Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-29, 01:29
  #1
Medlem
Funderar på att läsa spanska ett tag i Nicaragua. Granada eller Leon eller båda. Vilket ställe rekommenderas om man vill kombinera studierna med turer på helger som inkluderar häftiga naturupplevelser och djurliv? Vilket ställen är de bästa för att skåda efter tukaner och kajmaner/krokodiler?
Citera
2015-06-27, 07:17
  #2
Medlem
fishbanes avatar
Granada! centrala delen av landet, nära till Lago Nicaragua o Ometepe (?) san Juan del sur etc. Men ta taxi istället för att gå hem. om du inte är duktig löpare
Citera
2015-07-27, 14:19
  #3
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishbane
Granada! centrala delen av landet, nära till Lago Nicaragua o Ometepe (?) san Juan del sur etc. Men ta taxi istället för att gå hem. om du inte är duktig löpare

Vadan detta? Är risken för rån, mord, våldtäkt stor där, eller vad?
Citera
2015-07-29, 03:45
  #4
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Vadan detta? Är risken för rån, mord, våldtäkt stor där, eller vad?
Känner inte till omrdådena mer än till namn och rykte. Jo, rån och mord är vanliga där.
Citera
2015-08-03, 22:45
  #5
Medlem
luckylucazs avatar
Gillade bägge städer! Finns definitivt mer att se och göra i Granada. Leon kändes lite som en sömnig stad ibland... Men Granada är också mycket mer turistig på ett negativt sätt (t.ex. folk som försöker sälja saker till dig).

Definitivt tar du taxi hem på kvällen istället för att gå, det gäller stora delar av Latinamerika och inte bara Nicaragua. Jag tyckte inte Granada och Leon kändes så illa jämfört med andra städer i trakten.
Citera
2015-08-05, 20:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishbane
Granada! centrala delen av landet, nära till Lago Nicaragua o Ometepe (?) san Juan del sur etc. Men ta taxi istället för att gå hem. om du inte är duktig löpare

menar sprint, medeldistans eller långdistans?
Citera
2015-08-07, 12:35
  #7
Medlem
fishbanes avatar
sprint bör räcka!

vandrade ensam i Granada full nattetid o hade antagligen blivit rånad om inte en hora kommit springandes i samma ögonblick typ.. var full minns ej exakt. Det känns som att det ska mycket till för att någon ska jaga dig.. det beror väl på hur fort det går kanske
Citera
2015-08-08, 01:13
  #8
Medlem
Var i Leon 3v om jag inte minns fel, hade stan som bas kan man säga. Jag personligen gillade stan bättre än Granada. Gick att leva mkt billigare där, nu snackar vi streetfood, väldigt lokala ställen osv. Gick många nätter båda sj\sj på fyllan och upplevde aldrig något otrevligt. Men Granada har närmare till ön Ometepe och sjds (San juan del sur). Iof tar inte speciellt lång tid att åka till Granada från Leon och är inte dyrt, gick minibussar nästan jämt. Går att läsa Spanska på båda städerna.
__________________
Senast redigerad av GuldVixen 2015-08-08 kl. 01:15.
Citera
2016-01-07, 17:34
  #9
Medlem
Vore kul att höra med om Nicaragua om någon har bra kännedom!
Vad bör man inte missa och vad kan man missa?
Citera
2017-01-10, 20:34
  #10
Medlem
Jag och min vän ska dit i februari och har kollat runt lite. Vi tänkte bestiga Masaya-vulkanen som ska vara riktigt häftig. Man kan tydligen se ner i kratern och lavan.

Laguna de Apoyo ska också vara riktigt fint! Hostel Paradiso och The monkey hut ska vara två roliga hostel där man kan låna kajaker bland annat

Ön Ometepe tänkte vi bo på en vecka, verkar vara riktigt häftig natur med två vulkaner att bestiga och ett stort vattenfall.

Om du gillar vulkaner finns Mombacho-vulkanen som är populär, den tänkte vi nog också bestiga.

Sist tänkte vi åka ner till San juan del sur för lite häng och surfing innan det bär vidare till Costa Rica
Citera
2017-01-14, 18:15
  #11
Medlem
Flyg till Corn Islands och vidare med liten båt(mycket hård färd ) till Little corn.
7dagar på Ometepe tror jag blir mycket, för natur kommer ni få se ändå i tex Costa Rica
Citera
2017-01-17, 16:25
  #12
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dooode
Jag och min vän ska dit i februari och har kollat runt lite. Vi tänkte bestiga Masaya-vulkanen som ska vara riktigt häftig. Man kan tydligen se ner i kratern och lavan.

Laguna de Apoyo ska också vara riktigt fint! Hostel Paradiso och The monkey hut ska vara två roliga hostel där man kan låna kajaker bland annat

Grejen är att ni behöver inte bestiga Masaya-vulkanen. Man åker bil i princip hela vägen upp och parkerar nära kraterkanten. Det roliga är att man måste backa in i parkeringsfickorna, detta så att man ska kunna köra iväg fort som fan om vulkanen får ett hastigt utbrott. Sen finns det en del vandringsleder längre uppåt längs sluttningarna så att man kan se den aktiva kratern från fågelperspektiv, så att säga.

Laguna de Apoyo är väldigt fint. Vi bodde ett par nätter på San Simian. Soft ställe med fina bungalows, minns att vårt hade utomhusbadrum.

Kan även rekommendera ett ställe att ha som bas däromkring, Las Cabanas Encantadas, i samhället Nindiri precis utanför Masaya. Det är svenskägt, dvs ordning och reda. De har rejäla, rustika stugor till uthyrning, typ som svenska fjällstugor med kök. Därifrån är det nära till Managua, Grenada, Laguna de Apoyo, och Masaya förstås.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2575066

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback