Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-01, 17:30
  #1
Medlem
Charlie-Whites avatar
Hej folket! Vet inte om jag placerat tråden rätt.

Såhär är det min flickvän har handlat med sopklarna och inte betalat fakturan i tid. Vi fick en räkning förra veckan på 400 som jag betalade in i fredags. Nu idag har hon fått en faktura från deras sopiga inkassobolag Segoria på 600. Så jag ringer upp äckelklarna och frågar vad problemet är men kärringen jag pratade med säger att hon måste ta det med min flickvän. Slår på högtalare och hör kärringen säga att inkassobrevet skickades ut innan vi betalade fakturan på 400 vilket gör att vi även behöver betala den på 600.

Stämmer detta eller kan man ringa äckel Segoria och göra nått åt saken?

Tacksam för all hjälp
Citera
2015-06-01, 17:33
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Hej folket! Vet inte om jag placerat tråden rätt.

Såhär är det min flickvän har handlat med sopklarna och inte betalat fakturan i tid. Vi fick en räkning förra veckan på 400 som jag betalade in i fredags. Nu idag har hon fått en faktura från deras sopiga inkassobolag Segoria på 600. Så jag ringer upp äckelklarna och frågar vad problemet är men kärringen jag pratade med säger att hon måste ta det med min flickvän. Slår på högtalare och hör kärringen säga att inkassobrevet skickades ut innan vi betalade fakturan på 400 vilket gör att vi även behöver betala den på 600.

Stämmer detta eller kan man ringa äckel Segoria och göra nått åt saken?

Tacksam för all hjälp

Det finns inget fel i deras agerande, om inte de mottagit betalningen på förfallodagen så får de gå vidare med det. Så, extrakostnaderna skall erläggas.

Många väljer att ha en "om du betalat de senaste dagarna, bortse från detta" för att undvika dylikt, men det är inget de är skyldiga att göra.

De har rätt, och ni är körda om de drar det vidare.

(Jag noterar också att du inte skriver hur sena ni var med betalningen...)
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2015-06-01 kl. 18:13.
Citera
2015-06-01, 17:38
  #3
Medlem
Ni fick en räkning förra veckan som ni betalade i fredags förra veckan?
Ett förfallodatum någon dag efter faktureringsdatum låter väldigt kort, Klarna brukar köra med två veckor (och man kan förlänga tiden med en vecka på deras hemsida).
Citera
2015-06-01, 17:38
  #4
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det finns inget fel i deras agerande, om inte de mottagit betalningen på förfallodagen så får de gå vidare med det.

Många väljer att ha en "om du betalat de senaste dagarna, bortse från detta" för att undvika dylikt, men det är inget de är skyldiga att göra.

De har rätt, och ni är körda om de drar det vidare.

(Jag noterar också att du inte skriver hur sena ni var med betalningen...)
Misstänkte det också. Vet inte hur eller om vi var sena med betalningen då klantarslet har kastat fakturan.
Citera
2015-06-01, 17:39
  #5
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Ni fick en räkning förra veckan som ni betalade i fredags förra veckan?
Ett förfallodatum någon dag efter faktureringsdatum låter väldigt kort, Klarna brukar köra med två veckor (och man kan förlänga tiden med en vecka på deras hemsida).
Exakt. Tyvärr kan jag inte kolla det då klantarslet har kastat fakturan.
Citera
2015-06-01, 17:42
  #6
Medlem
Dock behöver du ju bara betala inkassoavgiften till inkassobolaget, inte själva fakturabeloppet, så det är alltså inte 400+600, utan 400+inkasso, tror den ligger på runt 150:-, och på detta sedan läggs eventuell ränta som blivit.
Citera
2015-06-01, 17:48
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Misstänkte det också. Vet inte hur eller om vi var sena med betalningen då klantarslet har kastat fakturan.

Inga problem, den går fortfarande att se online.
Citera
2015-06-01, 18:06
  #8
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Dock behöver du ju bara betala inkassoavgiften till inkassobolaget, inte själva fakturabeloppet, så det är alltså inte 400+600, utan 400+inkasso, tror den ligger på runt 150:-, och på detta sedan läggs eventuell ränta som blivit.
Det var ju tur det, Tack!
Citera
2015-06-01, 18:12
  #9
Medlem
Reevess avatar
Beloppet fakturan avser skall du givetvis inte behöva betala två gånger, men absolut avgiften för inkasso. Låt detta bli en lärdom, betala era räkningar i tid.
Citera
2015-06-01, 22:17
  #10
Medlem
Emerains avatar
Rubriken fixad och TS har fått en varning för brott mot regel 0.01. Ts åsikt om Klarna kombinerat med "hjälp" är inte en acceptabel rubrik.

/moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback