Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-05-30, 17:04
  #37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Currants
Tyvärr måste jag ha den här banken ett tag till dessutom. Funderar på att ha två banker...

Fundera inte, bara gör det. Att lägga hela sin ekonomi i en enda bank är direkt dumt, dessutom finns det ingen fördel med det utan tvärs om bara ökade risker.

Jag har i nuläget 2 vanliga banker + nätmäklare och funderar så smått på att skaffa en bank till.

Har man regelbundet ett snitt på 12.5 på transaktionskontot så fattar jag varför man inte bryr sig men har man lite kapital så är det direkt otrevligt att en eventuell bekant skall ha full insyn.

Need to know basis eftersom avund är en extremt otrevlig och stark drivkraft hos människor....
Citera
2015-05-31, 08:40
  #38
Medlem
Skulle vara intressant att höra från en bankman. Hur bli kundernas reaktion när det kom fram att deras bankman är en bekant? Hur ofta ser bankmän sina bekanta byta bank/bankman när de få reda på att det? Även om de inte byter kan man se på transaktionshistorik att kunden ändrar beteende när deras bankman plötslig är en bekant?
__________________
Senast redigerad av Carma 2015-05-31 kl. 08:56.
Citera
2015-06-03, 13:16
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
En fråga: Eftersom denna bankman är kompis med dina vänner. Hur gör dina vänner som också känner denna bankman? Undviker de också att ha pengar hos sin kompis bank? Din väns synpunkter på denna bankman som de känner bättre kanske kan få dig att ändra uppfattning?
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fundera inte, bara gör det. Att lägga hela sin ekonomi i en enda bank är direkt dumt, dessutom finns det ingen fördel med det utan tvärs om bara ökade risker.

Våra gemensamma vänner har inte denna bank vad jag vet, om dom har det har de säkerligen annan rådgivare. Ska höra efter nästa gång vi träffas.
Men det finns inte en chans att jag skulle ändra uppfattning.

Med facit i hand hade det varit smartare att inte ha bundit sig med en enda bank, så snart jag kan ska jag försöka kringgå det och bli särkund istället.
Tack för alla bra svar och råd. Bekvämast hade varit om bankmannen bytt kontaktperson åt en på eget initiativ...

Kan vara intressant att veta om det finns någon baksida med att bli särkund samtidigt som man lovat att vara helkund hos en bank.
Citera
2015-06-04, 10:51
  #40
Medlem
Personligen har jag transaktionskonton med internetbank hos SEB, Swedbank, Nordea, SHB, Marginalen och Skandiabanken. Sedan har jag sparande hos Avanza och Nordnet. Har också konton på Ikanobanken, Icabanken, Coop och OKQ8.

Transaktionskonto är svårare att öppna idag för de vill ofta att man blir "helkund". Svårast var det på SHB.

Skulle någon vilja kartlägga hela min ekonomi (alltså i detaljer) så får de anstränga sig lite.

Skulle minusräntan eller andra faktorer göra att bankerna börjar ta betalt för vanliga konton så får jag väl överväga min strategi.
Citera
2015-06-09, 21:29
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Skulle vara intressant att höra från en bankman. Hur bli kundernas reaktion när det kom fram att deras bankman är en bekant? Hur ofta ser bankmän sina bekanta byta bank/bankman när de få reda på att det? Även om de inte byter kan man se på transaktionshistorik att kunden ändrar beteende när deras bankman plötslig är en bekant?

Visst, det finns rötägg inom alla branscher men som bankman kollar man aldrig någonsin en kunds konto om kunden inte uttryckligen ber om det eller om det är nödvändigt för att göra en viss bedömning i ett ärende.

Som någon tidigare nämnt så har bankmannen inte heller någon rätt att gå igenom andras konton och allting som bankmannen gör loggas även i bankens system. Så om nu det här rötägget går igenom bekantas ekonomi finns allt dokumenterat.

En normal bankman hanterar inte heller bekantas ekonomi pga eventuella jävsituationer.

Om du nu som kund inte känner dig trygg med din bankman så är det bara att du begär en ny handläggare så fixar banken det. Jag tror även att din bankman kommer att uppskatta det.

Mvh
Rage
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback