Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-31, 18:42
  #1
Medlem
Jag har en Linuxserver i form av en virtuell maskin med VMWare på en dator med Windows 8. Jag kör Ubuntu Desktop. Jag har konfigurerat LAMP och jag kommer åt min server genom http://192.168.74.128/ både på guest och host.

Nu vill jag komma åt min virtuella server från en helt annan dator över internet. Jag har ändrat porten som Apache2 lyssnar på till 8080 istället för default 80 (pga rekommendationer på div. forum).

Jag har gjort port forwarding på 8080 till min host-dator, men enligt canyouseeme.org funkar inte det. Dock har ju min guest-dator IP 192.168.74.128, men det är ju IP-adressen för nätverket mellan host- och guest-dator.

Jag fattar ingenting just nu. Det här är först gången jag använder Linux och jag har suttit hela jävla dagen och googlat.

Hur gör jag min Linux HTTP-server på VMWare tillgänglig för alla på internet? Jag har en domän som jag hade tänkt skicka vidare till mitt public IP för att hosta en webbplats som ska vara tillgänglig för alla.
Citera
2015-05-31, 19:22
  #2
Medlem
I och med att denna har ip-adressen 192.168.74.128 så antar jag att du har nätverket inställd på "bridged mode". I sådana fall ska portforwarding ske direkt till denna ip enligt nedan...

din-publika-ip:8080 -> 192.168.74.128:8080

Kontrollera också så att du inte har några brandväggar på din host som blockerar inkommande på denna port.
Citera
2015-05-31, 19:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
I och med att denna har ip-adressen 192.168.74.128 så antar jag att du har nätverket inställd på "bridged mode". I sådana fall ska portforwarding ske direkt till denna ip enligt nedan...

din-publika-ip:8080 -> 192.168.74.128:8080

Kontrollera också så att du inte har några brandväggar på din host som blockerar inkommande på denna port.

Jag såg precis att jag hade inställt på NAT, men efter lite snabba efterforskningar verkar Bridged vara mycket bättre. Dock funkar inte internet nu när jag ändrade. Jobbar på det.
Citera
2015-05-31, 20:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emrp89
Jag såg precis att jag hade inställt på NAT, men efter lite snabba efterforskningar verkar Bridged vara mycket bättre. Dock funkar inte internet nu när jag ändrade. Jobbar på det.
Jag vill minnas att du kan använda dig av port forwarding även i vmware (om du kör NAT) om det inte skulle fungera. Detta innebär alltså att du dels kör port forwarding från din router till hosten och denne i sin tur till din server.
Citera
2015-05-31, 21:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emrp89
Jag såg precis att jag hade inställt på NAT, men efter lite snabba efterforskningar verkar Bridged vara mycket bättre. Dock funkar inte internet nu när jag ändrade. Jobbar på det.
Kör bridge mode. Din vmware guest kommer agera som en vanlig klient på ditt LAN bakom din router (NAT).

Kör du DHCP? Får servern en IP i ditt lan? Kan din dator pinga vmware guestens ip?
Citera
2015-06-01, 19:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Kör bridge mode. Din vmware guest kommer agera som en vanlig klient på ditt LAN bakom din router (NAT).

Kör du DHCP? Får servern en IP i ditt lan? Kan din dator pinga vmware guestens ip?

Jag har nu ändrat till bridged mode. Guest-datorn har en egen IP-adress i nätverket och host-datorn kan pinga utan problem. Det enda jag inte lyckas med är att ansluta till min guest-server genom http://public-ip:8080. Jag har gjort forwarding på port 8080 till servern och ställt in apache att lyssna på 8080, men skiten funkar inte...

EDIT:

Problemet är löst! Fan vad dum jag känner mig... Jag bor i en lägenhet som har ett skåp med en router som är kopplad till nätverksuttag i väggarna där i sin tur den trådlösa routern är inkopplad. Jag hade alltså två routrar kopplade efter varandra. Tog bort den första och nu är allt frid och fröjd!
__________________
Senast redigerad av emrp89 2015-06-01 kl. 20:27.
Citera
2015-07-10, 10:03
  #7
Medlem
SithSons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
I och med att denna har ip-adressen 192.168.74.128 så antar jag att du har nätverket inställd på "bridged mode". I sådana fall ska portforwarding ske direkt till denna ip enligt nedan...

din-publika-ip:8080 -> 192.168.74.128:8080

Kontrollera också så att du inte har några brandväggar på din host som blockerar inkommande på denna port.

Tvärtom.
Han kör NAT och får ett eget nätverk på 192.168.74.1.

Kör man Bridged får man en vanlig riktig IP från routerns DHCP på det existerande nätverket, genom en virtuell MAC från det fysiska NICet.

Så testa ställ om till Bridged Mode.
Citera
2015-07-10, 20:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithSon
Tvärtom.
Han kör NAT och får ett eget nätverk på 192.168.74.1.

Kör man Bridged får man en vanlig riktig IP från routerns DHCP på det existerande nätverket, genom en virtuell MAC från det fysiska NICet.

Så testa ställ om till Bridged Mode.
Så är det naturligtvis under förutsättning att inte routern/dhcp-servern ligger på detta nätverk (men det gör den nog inte), tack för påpekandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback