Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-31, 00:34
  #1
Medlem
Hejsan, jag satt och spelade CS:GO och plötsligt la min fläkt av på min HP Pavilion laptop. Jag stängde av datorn snabbt som satan för att inte något skulle brännas. Jag startar och datorn ger mig en varningstext som säger att fläkten inte fungerar. Det är då jag stänger av den igen och dammsugar in där fläkten sitter och sen när jag startar den igen då funkar fläkten helt och hållet.

Nu när jag startar tibia då blir det ett litet pip ljud, typ tinitus ljud och sen när man stänger tibia så sluta det låta. Kan det vara dammet som har orsakat detta och kan jag fortsätta använda datorn om fläkten rullar som den ska ? Jag kommer rensa fläkten imon och skulle behöva använda datorn nu ett par timmar för arbete. Jag hör och känner att det kommer ut luft från fläkten och det luktar inte bränt.

När fläkten la av när jag spelade cs:go då hörde man ett ljud från datorn som jag inte kan beskriva men det var det som fick mig att reagera. Om det är något annat med fläkten att den behöver bytas ut eller något så får ni gärna säga det men jag tror mest på dammet eftersom det funkade efter jag hade dammsugat och blåsit mot fläkten. Öppnade aldrig datorn utan jag tog utanför.
Citera
2015-05-31, 07:26
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Felet här är att du har dammsugit bort dammet. Detta har varit uppe på tapeten flertal gånger om och hur farligt detta kan vara.

Har du ingen garanti kvar på datorn så öppnar chassit och blås nu bort med ren tryckluft. Köp även en bra kylplatta.
Citera
2015-05-31, 07:45
  #3
Medlem
annanmedlems avatar
Farligt för vad?
Statisk elektricitet?
Dra fast damm?
Dra axlar mot lager eller något?
Citera
2015-05-31, 09:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Felet här är att du har dammsugit bort dammet. Detta har varit uppe på tapeten flertal gånger om och hur farligt detta kan vara.

Har du ingen garanti kvar på datorn så öppnar chassit och blås nu bort med ren tryckluft. Köp även en bra kylplatta.

Använder kylplatta. Måste man öppna upp den laptops är så krånliga. Räcker det att jag kör tryckluft utifrån och dammsugar och så kan man köra på tills det händer igen?
Citera
2015-05-31, 12:42
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Farligt för vad?
Statisk elektricitet?
Dra fast damm?
Dra axlar mot lager eller något?

Den största faran är att de flesta möte blockerar fläkten. Om den kan rotera så kommer den att göra det när man dammsuger. Moderna borstlösa fläktar gillar inte att vara vindsnurror.
Citera
2015-05-31, 12:52
  #6
Medlem
Min fläkt låter fint nu och känner att det kommer ut luft från datorn där fläkten sitter, jag dammsugade som sagt och var påväg att öppna upp den men så märkte jag att en skruv satt hårt som fan och ville inte förstöra något så jag lät bli att öppna upp den och kommer köra ordentligt med tryckluft mot fläkten utifrån. Kört lite tryckluft nu men fanns inte så mycket kvar i den flaskan.

Om fläkten funkar som den ska är det väl bara att köra på och om det händer igen så får jag lämna in den till någon som kan detta?
Citera
2015-05-31, 22:50
  #7
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Den största faran är att de flesta möte blockerar fläkten. Om den kan rotera så kommer den att göra det när man dammsuger. Moderna borstlösa fläktar gillar inte att vara vindsnurror.
Jag förstår inte mening ett.

Eller vad som händer i mening två =P

Det jag hade kunnat tänka mig själv på temat är ju att de skulle generera elektricitet.
Citera
2015-05-31, 23:33
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag förstår inte mening ett.

Eller vad som händer i mening två =P

Det jag hade kunnat tänka mig själv på temat är ju att de skulle generera elektricitet.

Möte skulle vara "inte".

Man bör alltså tillse så att fläkten inte kan rotera när man dammsuger/blåser rent.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback