Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-29, 19:44
  #1
Medlem
Hej!
Nyfiken på om någon vet något mer om detta.

Var i området mellan Hallonbergen och Rissne tidigare idag (runt 1800) och lyssnade på 156Hz med min walkie talkie (ville testa räckvidden med en kompis), kunde då höra en kvinnlig brittisk röst som på engelska läste "Delta Echo Bravo Bravo" osv.. (alltså Radiotelephony Spelling Alphabet). Inte hört det förut och kunde inte höra det när jag kom ner från den lilla höjden så gissar på att det kom ganska långt bortifrån. Kunde tyvärr inte stanna länge nog att jag hittade någon betydelse eller upprepande serie.

Tänkte genast på någon typ av nummersändare, men google sviker mig i att hitta någon info om detta.

156 Hz är ju egentligen en öppen kanal man kan prata om vad man vill på så tyckte det var spännande att det låg något sådant här där.

Någon som hört detta innan eller vet vad det är?

Edit: Var ungefär här: https://goo.gl/maps/Q1Ti5
__________________
Senast redigerad av wokawaka 2015-05-29 kl. 19:54.
Citera
2015-05-29, 19:57
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wokawaka
Hej!
Nyfiken på om någon vet något mer om detta.

Var i området mellan Hallonbergen och Rissne tidigare idag (runt 1800) och lyssnade på 156Hz med min walkie talkie (ville testa räckvidden med en kompis), kunde då höra en kvinnlig brittisk röst som på engelska läste "Delta Echo Bravo Bravo" osv.. (alltså Radiotelephony Spelling Alphabet). Inte hört det förut och kunde inte höra det när jag kom ner från den lilla höjden så gissar på att det kom ganska långt bortifrån. Kunde tyvärr inte stanna länge nog att jag hittade någon betydelse eller upprepande serie.

Tänkte genast på någon typ av nummersändare, men google sviker mig i att hitta någon info om detta.

156 Hz är ju egentligen en öppen kanal man kan prata om vad man vill på så tyckte det var spännande att det låg något sådant här där.

Någon som hört detta innan eller vet vad det är?

Edit: Var ungefär här: https://goo.gl/maps/Q1Ti5
Du menar väl Mhz, noob?
Citera
2015-05-29, 20:13
  #3
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det lät intressant

VHF frekvenserna används ju till lite allt möjligt men det var något nytt med att fonetiska alfabetet sänds. Det måste vara en provsändning av något slag.
Kolla om de sänder mer om du har vägarna förbi där igen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Very_High_Frequency


Citat:
Frekvens (MHz) Användningsområde
30–47 Fast och mobil trafik för diverse tjänster, bland annat privat ”kommunikationsradio”
47–68 Rundradio, television (analoga kanalerna 1 [1] … 4 (EBU-band I))
68–87,5 Fast och mobil trafik för diverse tjänster
87,5–108 Rundradio, ljud, vanligen kallad FM-bandet (EBU-band II), ursprungligen max. 100, senare 104 MHz
108–144 Flygradio, vissa rymdtjänster
144–146 Amatörradio, ”2-metersbandet”, en del reserverad för CW (telegrafi)
146–156 Marin VHF, ”kommunikationsradio”
156–174 Fast och övrig mobil trafik för diverse tjänster
174–223 Rundradio, television (analoga kanalerna 5 … 11 (EBU-band III ) )
223–230 Rundradio, DAB (Digital Audio Broadcasting) (analoga TV-kanalen 12 (EBU-band III))
230–300 Fast och mobil trafik för diverse tjänster
I andra länder kan indelningen vara annorlunda. Viktiga ensk
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2015-05-29 kl. 20:24.
Citera
2015-05-29, 22:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Du menar väl Mhz, noob?

Ja. Detta är en ny värld för mig


Tyckte det var vädligt interessant eftersom wiki säger detta om 156 Mhz.
156 MHz
I flera modeller av jaktradio på 155 MHz finns en extra 7:e kanal på frekvensen 156.000 MHz. Det är en allmän walkie-talkie kanal som får användas av alla t.ex. på byggarbetsplatser och vid olika slags evenemang. Om den kanalen används vid jakt får man räkna med att det kan höras annat prat där. Det är tillåtet.
Men fick veta från ett annat forum att det kunde vara Bromma ATIS bravo som rapporterar väder varje halvtimme. Kanske var så att det var den jag plockade upp även om den egentligen ska vara på 122,450 Mhz.
__________________
Senast redigerad av wokawaka 2015-05-29 kl. 22:16.
Citera
2015-06-01, 09:16
  #5
Medlem
Poechalis avatar
Bromma ATIS sänder med AM på 122,45 så det borde inte låta så mycket om den när du lyssnar med FM.
ATIS är en automatuppläst väderrapport så den säger även siffror och andra saker än ren bokstavering.
Sändningen heter bara Bromma ATIS, "Bravo" betyder att det är andra rapporten i ordningen, nästa heter såklart "Charlie".

Jag tror att det kan vara någon annan form av automatisk rapportering som någon satt upp på slaskkanalen 156,000.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback