Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-28, 16:25
  #1
Medlem
Vad jag förstått går det att ha en CrossfireX teknik mellan CPUn och GPUn med amd. Är detta något att satsa på eller får man mer prestanda för pengarna om man kör med Intel Nvidia? Har en budget på mellan 10 - 15k och kommer förmodligen inte köpa datorn förrän jag sett nya 300 serien från AMD.
Citera
2015-05-28, 16:29
  #2
Medlem
Loxuss avatar
Intel-processor och AMD-grafik är det nog som gäller, om du ska vänta på 300-serien.
Citera
2015-05-28, 16:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Intel-processor och AMD-grafik är det nog som gäller, om du ska vänta på 300-serien.
Låt oss säga att AMDs nya 300 serie är bättre än Nvidias. Varför bör jag då använda intel? Kommer processorn dra ner prestandan på spel? Är det inte bättre att använda en AMD processor och utnyttja CrossfireX tekniken?
Citera
2015-05-28, 16:49
  #4
Medlem
Filantropis avatar
Intel har ingenting med Nvidia att göra, eller menar du en GPU från Nvidia och CPU från Intel?
Crossfire handlar om att man kan använda två, eller flera GPU i symbios. För Nvidia heter det SLI.
Citera
2015-05-28, 17:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Intel har ingenting med Nvidia att göra, eller menar du en GPU från Nvidia och CPU från Intel?
Crossfire handlar om att man kan använda två, eller flera GPU i symbios. För Nvidia heter det SLI.
Jag menar att om man använder en GPU från amd, kan man använda en CPU från amd och på så sätt köra med dual graphics mellan processorns grafikdel och GPUn. (Det är så jag har förstått iallafall men vet inte om det gäller med alla grafikkort.)

Om man kör med Nvidias grafikkort går det ju inte att köra med sli mellan Nvidia och Intel hd graphics.

Det jag undrar är alltså om det är värt att både skaffa en GPU och CPU från AMD för att kunna utnyttja CrossfireX tekniken och på så sätt få mer prestanda för pengarna än om man använder Nvidias GPU då sli inte fungerar med varken amd eller intel.
Citera
2015-05-28, 17:35
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Dual Graphics är inte riktigt Crossfire. DG kan bara köras med AMDs APUer. Den integrerade grafiken i CPUn jobbar ihop med ett externt AMD grafikkort. Den integrerade GPUn och GPUn på grafikkortet måste ha samma kärna.

Jag har inte sett någon presentation av AMDs nya APUer.
Kör själv på APU A10-5800K + Radeon HD 6670 i dual graphic.

http://www.amd.com/en-us/products/pr...p/a-series-apu
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-05-28 kl. 18:16.
Citera
2015-05-28, 17:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Dual Graphics är inte riktigt Crossfire. DG kan bara köras med AMDs APUer. Den integrerade grafiken i CPUn jobbar ihop med ett externt AMD grafikkort. Den integrerade GPUn och GPUn på grafikkortet måste ha samma kärna.

Jag har inte sett någon presentation av AMDs nya APUer.
Kör själv på APU A10-5800K + Radeon HD 6670.

http://www.amd.com/en-us/products/pr...p/a-series-apu

Med andra ord kommer det alltså inte kunna gå att köra med Dual Graphics på de nya grafikkorten?
Citera
2015-05-28, 18:20
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargarna
Med andra ord kommer det alltså inte kunna gå att köra med Dual Graphics på de nya grafikkorten?

Om det inte kommer nya APUer med samma kärna så, nej.
Jag har dock läst att AMD satsar på häftiga APUer. Det finns behov av det för spel på laptopsdatorer.

Däremot kan du ju köra Crossfire på två eller flera AMD-grafikkort och med en Intelprocessor.
Citera
2015-05-28, 19:29
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Här kom det lite nya APUs för desktops t.ex A10-7850K. Men har för mig att det kommer mera.

http://www.amd.com/en-us/press-relea...2015may06.aspx

Detta kan komma under 2016:
http://www.extremetech.com/gaming/20...op-and-servers
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-05-28 kl. 19:33.
Citera
2015-05-28, 20:03
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Det nya nya kortet är ju Fiji. De nuvarande heter väl Hawaii eller något. Men alla svagare kort verkar ju bara vara återvunna gamla kort.

Ser inte riktigt vari hypen ligger för dem. Självfallet kan de vara något bättre och billigare men verkar ju inte vara nytt.

Korten kommer i mitten av Juni men Fiji verkar komma ett par veckor senare:
http://www.sweclockers.com/nyhet/205...ref=newsletter

Kan dra upp till 375 watt och ena versionen kommer med vattenkylning.

GTX 980 Ti kommer nästa vecka.

Anledningen till att köra med Intelprocessor är ju att de har bättre total prestanda och är bättre för spel i dagsläget.

Vad gäller att blanda GPUer skall ju DirectX12 ha stöd för det oavsett. Huruvida spelutvecklarna sedan kommer använda det är en annan femma.

Två AMD-kort kan man väl köra på Intelmoderkort med?

Jag vet inte vad som är bäst av SLI och Crossfire, möjligen bättre stöd för SLI? Korten brukar ju få rättvisa prisnivåer relativt prestandan. Nvidias kort är ju i dagsläget strömsnålare dock.
Citera
2015-05-28, 20:16
  #11
Medlem
Dubbeltrasts avatar
Här har du listan på rekommenderade ihop parningar
http://www.amd.com/en-us/innovations...aphics#desktop.

Om du kollar är det billiga grafikort och lite gamla.
Har du budget på >10000 kan du satsa på något med mer prestanda.
__________________
Senast redigerad av Dubbeltrast 2015-05-28 kl. 20:20.
Citera
2015-05-28, 22:03
  #12
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargarna
Låt oss säga att AMDs nya 300 serie är bättre än Nvidias. Varför bör jag då använda intel? Kommer processorn dra ner prestandan på spel? Är det inte bättre att använda en AMD processor och utnyttja CrossfireX tekniken?

CPU och GPU har inget med varandra att göra på det sättet.
AMDs CPU:er som gäller för gaming har ingen integrerad grafik och crossfireX är då inte aktuellt (tror dessutom att det bara går att göra på svaga grafikkort).
Intels CPU:er är snabbare än AMDs (trots flera kärnor på AMD).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback