Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-30, 13:40
  #1
Medlem
Jag har precis tagit min jägarexamen. Tanken är att jag ska jaga småvilt mina föräldrars mark.

Ingen av dom jagar och det verkar lite oklart exakt var gränserna går för våran mark. Hur får jag reda på det? Jag var inne och letade upp kartor på lantmäteriet men de kartorna jag hittade så gick det inte att se detta.

Hur gör man?
Citera
2015-05-30, 13:51
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Här kan du(förhoppningsvis) se på karta vart gränserna går: http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html
Den sidan är en kartläggning av fornminnen, men som du ser så kan den även användas till
att kolla tomt/markgränser.

Det finns förövrigt en gpskarta från lantmäteriet att köpa där tomt och markgränser är utritade,
den är dock ohyggligt dyr om man bara vill ha reda på några få gränser.
Citera
2015-05-30, 13:57
  #3
Medlem
Starobrnos avatar
Provat hitta.se - kartor - tomtmark?
Citera
2015-05-30, 15:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Här kan du(förhoppningsvis) se på karta vart gränserna går: http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html
Den sidan är en kartläggning av fornminnen, men som du ser så kan den även användas till
att kolla tomt/markgränser.

Det finns förövrigt en gpskarta från lantmäteriet att köpa där tomt och markgränser är utritade,
den är dock ohyggligt dyr om man bara vill ha reda på några få gränser.

Tack det verkar som att jag kan se gränserna där!
Citera
2015-05-30, 15:24
  #5
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storballen
Jag har precis tagit min jägarexamen. Tanken är att jag ska jaga småvilt mina föräldrars mark.

Ingen av dom jagar och det verkar lite oklart exakt var gränserna går för våran mark. Hur får jag reda på det? Jag var inne och letade upp kartor på lantmäteriet men de kartorna jag hittade så gick det inte att se detta.

Hur gör man?

Citat:
Ursprungligen postat av Storballen
Tack det verkar som att jag kan se gränserna där!


Gott att det löste sig för dig.

Det är en god idé att du med stöd av kartan går ut och försöker leta åt gränsrösena och markerar ut dessa. Vid lämpligt tillfälle kan du fråga dina rågrannar om ni tillsammans kan gå upp rågångarna. Dels för att säkerställa att ni är överens, dels är det ett bra sätt för dig att memorera in var gränserna går.
Citera
2015-05-30, 21:39
  #6
Medlem
Kan också kontakta lantmäteriet för att få exakta kartor hemskickade på a4 papper,Bara ange gårds betäckningen.
Citera
2015-05-30, 22:48
  #7
Medlem
kolla om marken ingår i vvo också
Citera
2015-05-31, 07:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Gott att det löste sig för dig.

Det är en god idé att du med stöd av kartan går ut och försöker leta åt gränsrösena och markerar ut dessa. Vid lämpligt tillfälle kan du fråga dina rågrannar om ni tillsammans kan gå upp rågångarna. Dels för att säkerställa att ni är överens, dels är det ett bra sätt för dig att memorera in var gränserna går.

Japp jag tänkte åka ut idag och reka. Det är 15hA i smålands djupaste skogar så det lär inte ta så lång tid

Det hör väl också till god sed att kolla lite med de andra jakträttsinnehavarna på grannmarkerna ungefär hur mycket det är lämpligt att skjuta per år? Utan att veta så tänker jag 1-2 rådjur om året på smyg eller vakjakt samt räv, kråka och hare(om det nu går utan hund).

Sen ingår det i ett älgskötselområde så älgjakten är ju icke att förglömma.
__________________
Senast redigerad av Storballen 2015-05-31 kl. 07:48.
Citera
2015-05-31, 07:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
kolla om marken ingår i vvo också

Det gör den inte i nuläget, men jag tänkte att jag skulle snacka med dom andra om det längre fram.
Citera
2015-05-31, 11:49
  #10
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storballen
Det gör den inte i nuläget, men jag tänkte att jag skulle snacka med dom andra om det längre fram.

Är det ett fungerande vvo bör dina föräldrar ansöka om anslutning till detta.

Fördelen är att jakten och viltvården blir mycket bättre om man jobbar tillsammans. Nackdelen är att dina föräldrar förlorar en del självbestämmandet över sin egen mark till ett kollektiv, där ditt/dina föräldrars inflytande blir begränsat. I normalfallet överväger fördelarna helt klart nackdelarna, men om viltvårdsområdet präglas av osämja och stridiga viljor är det bättre att stå utanför.
Citera
2015-05-31, 15:22
  #11
Medlem
Smidigaste är väl om det är ÄSO, Så får du älgjakt men sköter allt annat själv.
Citera
2015-05-31, 16:20
  #12
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Smidigaste är väl om det är ÄSO, Så får du älgjakt men sköter allt annat själv.


Ett ÄSO är en helt frivillig sammanslutning där man samordnar älgjakt. formerna för detta bestämmer man själv inom de ramar ÄFOt har satt. Ett vvo är en mer strukturerad samverkansform och omfattar all jakt. I TS fall kan man diskutera om han verkligen kan bedriva en meningsfull egenjakt. Han kan vaka räv och skjuta något enstaka rådjur då och då.

Om TS. väljer att samverka i ett vvo kan (lite beroende på hur stadgarna ser ut) TS få tillgång till betydligt större jaktmarker. Nackdelen är att TS ger upp suveräniteten över sin egen mark, (nåja föräldrarnas).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback