Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-28, 17:06
  #1
Medlem
Lurvelpajsarens avatar
Jag hittade ingen tråd om denna spelgenre vilket förvånande mig! Sökte efter en tråd om Axiom Verge men hittade ingen, sökte sen efter en Metroidvania-tråd men hittade inte det heller. Förvånade mig väldigt mycket då denna genre är väldigt aktuell nuförtiden (även om den existerat i mer än 20 år) och jag tycker verkligen att denna spelgenre är i behov av en egen tråd.

Personligen så älskar jag verkligen denna spelgenre, trots att mitt intresse för tv/dator-spel varit väldigt svalt under många många år men fick ett uppsving när jag spelade Dark Souls, vilket jag anser vara ett Metroidvania i ganska många aspekter. Genren verkar växa, och blir allt mer vedertagen som begrepp hela tiden, även fast den egentligen har existerat i evigheter (mest smeknamnet Metroidvania som börjat användas mer och mer under senare år) beroende på vad man räknar som det första exemplet på genren.

Super Metroid kan nog ändå sägas vara det egentliga och definitiva startskottet för genren. Castlevania: Symphony of the night är ju en annan milstolpe.

Level-numret som kom i maj 2015 hade en artikel om genren som även inkluderade en topp 20-lista på spel inom genren som såg ut såhär:

20 - Shadow Complex 360 2009
19 - Knytt Underground PS3/Vita/PC 2012
18 - Blaster Master NES 1988
17 - Mega Man ZX Nintendo DS 2006
16 - Insanely Twisted Shadow Planet 360/PC 2011
15 - Tombi PS 1997
14 - Uforia: The Saga NES 1991
13 - Aquaria PC 2007
12 - Shantae and the pirate's curse 3DS/Wii U 2014
11 - Strider PS4/XBO/PS3/360/PC 2014
10 - Wonder Boy III: The Dragon's Trap Master System 1989
9 - Ori And The Blind Forest XBO/360/PC 2015
8 - Child of Light PS4/XBO/PS3/360/Wii U/Vita/PC 2014
7 - VVVVV PC 2010
6 - Guacemelee PS3/Vita 2013
5 - Axiom Verge - PS4/PC 2015
4 - Outland 360/PS3/PC 2011
3 - Cave Story PC 2004
2 - Castlevania: Symphony Of The Night PS 1997
1 - Super Metroid SNES 1994


Jag personligen har ingen jätteerfarenhet av genren ändå, de "traditionella" Metroidvanias jag kommer ihåg att jag har klarat av/spelat nämnvärt är följande:

Castlevania: Symphony of the night
Castlevania: Circle of the moon
Castlevania: Aria of Sorrow
Castlevania: Harmony of Dissonance
Super Metroid
Metroid Fusion
Metroid Zero Mission
Metroid Prime
Shadow Complex
Cave Story

Cave Story har jag nyss börjat på men inte fastnat för det av någon anledning. Spelat nån timme drygt men tycker det har ett alldeles för linjärt/enkelt upplägg änsålänge samt är rätt trist rent estetiskt/atmosfärsmässigt, men ska inte ge upp på det för tidigt. Alla andra spel på listan ovan (alltså dom som jag personligen har spelat) kan jag dock rekommendera helhjärtat. Betygsmässigt på en skala från 1-10 skulle alla hamna mellan 8-10.

Sen finns det ju många andra spel som har inslag av Metroidvania i varierande utsträckning som t ex Dark Souls och Zelda.

Reddit har en kategori för Metroidvania som innehåller många tips och mycket intressant att läsa:

https://www.reddit.com/r/metroidvania/

Har laddat ner några spel häromdagen som jag upptäckte via reddit-sidan som jag inte ens visste existerade:

Valdis Story: Abyssal City, Elliot Quest, Teslagrad, Project Black Sun, Treasure Adventure Game.

Började spela Treasuer Adventure Game lite snabbt häromdagen efter jag lyckades fixa inställningarna så jag kan spela med min gamepad till PCn. Verkar ok. Det jag egentligen vill spela är dock Axiom Verge som verkar MYCKET lovande och intressant. Många personer som anses det vara bättre än både SOTN och Super Metroid t o m. Måste bara fixa en Xinput-kontroll, vilket min nuvarande gamepad inte var till min besvikelse. Vägrar spela såna här spel med tangentbord.

Diskutera!
__________________
Senast redigerad av Lurvelpajsaren 2015-05-28 kl. 17:15.
Citera
2015-05-29, 11:27
  #2
Medlem
EggBoxJuans avatar
Super Metroid har sedan releasen varit ett av mina absoluta favoritspel, spelar det fortfarande på emulator på pc minst en gång om året.
En dröm vore om de släppte alla Metroidspelen i en box till ps4 men det är ju lite långsökt av flera anledningar.

Axiom Verge köpte jag till ps4 och tyckte det var helt ok, kanske lite irriterande svårt på sina ställen.
De har dock fått till det rätta stuket i min mening.

Tänker kolla upp några av de spelen du listar.
Citera
2015-05-29, 16:28
  #3
Moderator
^Eazs avatar
Spel: allmänt --> Spelrelaterat
/Moderator
Citera
2016-05-01, 11:21
  #4
Medlem
PUSClFERs avatar
Sitter just nu och spelar igenom Axiom Verge för andra gången då det nyligen släppts till PS Vita. (Axiom Verge och Pillars of Eternity blev årets spel 2015 för min del).

Har även ögonen på Rain World som ser ut att kunna bli något fantastiskt. (Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=dVXfrSLeLNo) Det verkar dock inte ha hänt något på ett tag, vilket känns lite oroväckande.

Ser även fram emot att få spela Salt & Sanctuary, men avvaktar tills det släpps till PS Vita, vilket jag tror är sagt ska komma någon gång under sommaren i år.
Citera
2016-05-14, 22:24
  #5
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Köpte Axiom Verge på PSN tidigare ikväll och blev omedelbart förälskad. Grafik och ljud med old school 16-bit känsla och biomekaniska H.R. Giger-miljöer med grym stämning. Rekommenderas till alla som längtar efter ett 2D-Metroid då det mer eller mindre är en klon av det konceptet. Mycket roliga vapen också!

Ett spel jag har höga förhoppningar på är kickstarterprojektet Bloodstained: Ritual of the Night som produceras av Koji Igarashi (Castlevania: Symphony of the Night), men där får man ge sig till tåls till 2017.
Citera
2016-05-14, 22:45
  #6
Medlem
tarmskvallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Köpte Axiom Verge på PSN tidigare ikväll och blev omedelbart förälskad. Grafik och ljud med old school 16-bit känsla och biomekaniska H.R. Giger-miljöer med grym stämning. Rekommenderas till alla som längtar efter ett 2D-Metroid då det mer eller mindre är en klon av det konceptet. Mycket roliga vapen också!

Ett spel jag har höga förhoppningar på är kickstarterprojektet Bloodstained: Ritual of the Night som produceras av Koji Igarashi (Castlevania: Symphony of the Night), men där får man ge sig till tåls till 2017.
Axiom Verge var ett av förra årets bästa spel för mig, bra grötigt elakt soundtrack med. Gav många nostalgitrippar till Super Metroid och Metroid Fusion(bästa metroidvaniaspelet).

Är inte så sugen på Bloodstained: Ritual of the Night, det ser inte speciellt bra ut än så länge.
Koncept vs ingame Ett kickstarterprojekt som fick för mycket pengar och kunda köpa till sig bra art direction men klarar kanske inte av att leverera ett bra spel. Bara faktumet att de olika karaktärer har olika grafiska stilar(cel shaded och inte) visar hur splittrade utvecklarna är, kanske provar det mest för David Hayter(Solid Snake!) är röstskådis och Koji "IGA" Igarashi är producent.

TS, Cave story, linjärt och simpelt? Haha hör att du inte kommit långt, vänta du bara tills världen börjar öppna upp sig.
__________________
Senast redigerad av tarmskvaller 2016-05-14 kl. 23:02.
Citera
2018-04-14, 17:23
  #7
Medlem
EliasAlucards avatar
Nog för att Super Metroid är ett bra spel, men att påstå att det är bättre än Castlevania: Symphony of the Night, får väl ändå räknas som kätteri? SotN är inte bara det bästa Metroidvania utan även världens bästa spel.

Och kan man verkligen räkna FPS-spel som Metroid Prime, som ett Metroidvania? Det är ju inte bara 3D utan även First Person Shooter, liksom. Trodde hela grejen med Metroidvania är att de ska vara sidoscrollande. I så fall kan man liksom lika gärna räkna Castlevania: Lament of Innocence och Castlevania: Curse of Darkness, som Metroidvania (de har ju till och med den klassiska Super Metroid / Symphony of the Night blå/röda kartan och så vidare).

Mega Man ZX gillade jag, den var bra. Inte lika bra som Mega Man 8 och Mega Man X, men helt klart ett lyckat Metroidvania Mega Man spel. Strider till PS4 var bra också, hade gärna sett en SotN remake med den grafiken, det hade varit något. GBA/DS Castlevania var också generellt sett, välgjorda Metroidvanialir.

Ser också fram emot Bloodstained: Ritual of the Night, men tror inte att den kommer att komma i närheten av SotN, men det är kul hur som helst att Koji Igarashi fortfarande försöker få ut spel inom den här genren. Mighty No. 9 blev ju tyvärr något av en flopp, och det känns lite som att det kommer bli likadant här också.

För övrigt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Catego...oidvania_games
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-04-14 kl. 17:25.
Citera
2018-04-15, 18:29
  #8
Medlem
elephantstones avatar
Är inget större fan av genren, men kan varmt rekommendera indie-liret Guacamelee!

https://www.youtube.com/watch?v=pRbzxY_4tjQ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback