2015-05-28, 20:37
Medlem
Tjena flashback,

Jag och tjejen håller på och letar efter lägenhet och funderar lite på hur vi ska gå till väga då jag studerar och hon jobbar heltid. Om man fyller i lånelöfteansökan på nätet så får min flickvän låna mer om hon skriver in att hon är ensamstående, vilket jag antar beror på att min inkomst av CSN inte räknas som inkomst och då räknas det även som att hon måste försörja mig(större risk).

Grejen är ju den att jag kommer betala halva handpenningen och betala hälften av alla kostnader.

Hur ska vi gå till väga när vi kontaktar banken? Ska vi uppge att vi är två stycken eller ska hon gå ensam och söka själv? Går det då i sådana fall att räkna på att hon hyr ut ett rum i lägenheten för ca 3000:-/mån som extra inkomst?

Hon får nämligen lånelöfte på ca 1 miljon själv och vi skulle vilja komma upp i alla fall 1.2 miljoner.

Spelar det någon roll att jag jobbar varje sommar? Att mina föräldrar kan gå som borgenärer och säkra med både villa och bostadsrätt?

Ostrukturerad text med tusen frågor, hoppas det gick att förstå något utav den. Vi är rädd för att bränna några banker om vi går dit som ett par där bara en av oss har inkomst. Därav alla frågor.
Citera
2015-05-29, 10:57
Medlem
Johan_08s avatar
Varit i liknande sits själv för inte så länge sedan.
Hon ska ta det själv för annars blir banken skitnödiga.

Som du säger så ser dom det som att hon skall försörja dig och sedan på det även sambolagar o liknande kan göra en del huvudvärk.

För mig med en borgenär, en far som är god för över 20 miljoner utan några skulder, spelade det knappt någon roll.
Slutade upp med att jag fick pengarna av far istället då banken var dryga.

Mitt tidigare bostadsköp så gick jag o far in tillsammans och ansökte om bolån till mig genom hans personliga bankman, då var det en helt annan femma däremot.. Behövde inte visa arbetsgivarintyg eller något liknande utan fick skriva på direkt.
Senast redigerad av Johan_08 2015-05-29 kl. 11:01.
Citera