Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-29, 22:55
  #1
Medlem
När man söker exempelvis på mitt namn på google, så kommer det vart jag bor osv..
Jag vill inte att mina privata uppgifter ska vara med på nätet. Hur fan kan man ha rätt att lägga upp på människor utan deras tillstånd. Vafan är det för mydighet som bestämmer att man ska göra så.
Jag vill ta bort var ända uppgift om mig på nätet, blir förbannad!
De finns telefonförsäljare som ringer och säljer reklam om man vill bli skyddad om exempelvis kriminella gör beställningar på ditt namn. Det ska inte ens behöva finnas sådana företag som säljer hjälp för sånt. Varför ska man behöva betala för var ända grej man gör. Man kommer snart inte ha råd att leva. Det är så jävla mycket utgifter. Istället kan myndigheterna tänka lite smart och sluta lägga ut privata information om människor på nätet utan tillstånd.
Citera
2015-05-29, 23:09
  #2
Medlem
Fistkramps avatar
Du är inte ensam om känna dig naken på nätet, tyvärr så verkar det fullt lagligt att lägga upp info om dig och mig och alla andra. Man kan fundera vilken idiot som godkände Ratsit
Citera
2015-05-29, 23:16
  #3
Medlem
ehccas avatar
Det är inte myndigheterna själva som lägger ut uppgifterna, däremot så tillhandahåller de informationen. Eftersom de lyder under offentlighetsprincipen.

Rätt mig gärna om det inte stämmer
Citera
2015-05-29, 23:34
  #4
Medlem
det ar politikernas fel att det ar sa fast politikerna, journalisterna och patrask som jobbar inom offentlig sektor kan bestamma att blockera den informationen. Jag kanner ocksa folk som brakat med sin sambo, dar man oolisanmalt varandra och kan fa sina uppgifter blockade. Alltsa de som ar mest korrupta, storst patrask och kriminella som har fortur medan alla andra ar det open season pa. For ett par ar sedan var det fl;era av mina vanner som rakade ut for ett natverk i Malmo dar det var bade svartingar och svenskar i olika grupper som sokte pa natet och gjorde avgransningar pa hur mycket man tjanade och forsokte fa dessa maen att nappa pa inviter. En tankte med kuken och da blev han foremal for utpressning. Bagge har flyttat utomlands. De laer aldrig komma tillbaka till Sverige.

Jag har ocksa varit med om ranarligor i Malmo som fokuserat pa vissa lirare och att man vantar pa dem utanfor krogen for att ta ifran dem deras mobil och hoppas pa att det finns en e-leg installlerad dar man hoppas snabbt komma at pengar eller vardepapper. Idioterna som ger ut e-leg har hela tiden pastatt att de inte gar att hacka eller manipulera eller pa annat saett fa ut nya men de har fel.

Jag har sett att fler och fler kriminella har borjat med att fokusera pa fiffel med e-legitimation och det okar. Hade man kunnat lasa sina uppgifter sa att patrask och kriminella inte kan komma at deklaration och andra uppgifter sa hade de kunnat ta sig i roven och de hade inte haft mojlighet att bega kriminalitet men nu tillhor landet de kriminella och patrask sa de far harja fritt och stalla till problem for folk som jobbar.

http://www.dn.se/ekonomi/id-kapninga...ljardindustri/

Vid ett tillfalle hade jag kontakt med SEBs kundtjanst och de ville att jag skulle skaffa mig e-leg. Nar jag sa att den skiten ror jag inte i med tang saa sa patrasket att det ar sakert och att man inte ska tro allt som star i tidningen. Sager en hel del om vad det ar for raketforskare som sitter i deras kundtjanst men SEB ar inte unika med att ha patrask i sin kundtjanst.

En intressant grej ar att datainspektionen skulle andra lagen men eftersom Datainspektionen ar ett gang klowner och papegojor som inte kan skilja pa varmt eller kallt piss sa andrade bara Ratsit och co skepnad och var back in business samma dag som den nya uppdaterade "lagen" tradde ikraft. Hade man haft kompetenta personer i offentlig sektor hade saker och ting sett lite annorlunda ut sa det ar inte konstigt att allt pekar at bananrepublik.

Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Du är inte ensam om känna dig naken på nätet, tyvärr så verkar det fullt lagligt att lägga upp info om dig och mig och alla andra. Man kan fundera vilken idiot som godkände Ratsit
Citera
2015-05-29, 23:41
  #5
Medlem
Om kriminella, politiker, offentlig anstallda, vansterradikala och journalister blockerar sina uppgifter da ar det inte langre samma regler for alla och da tycker jag att det ar dags att klaga hos EU kommissionen. Skriv ett brev och forklara att du kanner dig diskriminerad och att lagarna galler inte for alla. Att kriminaliteten okar for att registrena ar oppna for kriminella. Vand er direkt till dem och klaga. Skit i Datainspektionen det ar ett gang korrupta patrask.

Sedan en annan sak. Aven om man har tillrackligt pa fotterna for att kunn ta bort lankar sa tar inte Google bort det om du som privatperson skickar in en request. For att driva igenom sin request behiver man en advokat, ett ombud sa skiter GOogle ner sig och det patrask som hanterar det. Annars hander ingenting och man far ett svar dar den som sitter i den svenska kundtjansten uppenbart tycker att han ar slug, smart och listig. Nar man fragar om hans namn sa far man inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av ehcca
Det är inte myndigheterna själva som lägger ut uppgifterna, däremot så tillhandahåller de informationen. Eftersom de lyder under offentlighetsprincipen.

Rätt mig gärna om det inte stämmer
Citera
2015-05-29, 23:47
  #6
Medlem
Numera kan man åtminstone få google att radera sökresultat. Dom har ett formulär.
Citera
2015-05-30, 00:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Numera kan man åtminstone få google att radera sökresultat. Dom har ett formulär.

Och formuläret är här:

https://support.google.com/legal/con...hl=sv%E2%80%8B
Citera
2015-05-30, 01:01
  #8
Medlem
Liveintheflows avatar
Varför bry sig egentligen? Bara skita i att googla sig själv.
Citera
2015-05-30, 03:19
  #9
Medlem
innebaer det att om du tjanar bra (en bra bit mer an de som jobbar at offentlig sektor och har fler tillgangar an genomsnitten) sa kommer kriminella att hoppa over dig och ta nagon annan?
Hade jag varit kriminell hade jag fokuserat just pa de som har skapat nagon med de som ar patrask och aldrig kommer att skapa nagt de skiter man i.

Citat:
Ursprungligen postat av Liveintheflow
Varför bry sig egentligen? Bara skita i att googla sig själv.
Citera
2015-05-30, 03:22
  #10
Medlem
Det ar som med allt annat. Man repeterar bara vad patrask media har skrivit men det ar aldrig nagon som berattar om hur det har gatt. Givetvis tar inte Google bort saker frivilligt de tjanar pengar pa folks uppgufter och det gor patrask som Ratsit. Man behover ett ombud for att man ska kunna svepa bort saker annars spelar patrasket som jobbar pa Google smarta. Nar de moter pa en advokat skiter de ner sig. Att bara fylla i formularet kan vemsomhelst men att tvinga Google att ta bort saker ar nagot annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Numera kan man åtminstone få google att radera sökresultat. Dom har ett formulär.
Citera
2015-05-30, 03:29
  #11
Medlem
Det är generellt väldigt svårt att få bort info från nätet. Det du kan göra är att maila ansvariga för sidorna med din info på en efter en och snällt be att de tar bort infon. Går ibland.
Citera
2015-05-30, 08:04
  #12
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback