Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-01, 09:15
  #1
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Har en bisarr erfarenhet att få hjärtrusning / hjärtklappning på kampsportsträningen - och endast. Tränar aktivt flertalet sporter men det är endast vid kampsporten hjärtklappningen kommer.
Mönstret är detsamma: vid hårda slag, oavsett om det är på mits eller sparring, så kan hjärtat när som helst skena iväg i puls, trots att övningen i sig inte är speciellt krävande. Det är som att den hårda smällen går som en chockvåg i kroppen och skickar iväg en signal till hjärtat att börja slita arslet av sig.

Är någotsånär påläst vad gäller hjärtklappningar och då det inte förekommer utanför ringen eller medför några som helst besvära är jag inte nojig. Däremot undrar jag givetvis om någon annan känner igen företeelsen eller hört om det?
Citera
2015-06-01, 09:39
  #2
Medlem
HiiriHazes avatar
Tror du inte att det är adrenalinkick? Ren överlevnadsinstinkt när man blir slagen på. Jag ska försöka vara så påläst som möjligt: Binjurarna utsöndrar ett hormon som kallad adrenalin, när adrenalin ruset slår på ökar pulsen och hjärtrytmen. Det är med andra ord inget du behöver oroa dig över.
Citera
2015-06-01, 09:47
  #3
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Tror du inte att det är adrenalinkick? Ren överlevnadsinstinkt när man blir slagen på. Jag ska försöka vara så påläst som möjligt: Binjurarna utsöndrar ett hormon som kallad adrenalin, när adrenalin ruset slår på ökar pulsen och hjärtrytmen. Det är med andra ord inget du behöver oroa dig över.


Nej jag betvivlar det. Min erfarenhet vid adrenalinpåslag är ett allmänt förhöjt stresstillstånd som märks av på flera sinnen. Detta är vanliga "klassiska" hjärtrusningar. Men visst, helt omöjligt är det inte. Men oavsett adrenalin eller inte så kvarstår min fråga varför jag då tycks drabbas av detta i så pass stor omfattning. Inte varit med om någon annan på något pass som upplevt detsamma, och inte frekvent heller.
Orolig är jag dock inte, som jag nämnde, men tack för omtanken
Citera
2015-06-02, 13:29
  #4
Medlem
-vaas-s avatar
Din kropp saknar förtroende för vad sin kapten pysslar med låter det som.

Din kropp är som en egen separat vilja i klass med en bångstyrig hundvalps, om den inte litar på skit du drar iväg den på kommer den protestera.
Citera
2015-06-02, 17:31
  #5
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -vaas-
Din kropp saknar förtroende för vad sin kapten pysslar med låter det som.

Din kropp är som en egen separat vilja i klass med en bångstyrig hundvalps, om den inte litar på skit du drar iväg den på kommer den protestera.

Haha ok, och vad är den medicinska benämningen för detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback