Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-31, 01:43
  #1
Medlem
JohanCKars avatar
I behov av övervakningskamera med mörkerseende i anslutning till min fastighet.
Skulle behöva en trådlös lösning där jag enkelt kan få upp övervakade platsen på min datorskärm.
OBS, bilden ska gå direkt till min dator, inte via internet, vilket verkar vara en vanlig variant.
Någon som har ett säkert och någorlunda prisvärt tips?
__________________
Senast redigerad av JohanCKar 2015-05-31 kl. 02:02.
Citera
2015-05-31, 02:46
  #2
Avstängd
Om den inte ska gå trådlöst så är ju givetvis den enda lösningen en trådbunden kamera, kan dock upplysa dig om att en Wifi-kameras trafik kan krypteras och göras väldigt säker.
Citera
2015-05-31, 12:07
  #3
Medlem
JohanCKars avatar
Hade du orkat igenom min trådstart hade du kunnat notera att det faktiskt är trådlöst jag vill ha. Vad jag också önskar är att sändningen ska kunna tas emot direkt till datorn/dataskärmen, utan att gå via nätet.Videosignalen som vanligtvis går till en separat monitor i vanliga standardövervakningssysteme ska istället gå till dataskärmen. Exempelvis kan man tänka sig en hårdvara/mottagare av videosignalen till ett usb-jack. En sådan lösning funkar utan internettäckning.
Förmodligen ganska osannolikt, men kastar bara ut frågan.
__________________
Senast redigerad av JohanCKar 2015-05-31 kl. 12:14.
Citera
2015-06-08, 12:20
  #4
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanCKar
Hade du orkat igenom min trådstart hade du kunnat notera att det faktiskt är trådlöst jag vill ha. Vad jag också önskar är att sändningen ska kunna tas emot direkt till datorn/dataskärmen, utan att gå via nätet.Videosignalen som vanligtvis går till en separat monitor i vanliga standardövervakningssysteme ska istället gå till dataskärmen. Exempelvis kan man tänka sig en hårdvara/mottagare av videosignalen till ett usb-jack. En sådan lösning funkar utan internettäckning.
Förmodligen ganska osannolikt, men kastar bara ut frågan.


RCA kamera med IR, sedan får du ansluta en burk som trådlöst kan sända videon över radio till en mottagarenhet vid din dator.
Citera
2015-06-18, 05:07
  #5
Medlem
JohanCKars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
RCA kamera med IR, sedan får du ansluta en burk som trådlöst kan sända videon över radio till en mottagarenhet vid din dator.

Precis. Har redan en trådlös äldre kamera som är avsedd att ansluta till en gammaldags TV/monitor. Men märkligt att det ska vara så svårt att köpa ett likartat färdigt kit, men där alltså datorn funkar som monitor.
Citera
2015-06-18, 14:58
  #6
Medlem
TheFinals avatar
Dlink har ett par med mörkerseende, har själv tre som sitter på olika platser, trådlöst.
Har t.o.m. en monterad i bilen för bevakning när den väl är på parkeringen.
Deras billigaste kostar knappa 600kr, kvalisorten inte superbra om det är långt ifrån kameran du ska filma, 25m ungefär sen är de kört med identifiering.
Satsa isåfall på de lite dyrare

Sen spelar jag in direkt på en dator genom Dlinks D-Viewcam, en enkel monitor kopplad till den så ser jag alla kameror samtidigt splittat på skärmen.
Fungerar prima, programmet har massa stöd för schemaläggning m.m.
Skaffa helst en fristående dator för 500pix från blocket och kör kamerorna på, å slipper du ockupera en dator du brukar vanligt.
Citera
2016-06-09, 20:16
  #7
Medlem
JohanCKars avatar
Bumpar tråden, delvis pga. att problemet kvarstår, men hoppas på större intresse efter avslöjandena om hur enkelt det är att göra intrång i trådlös lokal övervakning via internet.

Frågan gällde alltså förslag på övervakningslösning som helst ska gå mellan hemdator/laptop där det övervakade kan observeras, och en trådburen eller trådlös signal från en digitalkamera. Alltså inte via internetlänk.
Citera
2016-06-12, 11:24
  #8
Medlem
Skaffa några trådlösa ip-kameror, koppla dessa till ditt interna nät, installera ett program på datorn som kan ansluta till kamerorena. Men låt bli att utnyttja de tjänster på nätet som kameratillverkarna erbjuder. Har du inget öppet i routern från internet blir det väldigt svårt att komma åt kamerorna från internet....Men är du extra nojig skaffar du en en speciell router för övervakningen utan koppling till internet och fixar dubbla nätverkskort i datorn, ett för vanlig internet och ett kopplat till "kameraroutern".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback