Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-31, 17:02
Medlem
Funderade just på hur det såg ut kring min förra bostad - hyresrätt.

Jag hyrde en lägenhet i en byggnad, avsides utanför stan.
Ja det var nära centrum i byn och jag bodde intill en väg som var
relativt trafikerad.

Men då är det så att jag eller vi som bodde i huset / huset är byggt
- på en sandbank, likaså är vägen byggd på denna sandbank som
går rakt genom byn och allt är byggt längs den.

Runtomkring denna sandbank eller kam som det kanske kallas,
är det åker, är det inte det så är det skog.

Då min dåvarande hyresvärd rustade och grävde ny vattenbrunn upptäcktes det
att det var ett väldigt högt tryck på vattnet, det fanns väldigt gott om vatten där.

Nu i sommar så var jag ute mycket, relativt blött ibland och så åkern nedanför.
Slambilen kom och tömde brunn, då hade vi även hittat en annan brunn på åkern
där jag hade röjt och rensat upp bland växtligheten dock var det nån typ av
dränineringsbrunn från åkern gissar jag, då vi tömde den kom det ännu mer vatten
och det tog aldrig slut.

Så det jag funderar på och det jag är så nyfiken på, hur ser det ut under oss?
De första metrarna är nog bara jord - d.v.s. gammal sjöbotten och nånstans där nere
är det massor med vatten och fukt, sånt som aldrig rinner bort utan alltid finns där
eftersom åkern ligger lågt och nedanför är en sjö som är ganska igenväxt.

Så om jag skulle gräva en stor grop på 6x6 m och kanske 4 m djup,
troligtvis hade jag stött på en massa vatten som tränger upp och som
inte har nånstans att ta vägen?

Skulle man pumpa upp all detta vatten skulle man antagligen tömma den närmsta
halva kvadratkilometern på vatten också kanske? Visst blir det så? Att gräva ett "hål" i backen
är som att anlägga en brunn dit allt vatten från marken kan samlas och genom tryck kanske
komma upp relativt högt i nivå.

Hade jag bott på en lantgård och haft tillgång till maskiner hade jag gärna
grävt och se, ja antagligen är det bara en massa jord, trädrötter och sten
om inte annat berg kanske jag stöter på. Det sägs att det inte finns nånting
i marken i våra trakter, iallafall inte där jag bodde förr uppe i norr det är bara
orörd mark.

Ursäkta mitt sätt att skriva men jag ville skriva av mig om mina tankar,
vad är era reflektioner? Vad finns det där under jordytan?

Jag såg ett program, antagligen "Nat Geo" såg jag på där man för första gången
hade kunnat titta hur det ser ut nere i marken, man kom efter lång tid ner till jordens
centrum som såg mer ut som en sol än planeten jorden, jo vi har ju nån typ av kärna
långt ner i marken men att gräva sig ner dit är svårt. Hur långt ner skulle man kunna
gräva tror ni? Nånstans blir det kanske syrebrist, nånstans kanske berget tar emot
eller så är det alldeles för blött för att komma vidare.

Kom just att tänka på Gold Rush Alaska där dom schaktar ut stora områden stora
som fotbollsplaner och större, men egentligen är det bara jord och sten dom hittar
förutom guldet då förstås.
Citera
2015-05-31, 21:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Man får ju tänka på att grundvattnet inte är som en sjö utan det är jord, sand och sten även där det är grundvatten, bara det att det är blött. Ungefär som att man fyller en hink med sand och sedan häller vatten i den, blöt sand.

Stillastående grundvatten är ovanligt, åtminstone i Sverige utan det brukar för det mesta röra på sig från högbeläget land mot kusten.

När man tar ut vatten ur en brunn sjunker grundvattenytan runt brunnen som en tratt kan man säga där vinkeln bestäms av uttagsflödet och markens genomsläpplighet för vatten.
Citera
2025-01-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Man får ju tänka på att grundvattnet inte är som en sjö utan det är jord, sand och sten även där det är grundvatten, bara det att det är blött. Ungefär som att man fyller en hink med sand och sedan häller vatten i den, blöt sand.

Stillastående grundvatten är ovanligt, åtminstone i Sverige utan det brukar för det mesta röra på sig från högbeläget land mot kusten.

När man tar ut vatten ur en brunn sjunker grundvattenytan runt brunnen som en tratt kan man säga där vinkeln bestäms av uttagsflödet och markens genomsläpplighet för vatten.

Finns det lite tumregler för hur mycket vatten i jordarter ovan berg som övergår till grundvatten i berg via större och mindre sprickor ?
Citera
2025-05-24, 07:42
Medlem
Det talas om låga grundvattennivåer i Sverige p g a den snöfattiga vintern. Men hur fungerar det i länder som inte har någon snö, t ex Spanien? Har de något grundvatten?
Citera
2025-05-24, 12:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det talas om låga grundvattennivåer i Sverige p g a den snöfattiga vintern. Men hur fungerar det i länder som inte har någon snö, t ex Spanien? Har de något grundvatten?

Någon typ av grundvatten finns nästan överallt. I vissa delar av Spanien regnar det också ordentligt och där har de ofta inga problem. Det är i ett stort stråk längs kusten från nordväst till bergen i norr och kusten vid gränsen till Frankrike. Det finns också ofta tillräckligt med vatten längs kusten i öst och i landet innanför i östra Spanien ända ned till Granada.

Människan påverkar nivåerna en hel del. Som exempel är vattennivån runt Valencia låg, men det räcker att ta bilen ca. 10 mil i valfri riktning, så är den på normala nivåer. En del områden med lite regn kan ha det här, om det inte bor så många människor där.

Jag är inte geolog, men på andra ställen tycks det som att det inte finns mycket till grundvatten. Kanske är det en kombination av lite regn och hur avdunstning och avrinning ser ut. Kanske kan man tänka sig torra områden där berggrunden ser ut sådan att vattnet sticker iväg till en flod och försvinner därifrån.

Avdunstningen är kanske huvudorsaken till att förråden inte fylls på om sommaren, även om det skulle komma ok med regn, för det vattnet tar sig ofta upp i luften igen. Men det regnar också mer från september-mars.

I en del varma länder finns fossila akviferer, och det är en form av grundvatten. I Australien finns en mycket stor som har funnits i en miljon år. Nästan ingen använder vattnet, så det ligger kvar under marken, trots att det är snustorrt.

Här är en karta.

https://www.researchgate.net/figure/...fig1_291192029
Citera
2025-05-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Någon typ av grundvatten finns nästan överallt. I vissa delar av Spanien regnar det också ordentligt och där har de ofta inga problem. Det är i ett stort stråk längs kusten från nordväst till bergen i norr och kusten vid gränsen till Frankrike. Det finns också ofta tillräckligt med vatten längs kusten i öst och i landet innanför i östra Spanien ända ned till Granada.

Människan påverkar nivåerna en hel del. Som exempel är vattennivån runt Valencia låg, men det räcker att ta bilen ca. 10 mil i valfri riktning, så är den på normala nivåer. En del områden med lite regn kan ha det här, om det inte bor så många människor där.

Jag är inte geolog, men på andra ställen tycks det som att det inte finns mycket till grundvatten. Kanske är det en kombination av lite regn och hur avdunstning och avrinning ser ut. Kanske kan man tänka sig torra områden där berggrunden ser ut sådan att vattnet sticker iväg till en flod och försvinner därifrån.

Avdunstningen är kanske huvudorsaken till att förråden inte fylls på om sommaren, även om det skulle komma ok med regn, för det vattnet tar sig ofta upp i luften igen. Men det regnar också mer från september-mars.

I en del varma länder finns fossila akviferer, och det är en form av grundvatten. I Australien finns en mycket stor som har funnits i en miljon år. Nästan ingen använder vattnet, så det ligger kvar under marken, trots att det är snustorrt.

Här är en karta.

https://www.researchgate.net/figure/...fig1_291192029
Intressant. Sverige anses ju ofta ha ett ganska kallt och blött klimat och borde inte ha problem med vattenbrist. Vi har också mycket sjöar och vattendrag till skillnad mot t ex Spanien. Jag har bara varit som turist där ett par gånger, och fick då uppfattningen att det var ett torrt och närmast ökenartat land. För att inte tala om länder i Mellanöstern. Hur klarar länder som Israel, Libanon, Irak m fl sin vattenförsörjning?
Citera
2025-05-24, 13:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Intressant. Sverige anses ju ofta ha ett ganska kallt och blött klimat och borde inte ha problem med vattenbrist. Vi har också mycket sjöar och vattendrag till skillnad mot t ex Spanien. Jag har bara varit som turist där ett par gånger, och fick då uppfattningen att det var ett torrt och närmast ökenartat land. För att inte tala om länder i Mellanöstern. Hur klarar länder som Israel, Libanon, Irak m fl sin vattenförsörjning?

Många sådana länder tullar på sitt grundvatten, och absolut runt storstäderna. Om renhållningen är kass kan oönskade ämnen också lätt komma ut i grundvattnet.

Runt en stad som Amman sjunker nivåerna med 1,1 meter per år. Det skapar problem för allt liv. Men det blir problem även i rika länder. Delar av Kalifornien är byggt på vad som mest är öken. Som resultat är vatten i San Diego ganska dyrt, och en smart vanlig jobbare fixar någon sorts japansk trädgård, med väldigt få men fint placerade växande saker. Bara de rika har råd med bassänger och en helgrön tomt.

Israel tullar från Jordanfloden och tar grundvatten lite varstans. Gazabor klagar på det där, för grundvattennivån sjunker beroende på israelisk vattenanvändning i Israel, och det får kusten att bli saltare när det "läcker" in saltvatten. Israel är också någorlunda rikt och har stora avsaltningsanläggningar och anläggningar för att kunna återanvända vatten, alltså reningsanläggningar. Israels naturliga vatten räcker inte alls till, och 4 av 5 glas vatten kommer från saltvatten och annat.

Sverige kan mycket väl också komma att få problem med förändrade regnmönster. Riktigt hur det blir vet vi ju inte, men sydöstra Sveriges odlingar kommer kanske att behöva konstbevattning allt mer och mer.

Orsaken till att Spanien är torrt för dig är att det är det ju ofta på en liten semesterort. I nordvästra och norra Spanien regnar det förmodligen mer än någonstans i Sverige. En annan orsak är jorderosion. Det kan vara gammal kulturbygd där mänsklig verksamhet har förstört jordmånen och växtligheten på sluttningar. Det handlar då både om avverkning, jordbruk och djurhållning. Det är likadant på många ställen runt Medelhavet. Det lyckliga Arkadien var en plats med skogar, källor och djurliv. Men idag har erosionen tryckt ner jorden i dalarna, och när det kommer vatten kan det omöjligen stanna kvar på sluttningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in