Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-30, 17:03
  #1
Medlem
usrids avatar
Jag hade förmånen att tjuvlyssna på tre lantbrukare som ventilerade sina åsikter om situationen inom jordbruket idag. De satt och väntade på skjuts hem efter ett möte på en restaurang och verkade inte känna varandra från början. Föga förvånande gnällde de väldigt mycket på lantbrukarnas situation i Sverige idag och hur samhället jagar och kväver dem med byråkrati, regler och ekonomisk djungel.

Lantbrukarna enades om en åtgärd som borde genomföras, men som folk antagligen inte skulle våga genomföra. Resonemanget var att om bara tillräckligt många lantbrukare struntade i byråkratin och reglerna så skulle myndigheterna och polisen inte kunna hindra dem. Lantbrukarna skulle kunna sköta sitt jordbruk alldeles utmärkt utan att följa alla regler. Säden växer ändå, som de sa, och om nån inte tar hand om sina djur så kan vi fixa det själva.

Detta resonemang är intressant, men eftersom det här är Flashback skulle jag vilja dra det ett snäpp längre än böndernas förslag på civil olydnad inom det agrara. Jag skulle vilja fråga den här frågan till panelen:

Om många gick ut och i lönndom avlivade en random blatte, hur många mord skulle krävas innan rättvisan får förstoppning och majoriteten av mordutredningarna läggs ner?

Tycker du att jag är rasistisk får du gärna byta ut blatte mot svensk, och mördare mot islamist.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback