Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-29, 13:19
  #1
Medlem
Litenliberals avatar
Hej!

Yo.

Jag och några vänner har en idé om att börja rådda gråa klubbar i Göteborg, dvs helt legala klubbar som marknadsförs som annat, typ föreningsform. Emellertid är min fråga var man får tag på en bra och billig lokal, typ lagerlokal. På Google har jag mest hittat lokaler som man kan hyra permanent, men det är inte av intresse. Det finns också festlokaler, men de är antingen för centralt belägna och/eller för dyra.

Vad har ni för idéer om vart man kan hitta en bra lokal för att rådda sådan här verksamhet i?
Citera
2015-05-29, 19:56
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Blocket? Privata fastighetsvärdar?

Föreningslokaler? Företag som har tomma lagerlokaler i industriområden som kanske vill ta lite svarta pengar?

Vet inte var du ska hitta det, jag antar att din verksamhet inte kommer vara riktigt laglig, och du vill nog inte själv stå på hyreskontraktet? Känns grundläggande.

Då är bara frågan att hitta rätt person, fråga runt bland vänner&bekanta.
Citera
2015-05-30, 00:13
  #3
Avstängd
LevLivet999s avatar
Försök hyra någon tom industrilokal, som är gjord för att förvara saker.
Något sånt här: http://www.dinlokal.se/image/Byggnad21i1.jpg

Jag har väl varit på 4-5 olika ställen i Göteborg senaste 2 åren och ställena i Majorna är lite mindre men de på Hisingen är mer industrilokal, tomma öppna ytor.

Problemet ligger dock i att övertyga gubben som hyr ut lokalen att han inte riskerar något.

Testa lokalerna vid Hildedalsgatan där har det ju alltid funnits svartklubbar dock lugnat ner sig(?) på senare år? Fördelen med det stället är att inga grannar störs heller.
Har själv hyrt lokal där för annat ändamål och man kunde festa till det där varje helg utan att det blev problem.
Citera
2015-09-07, 12:38
  #4
Medlem
FuckedByZappas avatar
Bumpar denna tråd då jag själv har lite liknande funderingar. Nu är det så att jag även vill upprätthålla någon form av kulturell aktivitet i lokalen jag tänkt hyra.

Men liksom... Hur går man tillväga? Den kostar ändå 6500kr/månaden. Finns det något stöd man kan få? Vad gäller?
Citera
2016-05-04, 18:16
  #5
Medlem
remedy4sanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckedByZappa
Bumpar denna tråd då jag själv har lite liknande funderingar. Nu är det så att jag även vill upprätthålla någon form av kulturell aktivitet i lokalen jag tänkt hyra.

Men liksom... Hur går man tillväga? Den kostar ändå 6500kr/månaden. Finns det något stöd man kan få? Vad gäller?


well, bumpar mest för att jag sitter på en hel del erfarenhet i ämnet.

driver du en hyfsat lönsam svartklubb har du en rullians på cirkus 2-400 pers/kväll - betalar alla ett inträde på en hundring blir det rätt bra med para bara det. vill du få riktigt schyst rykte tar du bara en femtilapp i dörren. lördagar har snittligt visat sig vara fördelaktigare, iallafall enligt mina erfarenheter.
priset tidigare skribent nämnde är ett rimligt snittpris på en relativt stor lagerlokal eller dylikt, och räkna med att behöva lampor, strobbar och uv-rör och sånt uppskattas ju rätt ofta på ett dansgolv liksom (om det nu är samma typ av klubb du vill bedriva som just den jag har erfarenhet av dvs), lite skön dekor och improviserat barmaterial (på svartklubb är majoriteten rätt väck frånochmed 03:30-tiden och då är det fan inte klokt vad de kan betala för en hyfsat kall bira...) om du vill gå hem hos gästerna, och gage till dj om du nu ska ha en sån. har du erfarenhet så gör upp lite deals med lokala langare om du ser dem springa och sälja har du en framgångsrik svartklubb vill de också tjäna på dina många kunder, och kommer därför i många fall vara beredda att ge dig en liten avgift (i cash eller natura) för att de får sälja "hos dig", s.a.s.
byt ställe så ofta du kan, undvik att skriva ut adresser och sånt rookietrams.

håller du ba partypeepsen nöjda och hjulen rullandes på din partywagon kommer du snart inse att det finns rätt bra med pengar att tjäna, även om det är rätt mycket utgifter också, men det är en svinrolig miljö man skapar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback