Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-28, 16:29
  #1
Medlem
Har kikat runt på internet och det verka vara svårt att sälja sin njure.

Trots det så dör konstant folk hela tiden för att dom saknar njure.

Ex så dör 35 Svenskar varje år pga avsaknad av njure. http://www.expressen.se/gt/lakaren-k...sar-donatorer/

12 st dör dagligen varje år i USA https://www.kidney.org/news/newsroom...antation-Stats


Jag vet att det är olagligt men herregud om det handlar om sitt eget liv så gör man väl allt man kan eller.
Jag förstår att som fattig att man inte har råd men alla Svenskar borde fan ha råd att köpa olagligt.
Man gör en deal och så säger man att personen vill donera till sjukhuset.

En med ordnade förhållande borde kunna få tag i pengar att köpa en njure.
Ta lån, sälj hus, jobba extra osv.

I Usa så betalar folk ca 85.000 dollar för att gå 3 dagar i veckan på dialys.
Väntetid är ca 4år.

Det är ca 350.000 dollar. Så varför betalar man inte nån som säljer sin njure.
Istället för att riskera sitt liv och gå på Dialys flera år.

Folk behöver inte dö när det finns tillräckligt med folk som vill sälja sin njure.
Personligen hade jag aldrig tagit risken att vänta på en listan utan jag hade tagit saken i egna händer.

Jag förstår inte varför inte folk som behöver njure för sitt liv inte köper.

Jag förstår att man inte vill riskera operera utomlands även det är billigt och lätt att få tag på njure. Har sett 100 tals sälj annonser.

I iran är det ex lagligt en av få länder dessvärre.

Diskutera

Skulle du köpa en njure om du behövde eller skulle du chansa och sitta på väntelista?
Vilken summa är rimligt för att rädda ditt liv?
Skulle du våga utomlands eller skulle du göra en deal här i Sverige med någon.
Citera
2015-05-28, 18:41
  #2
Medlem
Därför att man klara sig bra utan njure. Det finns dialys.
Citera
2015-05-28, 20:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Därför att man klara sig bra utan njure. Det finns dialys.


Fast det är inget liv?
Du riskera ju att dö och du måste gå till din dialys flera gånger i veckan.
Kalla du det klara sig bra? Vad jag har läst så mår man inte så bra när man går på dialys.

Du tror inte att dessa 35 som dör varje år i Sverige hade kunnat klara sig om det hade betalat för en njure.


I Sverige ingår det nog i försäkringen men i USA så kostar det multum dessutom.
Citera
2015-05-28, 22:45
  #4
Medlem
Spyrrans avatar
En orsak till bristen på organ (och inte bara njurar) är att det inte finns tillräckligt med organdonatorer. De flesta ställer sig positiva till att donera organ efter sin död, men det blir sällan av. Är det inte bättre att man uppmuntrar folk att donera organ på lagliga sätt, istället för att tvinga dem till en svart marknad? Eller tvinga folk som att köpa/sälja (vilket kommer att påverka de fattigaste hårdast)?

Man kan ju till exempel försöka få fler att registrera sig i organregistret, och utöka det så att även livs levande personer kan donera medan de fortfarande är i livet. Precis som man kan bli blodgivare och gå med i Tobiasregistret (och donera stamceller och benmärg).
Citera
2015-05-29, 00:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Du tror inte att dessa 35 som dör varje år i Sverige hade kunnat klara sig om det hade betalat för en njure.

Vart stå det att dessa 35 som dör varje år väntar på en ny njure? Läs din egen länk igen noga!
Citera
2015-05-29, 08:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Vart stå det att dessa 35 som dör varje år väntar på en ny njure? Läs din egen länk igen noga!

Nja eller så få du sätta på dig glasögonen.
vad är 5 % som dör på 748 som väntar varje år.
Nästa du kan läsa upp till 35 men eftersom ovan blir mer än 35 så får man ta på ett ungefär.
Citera
2015-05-29, 08:27
  #7
Medlem
nabbolbs avatar
Om ens egna njurar slutar fungera så är man menad att dö. Jävla larv det här med transplantationer.
Citera
2015-05-29, 08:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
En orsak till bristen på organ (och inte bara njurar) är att det inte finns tillräckligt med organdonatorer. De flesta ställer sig positiva till att donera organ efter sin död, men det blir sällan av. Är det inte bättre att man uppmuntrar folk att donera organ på lagliga sätt, istället för att tvinga dem till en svart marknad? Eller tvinga folk som att köpa/sälja (vilket kommer att påverka de fattigaste hårdast)?

Man kan ju till exempel försöka få fler att registrera sig i organregistret, och utöka det så att även livs levande personer kan donera medan de fortfarande är i livet. Precis som man kan bli blodgivare och gå med i Tobiasregistret (och donera stamceller och benmärg).


Problemet är att folk måste dö för att man ska få sig en njure.
Dessutom fungerar en njure från en döende sämre.

En levande svensk kommer inte skänka sin njure om det inte är till någon speciell.
Annars skulle den vanliga svensken sälja för minst 1 miljon.

Jag tycker att dom rika ska köpa sig och låta dom fattiga stå på väntlistan.
En fattig kan aldrig köpa sig en njure så det är fel att den rika kan ha möjligheten till båda 2.

Tycker det är fel att det är olagligt om vill folk vill köpa och sälja låt dom göra det.
Organhandel kommer ske en då.
Då är det bättre att det sker under kontrollerade former. Så slipper folk dö när dom säljer sin njure och köper.


Helt meningslöst att Svenskar och andra länder som har en höglevnads standard dör. När möjligheten att köpa finns.

Vill man leva längre så avstå ifrån onödiga nöjen.
Jobbar du på donken så kan du fortfarande ordna en njure via köpmarknad.

Är du hemlös så kan jag förstå att du inte har råd.
Citera
2015-05-29, 08:44
  #9
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Lite svårt att klara in med en nyköpt njure till sjukhusen i Sverige.

Tillägger glatt att iaf jag dragit mig ur donationsregistret. När jag dör ska mina organ fortsätta vara mina.
Citera
2015-05-29, 09:43
  #10
Medlem
När du står mellan liv och död så tror jag de flesta, för att inte säga alla, människor är beredda att göra saker som de i normala fall skulle anse vara moraliskt eller etiskt tveksamma. Så jag tror inte det är primärt sådana betänkligheter som förhindrar folk att köpa organ, det är nog snarare att det i praktiken inte är så lätt som du verkar tro, vare sig att få tag på att köpa ett organ eller att hitta någon som kan utföra transplantationen på dig i den situationen.
Citera
2015-05-29, 10:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Lite svårt att klara in med en nyköpt njure till sjukhusen i Sverige.

Tillägger glatt att iaf jag dragit mig ur donationsregistret. När jag dör ska mina organ fortsätta vara mina.

Vad ska du med dem till då?

Jag tycker de som inte aktivt valt att donera sina organ när de blir sjuka ska hamna sist i kön för donation.
Citera
2015-05-29, 13:11
  #12
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Problemet är att folk måste dö för att man ska få sig en njure.

Nej, man måste inte dö för att kunna donera en njure. Man klarar sig med bara en njure, samtidigt som det faktiskt finns levande donatorer. Fast de som är levande donatorer, de brukar i princip bara donera sin ena njure till någon de känner. Oftast en familjemedlem/släkting.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
En levande svensk kommer inte skänka sin njure om det inte är till någon speciell. Annars skulle den vanliga svensken sälja för minst 1 miljon.

Jag är en levande svensk, och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att donera en njure gratis till en främling. Visst, att få ersättning för till exempel resa och förlorad arbetsinkomst (för de dagar som jag inte kan arbeta) vore ju trevligt. Men inget krav. Jag skulle aldrig kräva minst en miljon som tack för besväret. Så dra inte alla svenskar över en och samma kam.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback