2015-05-31, 09:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ok ja jag hade ju inte tänkt dra något nytt själv hehe! Men är det helt omöjligt att de HAR dragit en kabel med jordad sladd till just det nya jordade uttaget, och låtit de ojordade vara kvar? Vad skulle kunna vara en dödlig.missuppfattning då?

Man kan ju inte använda ojordade stickproppar i ett jordat uttag ändå. Och som jag förstått det så går det bra att använda jordade proppar i ett ojordat uttag.

OM det är så.att det faktiskt dragits en ny jordad kabel till det nya jordade uttaget, måste jag ändå byta det till ett ojordat uttag? Och måste jag isåfall dra ny kabel så att de ojordade uttagen blir jordade?

Du har två alternativ, ett dåligt och ett bra.

Det dåliga är att byta det jordade uttaget till ett ojordat. Till 99% är det en plattpannad hemmamicklare som installerat det och inte vetat om farorna att blanda jordat och ojordat i samma rum.

Det bra alternativet är att jorda de orjordade uttagen och då inte bara genom att byta uttagen utan att de verkligen har jordledning framdragen.

Det finns inga mellanting. Lyssna inte på vissa idiotiska förslag du fått tidigare i tråden.
Och du - inget av dessa arbeten är något du får göra själv. Det krävs behörighet. Se gärna till att elektrikern monterar en jordfelsbrytare på samma gång om du inte redan har det.
Citera
2015-05-31, 09:49
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
r att ha googlat och läst på lite, här tex

https://mobil.byggahus.se/forum/el/2...mma-rum-2.html

Så säger de att det är totalförbjudet att ha jordade och jordade uttag i samma rum. Det är just det jag har. Jag har två st ojordade uttag (en med 2 kontakter, en med 3) som sitter ungefär i midjehöjd samt en jordad dubbelkontakt som ser ut att vara relativt modern. Det finns två vattenelement mellan det nya jordade och det ojordade, och det är ca 3 meter mellan dem. De ojordade ser ut att vara gamla. Lampströmbrytarna är sådana tryckbrytare som säkert är original och har 40 år på nacken. Det finns en modern kWh räknare på det gamla proppskåpet som er ut att var installerat för ett par år sedan. Man tycker ju att Snubben som installerade det borde haft koll på att det fanns jordade och ojordade uttag i samma rum (ca 20 kvm) och påpekat detta till min hyresvärd. Uttaget med 3 st ojordade är ensamt på motsatt vägg.

Jag har datorn kopplad till en förlängningssladd som sitter i det jordade uttaget.

Givetvis är det inget jag ska pula med själv, men bör jag ringa en elektriker för att fixa detta? Vad skulle det kosta på en höft? Vill ju inte betala med mitt liv men ändå budgetera litegrann!

Jag har även en fråga om lysrörsarmatur. Det är alltså en måalrstudio och jag har lysrörsarmaturer med sladd man fixar själv. Men i den nya studion så finns det två stycken lamp uttag i taket som är förbundna till en strömbrytare på väggen, skulle vara bekvämt att kunna använda dessa! Båda trådarna ner till uttaget är dock blå (uttaget är den gamla, alltså redan installerat.) och ojordade vad jag kan se. Mina sladdar till armaturerna har jord och själva armaturerna har också jord. Kan jag använda dessa? Jag kan ta bilder och ladda upp i eftermiddag.
Förbjudet har jag svårt att tro att det är. Det har jag både i vårt hus och i en lägenhet. Dvs har både jordade kontakter vid diskbänken och sedan ojordade kontakter i resten av köket. Har för övrigt dragit en lång jordad förlängningskabel från köket genom hela huset till vårt "datorrum" för att kunna ha hela datoranläggningen jordad. Kanske mindre lämpligt men men men...
Citera
2015-05-31, 10:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Förbjudet har jag svårt att tro att det är. Det har jag både i vårt hus och i en lägenhet. Dvs har både jordade kontakter vid diskbänken och sedan ojordade kontakter i resten av köket. Har för övrigt dragit en lång jordad förlängningskabel från köket genom hela huset till vårt "datorrum" för att kunna ha hela datoranläggningen jordad. Kanske mindre lämpligt men men men...
I det fallet är det inte förbjudet då det är utfört efter den tidens gällande föreskrifter.

I den här tråden däremot har installationen komplettetats med ett nyare uttag och då är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag.

Din förlängningssladd är lika galen den. Har du andra uttag i rummet som är ojordade och något blir fel så utsätter du dig och andra för livsfara. Är det värt det för att ha datorn jordad?
Citera
2015-05-31, 11:44
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak

Skulle en lampa eller något annat i ditt rum bli strömförande och du kommer i kontakt med både den och chassit på datorn så är det förenat med direkt livsfara. Blanda aldrig någonsin jordat och ojordat. Att dra en jordad förlängningssladd in i ett ojordat rum för något annat än tillfälligt arbete (då säkringen för det jordade rummet ska vara dragen) är idiotiskt. Sluta upp med det, det är inte värt det.
Citera
2015-05-31, 11:53
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ok ja jag hade ju inte tänkt dra något nytt själv hehe! Men är det helt omöjligt att de HAR dragit en kabel med jordad sladd till just det nya jordade uttaget, och låtit de ojordade vara kvar? Vad skulle kunna vara en dödlig.missuppfattning då?

Jord är en säkerhetsåtgärd, att ha ett uttag med jordbleck är som att ha en uppblåsbar livbåt med hål i.

Sedan är det mycket farligt då jorden leder ström. Skulle du få ett isoleringsfel på utrustning som är ojordad samtidigt som du kommer i kontakt med jordad utrustning så riskerar du livet. Jordfelsbrytaren kommer inte att utlösa och om det vill sig illa krampar du utan möjlighet att släppa taget.

Återigen:

A) Är det jord framdragen ska den klippas och isoleras. Sedan ska uttagen bytas.
B) Är jord inte framdragen ska uttagen bytas till ojordade.
C) Anlita en elektriker för att dra fram nytt kablage i hela rummet, så du får jord överallt. Räkna med att det kostar 10.000 kr.
Citera
2015-06-01, 09:11
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jord är en säkerhetsåtgärd, att ha ett uttag med jordbleck är som att ha en uppblåsbar livbåt med hål i.

Sedan är det mycket farligt då jorden leder ström. Skulle du få ett isoleringsfel på utrustning som är ojordad samtidigt som du kommer i kontakt med jordad utrustning så riskerar du livet. Jordfelsbrytaren kommer inte att utlösa och om det vill sig illa krampar du utan möjlighet att släppa taget.

Återigen:

A) Är det jord framdragen ska den klippas och isoleras. Sedan ska uttagen bytas.
C) Anlita en elektriker för att dra fram nytt kablage i hela rummet, så du får jord överallt. Räkna med att det kostar 10.000 kr.

Ok tyvärr har jag inta 10 loppor att lägga på det just för tillfället... Har kikat på Clas olsson och de har portabla jordfelsbrytare för 100 kr
Som fungerar i både jordade och ojordade uttag. Skulle ett par sådana ge mig iallafall.lite bättre skydd om något skulle gå fel? En tillfällig säkerhetsåtgärd tills jag har råd att byta.
Citera
2015-06-03, 04:51
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

Återigen:

Fel!
Jordfelsbrytaren löser när strömmarna genom fas och nolla skiljer mer än 30mA,
den är inte ens kopplad till skydddsjord.

Så JA portabla jordfelsbrytare i de ojordade uttagen (eller alla om du är osäker på om de jordade verkligen är jordade) ger ett ökat skydd.

Skaffa en uttagsprovare t.ex. Kjell&Co art.nr. 50-348 så kan du kolla om de jordade uttagen är korrekt installerade.
Citera
2015-06-03, 09:22
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Fel!

Så JA portabla jordfelsbrytare i de ojordade uttagen (eller alla om du är osäker på om de jordade verkligen är jordade) ger ett ökat skydd.

Skaffa en uttagsprovare t.ex. Kjell&Co art.nr. 50-348 så kan du kolla om de jordade uttagen är korrekt installerade.

Ahh najs ,tack som fasen för tipsen,springer genast bort och handlar!
Citera
2015-06-03, 11:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I det fallet är det inte förbjudet då det är utfört efter den tidens gällande föreskrifter.

I den här tråden däremot har installationen komplettetats med ett nyare uttag och då är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag.

Det finns dock en utbredd missuppfattning här. Det är inte otillåtet att komplettera ett rum med jordade uttag om det var tillåtet enligt de föreskrifter som gällde när huset byggdes.

Jordade uttag för 220V var något som började bli vanligt efter andra världskriget (det hus jag bor i så var köken utrustade med jordade uttag 1950). Men eftersom Sverige hade en del olika spänningar och elsystem före kriget så varierar också föreskrifterna mellan olika orter.

En tumregel är dock att är huset byggt före andra världskriget så finns det ingen begränsning för hur man får blanda jordade och ojordade uttag...

Vid en totalrenovering (där man byter elstammar etc) så måste man dock följa nuvarande regler. Det är vid komplettering som de gamla föreskrifterna gäller.
Citera
2015-06-03, 11:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Fel!

Precis, det skall dock noteras att jordledaren i en portabel jordfelsbrytare är genomgående och inte bryter jorden när jordfelsbrytaren bryter faserna. (det är viktigt om någon apparat får felström från en annan apparat som inte är kopplad via jordfelsbrytaren)
Citera
2015-06-03, 13:02
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Precis, det skall dock noteras att jordledaren i en portabel jordfelsbrytare är genomgående och inte bryter jorden när jordfelsbrytaren bryter faserna. (det är viktigt om någon apparat får felström från en annan apparat som inte är kopplad via jordfelsbrytaren)

Ok men om.man har båda apparaterna kopplade till varsin portabla jfb så borde det vara säkert?
Citera
2015-06-03, 16:25
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns dock en utbredd missuppfattning här. Det är inte otillåtet att komplettera ett rum med jordade uttag om det var tillåtet enligt de föreskrifter som gällde när huset byggdes.

Jordade uttag för 220V var något som började bli vanligt efter andra världskriget (det hus jag bor i så var köken utrustade med jordade uttag 1950). Men eftersom Sverige hade en del olika spänningar och elsystem före kriget så varierar också föreskrifterna mellan olika orter.

En tumregel är dock att är huset byggt före andra världskriget så finns det ingen begränsning för hur man får blanda jordade och ojordade uttag...

Vid en totalrenovering (där man byter elstammar etc) så måste man dock följa nuvarande regler. Det är vid komplettering som de gamla föreskrifterna gäller.

Sant förutom att det absolut inte krävs en total renovering för att de nya föreskrifterna skall gälla. Ett, kanske två uttag är okay därefter skall moderna föreskrifter tillämpas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in