Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-28, 20:05
  #1
Medlem
Hej!
Min dator vill inte fungera.
Datorn går igång men får ej upp någon bild. Det jag reagerar på är att processor fläkten går ojämnt. Sen lyser inte varken dioden för on eller dioden som indikerar att hårdisken jobbar.
Fläkten på nät agget går.
Vad kan det vara för fel? Fungerade klockrent igår.
Citera
2015-05-28, 20:22
  #2
Medlem
Troligtvis moderkortet, skulle det vara nätaggregatet skulle datorn inte fungera alls eller stängas av då du belastar den. Moderkortet ger ju ström till processorfläkten, och styr ju även allt annat, därför skulle det förklara att allt beter sig märkligt. För säkerhets skull kan du ju testa att koppla in en annan strömkälla och se om det fungerar med den, men troligtvis moderkortet som sagt.
Citera
2015-05-28, 20:26
  #3
Medlem
Filantropis avatar
Japp, låter som moderkortet.
Citera
2015-05-28, 20:29
  #4
Medlem
Megadeths avatar
testa att ta ut ett minne i taget och starta sedan om med bara 1 minne i. någon av modulerna kan vara trasig.
Citera
2015-05-28, 20:29
  #5
Medlem
Jaha, det var ju inte roligt, är det moderkortet blir det nog ny dator.
Skall dammsuga rent, pilla lite, be till gudarna och testa imorgon igen :-)
Citera
2015-05-28, 20:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
testa att ta ut ett minne i taget och starta sedan om med bara 1 minne i. någon av modulerna kan vara trasig.

Det har jag testat, har haft det problemet innan då en sticka var trasig.
Citera
2015-05-28, 20:34
  #7
Medlem
Det behöver ju inte vara nödvändigt att köpa ny dator pga ett söndrigt moderkort, vad har du för moderkort/processor?
Citera
2015-05-28, 21:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Jaha, det var ju inte roligt, är det moderkortet blir det nog ny dator.
Skall dammsuga rent, pilla lite, be till gudarna och testa imorgon igen :-)

Dammsuga är big no no. Det skapar statisk elektricitet och skadar datorn. Köp luft på burk i stället. http://www.kjell.com/sortiment/dator...-duster-p18010
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback