Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-03, 16:47
  #25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Du som har koll, har det inte varit expeditionellt många bränder där folk brunnit inne det senaste året, känns det inte som lite för många för att vara en slump?

En lägenhet i Norsborg(?), en husvagn utanför Uppsala och en villa i Norrahammar. Begränsat med gemensamma faktorer. Det är nog så att det är slumpen.

Men jag tror inte att jag har så bra koll på detta, i och för sig.
Citera
2015-06-03, 17:11
  #26
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
En lägenhet i Norsborg(?), en husvagn utanför Uppsala och en villa i Norrahammar. Begränsat med gemensamma faktorer. Det är nog så att det är slumpen.

Men jag tror inte att jag har så bra koll på detta, i och för sig.

Många villabränder med innebrända har det varit det senaste året,ett modus operandi helt klart, sambandet finns där!
Citera
2015-06-03, 17:13
  #27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Många villabränder med innebrända har det varit det senaste året,ett modus operandi helt klart, sambandet finns där!
Varken lägenheten i Norsborg eller husvagnen utanför Uppsala var villor, och inget talar för brott i något av fallen.
Citera
2015-06-03, 17:14
  #28
Medlem
HatarAftonblaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Dessa alltså?

https://www.facebook.com/anitha.dentler

https://www.facebook.com/inge.dentler

Den sistnämnda gillar bland andra English Defence League, Pegida Sverige och Stop Islamization of America. Jag tror absolut inte det direkt har med saken att göra, men kan vara relevant för att skapa sig en bild av BO, om man vill spekulera i eventuella personliga motiv.

Men, antagligen är det inte så komplicerat...rånmord, är min gissning. Kanske kan ID:s civilkurage gjort att GM:s tagit till grovt (dödligt) våld, sedan i desperation har de försökt att sopa igen spåren genom att anlägga en brand.

Edit:



http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle20901144.ab

Om det är en uppgift som stämmer, det med brännbar vätska, så tyder det kanske på ett visst mått av planering ändå. Brännbara vätskor brukar väl sällan stå framme fullt synliga, och jag tror inte att GM systematiskt letade igenom bostaden efter brännbara vätskor. I så fall återstår möjligheten att GM hade med sig brännbar vätska, vilket man kanske inte heller vanligen har om planen är att genomföra ett rån.



Hmm, med tanke på att personerna i fråga var Sverigevänner så börjar man undra om det är AFA/RF eller annat pack som gått för långt denna gången? Kan dom rådande oppinionssiffrorna fått det att slå slint i rödingarnas huvuden?



Mod: Ändra rubriken, tror denna tråden behöver växa.
Citera
2015-06-03, 17:31
  #29
Medlem
MorbIdas avatar
Tänker lite att det skulle kunna vara ett fall av utpressning. Kanske de blivit misstänksamma mot någon försäkringstagare? Antingen en befintlig eller någon som ville ta en försäkring? Kanske sa de att de skulle polisanmäla någon?
Kanske "en helt vanlig asfaltsläggare från Irland" som tyckte att de haft ett avtal?
Hur som helst, mördaren måste ha varit beräknande. Troligen tagit ur batterierna ur brandvarnarna, som jag gissar att de hade. De börjar ju tjuta rätt snabbt vid värme eller rökutveckling.
Gissar också att de/den ville befinna sig långt från platsen då branden uppdagades, därav det långsamma förloppet. Kanske ett tänt stearinljus med brännbart under, indränkt i typ tändvätska. Det tog sig inte som mördaren tänkt. Tanken måste, tycker jag, ha varit att brandförloppet skulle bli hastigt så att kropparna skulle tillintetgöras.
Citera
2015-06-03, 17:34
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HatarAftonblaskan
Hmm, med tanke på att personerna i fråga var Sverigevänner så börjar man undra om det är AFA/RF eller annat pack som gått för långt denna gången? Kan dom rådande oppinionssiffrorna fått det att slå slint i rödingarnas huvuden?



Mod: Ändra rubriken, tror denna tråden behöver växa.


Vad är man som svensk om inte Sverigevän?

Vad är det för fel i att tycka om sitt fosterland utan att direkt tolka det som rasistiskt?
Citera
2015-06-03, 17:35
  #31
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varken lägenheten i Norsborg eller husvagnen utanför Uppsala var villor, och inget talar för brott i något av fallen.

Bortsett från L i Norsborg eller husvagn i Uppsala har det varit mängder med villabränder och innebrända det senaste året.
Frågan är om det är en normal mängd eller inte, själv tycker jag det känns som onormalt mycket.
Den vetgirige letar reda på faktisk antal och jämför.
Citera
2015-06-03, 17:39
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gjutarolle
Åkte förbi där innan såg creepy ut,hus ägarnas bilar står kvar och tomten är inringad i polisband
Det finns inga bilar registrerade på de som bodde där.
Citera
2015-06-03, 17:42
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Många villabränder med innebrända har det varit det senaste året,ett modus operandi helt klart, sambandet finns där!


En person efterlystes i sin frånvaro i samband med en annan mordbrand i en villa också i Norrahammar 2013.Liknande förfarande.
Dock även bedrägeri och våldtäkt i det fallet.

Kan det finnas något gemensamt?

http://www.jnytt.se/haktad-for-mordb...-i-norrahammar
Citera
2015-06-03, 17:43
  #34
Medlem
MorbIdas avatar
Företagsbilar kanske?
Citera
2015-06-03, 17:48
  #35
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingarofisen
En person efterlystes i sin frånvaro i samband med en annan mordbrand i en villa också i Norrahammar 2013.Liknande förfarande.
Dock även bedrägeri och våldtäkt i det fallet.

Kan det finnas något gemensamt?

http://www.jnytt.se/haktad-for-mordb...-i-norrahammar

Den personen är troligen fortfarande bakom lås och bom men vad vet man?
Citera
2015-06-03, 17:48
  #36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det finns inga bilar registrerade på de som bodde där.
Hur vet du det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback