Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-29, 23:42
  #1
Medlem
primemunisters avatar
När jag spelar Battlefield (populärt datorspel online med 64 spelare per bana) är det vanligt att folk, säg 20% av alla spelare eller 70% av alla ryssar, har som logotyp/avatar en röd kommuniststjärna eller röd hammare och skärna.

Eftersom det är uppenbart, bara man tänker på hur population (ökning av människoantalet) relaterar till rikedomar (hur mycket folk kan äga) så måste man antingen reducera populationen för att ge alla en dräglig levnadsstandard eller ha ett kapitalistsamhälle med sin omjämnlika fördelning.

Nazityskland förstod båda idéerna och reducerade populationen för att ge en viss grupp en skälig och hierarkisk levnadsstandard. Hade Soviet gett Vietnambordna samma levnadsstandard som de i Moskva? Knappast om man ser till hur Ryssland betett sig i slutet av soviettiden och i nutiden. Dvs Ryssland skulle precis som nazityskland haft vissa grupper eliminerade/förslavade till fördel för en viss grupps rikedomar i ett hierarkiskt system.

Alltså skiljer sig Soviets ekonomiska politik inte sig så mycket från nazisternas ekonomiska politik: det hade idag varit saksamma om man levt i Sovietunionen idag som ifall man levt i Nazityskland idag.
Hur kommer det sig då att i mitt onlinespel det är OKEJ att visa upp sovietflaggor men inte OKEY att bära en svastika som avatar?

Är det bara för att Soviet inte "erövrats" eller att dess fall ligger så nära i historien att vi inte vill erkänna att deras politik var densamma som nazitysklands?

I spelet verkar det som att det är okej att hylla Soviets erövringar under 1900-talet, men det är absolut förbjudet att på samma sätt hylla nazitysklands erövringar. Dubbelmoral?

Sen det faktum att det inte är en sovietsymbol då och då som dyker upp utan minst en av 50 spelare (dvs en på varje bana, oftast fler) bäg en soviethyllande symbol - varför så många ryssar som gör det? Det är oändligt många gånger fler som hyllar soviet än som hyllar nazismen, men i framtiden lär vi förvänta oss lika många hyllare av båda politiska systemet eftersom de är bröder ideologiskt.

Citera
2015-05-30, 00:08
  #2
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Nazism:
Du ska straffas för att du har begått brottet att födas.

Kommunism:
Du ska straffas för att du förespråkar mänskliga rättigheter.


Jadu, båda parter är idioter, men jag kan förstå hur kommunism kan anses vara mer okej än nazism. Kommunismens hat baserar sig på människors faktiska handlande, medan nazismens hat baserar sig på folks existens.

Jag ser för övrigt inte TV-spel som någonting representativt för den övriga befolkningen. Vi kan nog gott anta att andelen extremister är betydligt högre bland dessa gamers. Under kommunismen så kan du alltså överleva om du handlar rätt. Under nazismen så är du körd för att du finns.

Nazism är orättvisa i sin renaste form. Och kommunism är "bara" jävligt illa. Båda definierar ett kollektiv, och allt utanför detta får utstå straff och ett enormt hat. De har mycket gemensamt trots allt.
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-05-30 kl. 00:15.
Citera
2015-05-30, 00:18
  #3
Moderator
bernad_laws avatar
Först av allt: Jag har observerat samma fenomen i tex WoT.

Sedan: detta tror jag vi tar i Dataspel.


Politik - Utrikes --> Spelrelaterat
/Moderator
Citera
2015-05-30, 00:20
  #4
Medlem
primemunisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Nazism:
Du ska straffas för att du har begått brottet att födas.

Kommunism:
Du ska straffas för att du förespråkar mänskliga rättigheter.


Jadu, båda parter är idioter, men jag kan förstå hur kommunism kan anses vara mer okej än nazism. Kommunismens hat baserar sig på människors faktiska handlande, medan nazismens hat baserar sig på folks existens.

Jag ser för övrigt inte TV-spel som någonting representativt för den övriga befolkningen. Vi kan nog gott anta att andelen extremister är betydligt högre bland dessa gamers. Under kommunismen så kan du alltså överleva om du handlar rätt. Under nazismen så är du körd för att du finns.

Nazism är orättvisa i sin renaste form. Och kommunism är "bara" jävligt illa. Båda definierar ett kollektiv, och allt utanför detta får utstå ett enormt hat. De har mycket gemensamt trots allt.
Okej,
om jag säger såhär då:
säg att du var en fattig bonde i Vietnam på 70-talet. Soviet kom och sa att det land du arbetetat på nu är "kommunalt" dvs statligt ägt av Kreml. Sedan går konversationen såhär:
Bonde: "Ge mig mer grejer, jag lever trots allt i ert kommunistsystem!"
Vietnambyråkrat: "Nej tyvärr - vi ger våra rikedomar till dem vi väljer att ge dem."

Dvs i bästa fall fortsätter du vara livegen; i värsta fall används du som soldat för att erövra mer land åt soviet, och ifall teknologi som traktorer gör dig till en överflödig mun så lär du knappast ha bjudits in till Kiev för att delta i deras rikedomar (eftersom du har asiatiskt utseende och rikedomarna behålls bland sovietelitens barn och barnbarn och vänner), så jag tror Soviet - i en värld med en ständigt växande fattig population - också hade likviderat t.ex. åvanstående vietnamiesiska bonde.

Så den enda skillnaden jag ser är att nazisterna från första början gjorde en explicit lista om vilka ska berikas, vilka ska jobba och vilka som ska likvideras. Soviet "tog dagen som den kom" men hade likväl placerat vissa i jobb och andra i likvideringsläger. Det är bara ett resultat av populationstillväxt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback