Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-28, 21:26
  #1
Medlem
Foxiess avatar
Hej flashback,

För att inte gå in på detaljer. Har blivit lovad hjälp av socialen i form av boende då det varit en del problem på hemmafronten.

De sade att man får en kontakt/stöd som hjälper till med allt, räkningar, handla etc. Inget konkret utan får mer information senare.


Jag är ganska vilsen, hur fungerar det när man tar övergången från att lämna sitt fågelbo till att stå på egna fötter? Hur fungerar det ekonomiskt? Hur fungerar om man till exempel vill köpa någonting, kläder, ja vad som helst?

Har många frågor, men hoppas ni med mer erfarenhet än mig kan beskriva hur livet ser ut, hur det går till osv.

Får man ha några egna pengar? Har själv sparat ihop 10-20kkr i fonder de senaste åren genom sommarjobb etc. Tar socialen dessa ifrån mig eller har de tillgång till dessa? Pengarna var tänkt att använda för en start av universitetsstudier eller fortsätt sparande i många år framöver.

Vad händer med mina gamla prylar? Min säng, möbler osv? Hur ser lägenheten ut som man kommer till? Är den färdiginredd?


Som ni förstår är det många frågetecken men hoppas få svar på en del funderingar i alla fall


**
Bespara mig om bidragsparasit. Detta är en tillfällig lösning för att lösa situationen för tillfället och få göra klart mina studier i den lugn o ro jag förtjänar.
Citera
2015-05-28, 21:30
  #2
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Hej flashback,

För att inte gå in på detaljer. Har blivit lovad hjälp av socialen i form av boende då det varit en del problem på hemmafronten.

De sade att man får en kontakt/stöd som hjälper till med allt, räkningar, handla etc. Inget konkret utan får mer information senare.


Jag är ganska vilsen, hur fungerar det när man tar övergången från att lämna sitt fågelbo till att stå på egna fötter? Hur fungerar det ekonomiskt? Hur fungerar om man till exempel vill köpa någonting, kläder, ja vad som helst?

Har många frågor, men hoppas ni med mer erfarenhet än mig kan beskriva hur livet ser ut, hur det går till osv.

Får man ha några egna pengar? Har själv sparat ihop 10-20kkr i fonder de senaste åren genom sommarjobb etc. Tar socialen dessa ifrån mig eller har de tillgång till dessa? Pengarna var tänkt att använda för en start av universitetsstudier eller fortsätt sparande i många år framöver.

Vad händer med mina gamla prylar? Min säng, möbler osv? Hur ser lägenheten ut som man kommer till? Är den färdiginredd?


Som ni förstår är det många frågetecken men hoppas få svar på en del funderingar i alla fall


**
Bespara mig om bidragsparasit. Detta är en tillfällig lösning för att lösa situationen för tillfället och få göra klart mina studier i den lugn o ro jag förtjänar.

Varför behöver du hjälp med handling och att betala räkningar?
Vad håller du på med?
Är du inte frisk?
Citera
2015-05-28, 21:30
  #3
Medlem
loliravers avatar
Kommer du att leva på socialbidrag?

Om så är fallet så står staten för din hyra, om du har några egna tillgångar är jag ganska säker på att du måste använda dig av dom först för att få några pengar av dom(dock inte helt säker på det hela) men jag skulle föreslå att du plockar ut dina pengar i kontanter från banken.
Citera
2015-05-28, 21:37
  #4
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Varför behöver du hjälp med handling och att betala räkningar?
Vad håller du på med?
Är du inte frisk?

Hahaha nae, mer som stöd tror jag. Fixar ju att göra allt själv såklart. Tror nog mest de vill se första veckorna hur det går. Är inte sjuk på något vis
Citera
2015-05-28, 21:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Kommer du att leva på socialbidrag?

Om så är fallet så står staten för din hyra, om du har några egna tillgångar är jag ganska säker på att du måste använda dig av dom först för att få några pengar av dom(dock inte helt säker på det hela) men jag skulle föreslå att du plockar ut dina pengar i kontanter från banken.
Komunen. Inte staten utan komunen.

Har TS funderat på Google? Detta hittade jag på just Google.
http://www.socialstyrelsen.se/hittar...nomisktbistand
Dina sparpengar kan du vinka adjö till o om du inte flyr från hemmet du bor i nu så är det en tom lägenhet du får.
De förutsätter att du möblerar så mkt du kan på egen hand o resen blir billigast möjliga.

Grattis till ett liv med massor av fritid o inga pengar att använda till den.
Citera
2015-05-28, 21:41
  #6
Medlem
Katzyns avatar
Har inte socialen förklarat något av detta för dig då de erbjuder dig hjälp? Om dina egna pengar kommer att försvinna beror väl lite på vad det är för form av hjälp. Om det skulle vara så att du inte är myndig än (du behöver inte svara ifall det är så), så borde du rimligen inte behöva betala ditt eget uppehälle. Antagligen inte heller om dina föräldrar egentligen är försörjningspliktiga (du pluggar gymnasiet och är under 21) men det är socialen som bedömer att det är olämpligt att du bor hos dem.

Om det är du själv som har någon diagnos eller sjukdom så borde du väl inte ha socialbidrag utan någon annan sorts stöd, men det vetefan om det gäller i dagens urvattnade välfärd.

Är det socialbidrag (numera kallat försörjningsstöd) du ska få så kommer du behöva leva upp alla egna medel, dvs dina sparpengar, innan du får pengar av socialen.

Vet inte hur det blir i ditt fall, men jag vet att en del får bidrag att köpa ett enkelt möblemang av allt det billigaste från Ikea. Men kanske det är detta de ska hjälpa dig att köpa, att nån soctant följer med till Ikea eller secondhandaffärer och att ni köper ett enkelt möblemang till dig.
Citera
2015-05-28, 21:41
  #7
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Kommer du att leva på socialbidrag?

Om så är fallet så står staten för din hyra, om du har några egna tillgångar är jag ganska säker på att du måste använda dig av dom först för att få några pengar av dom(dock inte helt säker på det hela) men jag skulle föreslå att du plockar ut dina pengar i kontanter från banken.

Hade jag haft en förmögenhet hade jag självklart ej bett socialen om hjälp. Men eftersom det är en liten förmögenhet, ja vad ska man säga, hårt sparade pengar så räcker de ej långt för boende men långt till t.ex fortsatt sparande eller förnödenheter. Vore surt om man vore tvungen att använda upp varenda krona man har pga att man ej kan bo kvar hemma av familjeskäl..
Citera
2015-05-28, 21:46
  #8
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Har inte socialen förklarat något av detta för dig då de erbjuder dig hjälp? Om dina egna pengar kommer att försvinna beror väl lite på vad det är för form av hjälp. Om det skulle vara så att du inte är myndig än (du behöver inte svara ifall det är så), så borde du rimligen inte behöva betala ditt eget uppehälle. Antagligen inte heller om dina föräldrar egentligen är försörjningspliktiga (du pluggar gymnasiet och är under 21) men det är socialen som bedömer att det är olämpligt att du bor hos dem.

Om det är du själv som har någon diagnos eller sjukdom så borde du väl inte ha socialbidrag utan någon annan sorts stöd, men det vetefan om det gäller i dagens urvattnade välfärd.

Är det socialbidrag (numera kallat försörjningsstöd) du ska få så kommer du behöva leva upp alla egna medel, dvs dina sparpengar, innan du får pengar av socialen.

Vet inte hur det blir i ditt fall, men jag vet att en del får bidrag att köpa ett enkelt möblemang av allt det billigaste från Ikea. Men kanske det är detta de ska hjälpa dig att köpa, att nån soctant följer med till Ikea eller secondhandaffärer och att ni köper ett enkelt möblemang till dig.


Nej har faktiskt inte fått mer information, utan ska få mer när det blir dags, till den kommande stunden.

Är myndig men dock under 21 så, ja, jag går ju under mina föräldrars försörjningsstöd som då socialen kliver in och sköter antar jag då mina föräldrar ej är inblandade.

Jag tackar också för ditt svar! Väldig vänligt formulerat av dig
Citera
2015-05-28, 21:52
  #9
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Hahaha nae, mer som stöd tror jag. Fixar ju att göra allt själv såklart. Tror nog mest de vill se första veckorna hur det går. Är inte sjuk på något vis

Sjuk på något vis måste du vara om de har erbjudit att handla och betala räkningar till dig.
Varför vill de "se hur det går"?
Kom igen nu, något fel/problem är det ju. Folk blir inte särbehandlade utan anledning nu när Sverige går under.
Citera
2015-05-28, 21:57
  #10
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Sjuk på något vis måste du vara om de har erbjudit att handla och betala räkningar till dig.
Varför vill de "se hur det går"?
Kom igen nu, något fel/problem är det ju. Folk blir inte särbehandlade utan anledning nu när Sverige går under.

Tänker inte ens svara på det. Har väldigt fina betyg, en ljus framtid och endast blivit utsatt för tragiska bekymmer, att man inte är på humör av dessa anledningar gör mig inte till en sjuk eller en person med diagnoser.
Citera
2015-05-28, 21:58
  #11
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Nej har faktiskt inte fått mer information, utan ska få mer när det blir dags, till den kommande stunden.

Är myndig men dock under 21 så, ja, jag går ju under mina föräldrars försörjningsstöd som då socialen kliver in och sköter antar jag då mina föräldrar ej är inblandade.

Jag tackar också för ditt svar! Väldig vänligt formulerat av dig

Okej, vet inte hur det fungerar.

Teoretiskt verkar det ju fel att du skulle behöva försörja dig själv från dina besparingar när dina föräldrar faktiskt är försörjningspliktiga för dig och det är socialen själva som bedömt att du inte kan bo hos dem. Inga ungdomar från vanliga uppväxtförhållanden behöver ju göra det, så det verkar orättvist att du skulle straffas för att det är någon sorts problem hemma hos dig. Dessutom är det ju massor med ungdomar och unga vuxna som inte vill något hellre än att soc ska ge dem en lägenhet och flytta från sina föräldrar som de kanske bråkar med eller tycker är jobbiga men som inte får det. Så man får ju anta att det är några riktiga problem du har hemma som gör att du faktiskt måste flytta därifrån.

Men välfärden är ju bajs numera och socialen som jag känner till den gör sitt bästa för att betala så lite som möjligt, så risken finns väl att de försöker tvinga dig att leva upp pengarna ändå. Om de säger att du ska göra det, be att få se reglerna som styr detta innan du går med på det, för de kan försöka lura dig på pengar du har rätt till. Dom får säkert en klapp på axeln av sin chef när de sparat in lite pengar, och en socialtjänsteman lär ju aldrig spara pengar till staten genom att bete sig etiskt försvarbart...
Citera
2015-05-28, 21:58
  #12
Medlem
Det här är sannolikt någon sorts stödlägenhet från barn- och ungdomsenheten inom soc? Det är helt omöjligt att svara på hur man lagt upp det i just din kommun.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback