2015-05-28, 20:37
Medlem
Tjena flashback,

Jag och tjejen håller på och letar efter lägenhet och funderar lite på hur vi ska gå till väga då jag studerar och hon jobbar heltid. Om man fyller i lånelöfteansökan på nätet så får min flickvän låna mer om hon skriver in att hon är ensamstående, vilket jag antar beror på att min inkomst av CSN inte räknas som inkomst och då räknas det även som att hon måste försörja mig(större risk).

Grejen är ju den att jag kommer betala halva handpenningen och betala hälften av alla kostnader.

Hur ska vi gå till väga när vi kontaktar banken? Ska vi uppge att vi är två stycken eller ska hon gå ensam och söka själv? Går det då i sådana fall att räkna på att hon hyr ut ett rum i lägenheten för ca 3000:-/mån som extra inkomst?

Hon får nämligen lånelöfte på ca 1 miljon själv och vi skulle vilja komma upp i alla fall 1.2 miljoner.

Spelar det någon roll att jag jobbar varje sommar? Att mina föräldrar kan gå som borgenärer och säkra med både villa och bostadsrätt?

Ostrukturerad text med tusen frågor, hoppas det gick att förstå något utav den. Vi är rädd för att bränna några banker om vi går dit som ett par där bara en av oss har inkomst. Därav alla frågor.
Citera
2015-05-29, 10:57
Medlem
Johan_08s avatar
Varit i liknande sits själv för inte så länge sedan.
Hon ska ta det själv för annars blir banken skitnödiga.

Som du säger så ser dom det som att hon skall försörja dig och sedan på det även sambolagar o liknande kan göra en del huvudvärk.

För mig med en borgenär, en far som är god för över 20 miljoner utan några skulder, spelade det knappt någon roll.
Slutade upp med att jag fick pengarna av far istället då banken var dryga.

Mitt tidigare bostadsköp så gick jag o far in tillsammans och ansökte om bolån till mig genom hans personliga bankman, då var det en helt annan femma däremot.. Behövde inte visa arbetsgivarintyg eller något liknande utan fick skriva på direkt.
Senast redigerad av Johan_08 2015-05-29 kl. 11:01.
Citera
2015-05-29, 11:46
Medlem
Faches avatar
Ett tips: Om ni får för er att sälja lägenheten samtidigt som du får lån från CSN så kommer du få en otrevlig överraskning i samband med deklaration då CSN ser eventuell vinst från försäljningen som inkomst. Detta gör, beroende på hur stor vinsten blir att du kan bli duktigt återbetalningsskyldig, om du står på lägenheten dvs.
Citera
2015-05-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Varit i liknande sits själv för inte så länge sedan.
Hon ska ta det själv för annars blir banken skitnödiga.

Som du säger så ser dom det som att hon skall försörja dig och sedan på det även sambolagar o liknande kan göra en del huvudvärk.

För mig med en borgenär, en far som är god för över 20 miljoner utan några skulder, spelade det knappt någon roll.
Slutade upp med att jag fick pengarna av far istället då banken var dryga.

Mitt tidigare bostadsköp så gick jag o far in tillsammans och ansökte om bolån till mig genom hans personliga bankman, då var det en helt annan femma däremot.. Behövde inte visa arbetsgivarintyg eller något liknande utan fick skriva på direkt.

Så med andra ord får vi hålla oss innanför hennes ram av det lånelöfte hon får solostyle? Hur ser banken på att hon kommer dit med ca 70 000 i handpenningen och ska få resterande 70 000 av mig? Dom lär ju undra vart dom pengarna har kommit ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Fache
Ett tips: Om ni får för er att sälja lägenheten samtidigt som du får lån från CSN så kommer du få en otrevlig överraskning i samband med deklaration då CSN ser eventuell vinst från försäljningen som inkomst. Detta gör, beroende på hur stor vinsten blir att du kan bli duktigt återbetalningsskyldig, om du står på lägenheten dvs.

Mycket bra heads up! Detta hade vi ingen aning om och även om jag nu planerar att studera i 5 år och ett bostadsbyte inte kommer bli aktuellt innan studierna är helt avklarade hade det varit en trist överraskning att få om 5 år då man kanske vill köpa något större!
Citera
2015-05-29, 13:41
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisskitfittan
Så med andra ord får vi hålla oss innanför hennes ram av det lånelöfte hon får solostyle? Hur ser banken på att hon kommer dit med ca 70 000 i handpenningen och ska få resterande 70 000 av mig? Dom lär ju undra vart dom pengarna har

Ja exakt.

Skriv ett kontrakt där det noggrant står att du lånar ut pengar till henne, så vid en eventuell tvist ska du kunna begära tillbaka pengarna.
Gör det ordentligt, kontakta gärna en jurist för det är det värt för att få det korrekt.

Till banken säger ni som det är, att du lånar ut pengarna till henne eller så säger ni att du ger de i gåva till henne.

Säger du låna ut till banken så är det viktigt att kontraktet mellan er är format så pass att hon har råd med både sitt bolån från banken och det som hon lånar från dig.

Säger du gåva så håller ni lånet emellan er hemligt för banken.

"Undrar inte banken om jag bara ger bort pengar sådär?"
Det finns många töntar som aldrig fått ligga som gärna skämmer bort sina flickvänner, ger bort gåvor (stora summor pengar) så detta är inte så ovanligt.
Självklart kan bankpersonen alltid bli fundersam men vid närmre eftertanke så ska det inte vara några konstigheter.

Var verkligen noga med att skriva lånekontraktet, vi alla vet att bitches kan vara riktigt snikna jävlar när det börja osa hett.. Även om man älskar varann så är det viktigt att vid sånt här tillfälle se till att backa upp sig innan man sitter där i kastrullen.
Senast redigerad av Johan_08 2015-05-29 kl. 13:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in