök på möss har man sett att de som vistas i stimulerande miljöer frisätter mer noradrenalin och sover sedan längre när de sover än möss som sitter i sin gamla vanliga bur och inte har något nytt att intressera sig för.

Mår du bra, så är det bra. Om du å andra sidan känner att du skulle behöva sova mer men inte kan så är det insomni och det är självklart inte bra.
Citera
2015-07-05, 15:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Det är inte farligt så länge du känner dig pigg och kry och utvilad. Vid skadligt för lite sömn har man symptom under dagtid (vakentid) som t ex dåsighet och bristande koncentrationsförmåga, oönskat ökad aptit osv.

Det finns ingen bestämd tidsmängd man behöver sova, så länge man hinner ned i djupsömn som är den livsnödvändiga sömnen. Den tidsmängd som krävs är väldigt individuell men de flesta behöver 7-9 h per dygn. Andra klarar sig med 4-5. Genetiska faktorer spelar stor roll.

Om man lär sig nya saker, är i nya miljöer osv så brukar man behöva mer sömn. Å andra sidan om du hade ett fysiskt krävande jobb förut så behövde din kropp förmodligen mer återhämtning då. Jag känner inte till att det skulle finnas ngn tabell som den du efterfrågar eftersom det ju är beroende av så väldigt många faktorer, men vid försök på möss har man sett att de som vistas i stimulerande miljöer frisätter mer noradrenalin och sover sedan längre när de sover än möss som sitter i sin gamla vanliga bur och inte har något nytt att intressera sig för.

Mår du bra, så är det bra. Om du å andra sidan känner att du skulle behöva sova mer men inte kan så är det insomni och det är självklart inte bra.

Har provat det några gånger nu och det får bli att hålla sig till 4-5 timmar. Får bara huvudvärk med ännu mer sömn. Tycket bara att det är skumt men det beror väl med högsta sannolikhet på att jag inte rör mig så mycket längre. Men det kommer bli ändring på det snart och det ska bli spännande och se hur många extra timmars sömn det blir.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback