Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-06, 13:34
  #541
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om det skulle vara så att du stöter på någon annan avatar som du stör dig på av en eller annan anledning och det inte hjälper att rapportera den (dvs att den ändå inte tas bort) så kan jag tipsa om den här tråden, där jag förklarar hur man själv, lokalt i sin egen browser (Chrome specifikt) kan byta ut andras avatarer mot en valfri bild.

Det är ju perfekt!

skummade bara igenom tråden, det verkar lite små avancerat?
Citera
2016-11-06, 14:08
  #542
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Det är ju perfekt!

skummade bara igenom tråden, det verkar lite små avancerat?

Du behöver egentligen bara kopiera de två kodsnuttarna jag visar där (manifest.json som den är från första inlägget och contentscript.js från det andra inlägget) och spara dessa i två filer med de givna namnen.

Sedan ska du kolla upp URL:en till den stötande avataren (högerklicka på användarens avatarbild och välj "Copy image address") och klistra in den istället för https://static.flashback.org/img/ava...cifik/bild.jpg, samt även kolla vilken URL din uppladdade alternativa avatar fått och klistra in den istället för http://s1.postimg.org/alternativ/bild.jpg.

Lägg de två filerna i en mapp (själv kallar jag mappen FlashbackAvatarbyte) och ladda in denna som en developer extension enligt beskrivningen under rubriken "Load the extension" på den här sidan.

Vill du sedan byta avatar för flera användare så gör du helt enkelt flera kopior av raden i contentscript.js där du på varje rad har med en URL till en ursprunglig avatar och en URL till den ersättningsavatar du vill använda istället (det går naturligtvis att ersätta alla stötande avatarer med en och samma bild eller ha olika ersättningsbilder för olika avatarer).
Citera
2016-11-06, 15:09
  #543
Medlem
tempeZZts avatar
Det faktum att användare så här ett och ett halvt år efter ändringen trädde i kraft först nu märker att funktionen ändrats bevisar ju att funktionen inte var speciellt viktig för dem.
Citera
2016-11-06, 15:14
  #544
Avstängd
Zakaruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det faktum att användare så här ett och ett halvt år efter ändringen trädde i kraft först nu märker att funktionen ändrats bevisar ju att funktionen inte var speciellt viktig för dem.

Nej, det bevisar att dessa användare fått anledning att använda funktionen, eller kolla upp om funktionen fungerar, men att de inte haft behov av den under denna tid.
Citera
2016-11-06, 17:38
  #545
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zakarun
Nej, det bevisar att dessa användare fått anledning att använda funktionen, eller kolla upp om funktionen fungerar, men att de inte haft behov av den under denna tid.

Det var ju precis det jag sa. De har inte haft behov av funktionen under denna tid. Att användarna upptäckte det just nu beror självklart på att de nu tyckte sig vilja använda den. Faktum kvarstår, har funktionen inte använts under denna tid är den inte speciellt viktig för dem.

Själv är jag uppe i snart 12 år utan behov av funktionen.
Citera
2016-11-08, 01:26
  #546
Avstängd
Zakaruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det var ju precis det jag sa. De har inte haft behov av funktionen under denna tid. Att användarna upptäckte det just nu beror självklart på att de nu tyckte sig vilja använda den. Faktum kvarstår, har funktionen inte använts under denna tid är den inte speciellt viktig för dem.

Själv är jag uppe i snart 12 år utan behov av funktionen.

Varför skulle den inte kunna vara viktig för dem? Funktionen är ju uppenbart viktig för dem eftersom de nu velat använda den, att de inte behövt använda den under tiden den inte fungerat, kan ju bero på att de inte är särskilt aktiva Fb:are.
Citera
2016-11-25, 15:27
  #547
Medlem
Det går att skicka PM till dem man lagt på ignoreringslistan, men inte att ta emot PM från dem.
Citera
2016-12-21, 17:12
  #548
Medlem
Finns det någon som byggt en egen filter eller flashback klient? Jag blir otroligt störd av trollen i mastodonttrådarna om exempelvis kriminalfall eller nu senast det här terrordådet med lastbil i Berlin. Jag märker direkt vilka som är intresserade av händelsen och vilka som bara sitter och, ja, försöker sabba eller människor som faktiskt bara verkar psykiskt sjuka.

Jag läste också en lång lång tråd om den där flickan som försvann och hittades mördad i kivik. Och den tråden hade massor med riktigt vidriga människor som bara kom dit för att gotta sig åt andras olycka och hänge sig åt sina tunt förtäckta sexuella böjelser. Sånt ser man ju direkt och i såna mastodonttrådar och såna otäcka fall så skulle jag verkligen verkligen vilja ha en ignorefunktion.

Det finns ju diskussiontrådar där argumentet "flashback är för diskussion" men det finns också utredningstrådar. Där man diskuterar vad verkligheten är, vad som hänt. Där det är väldigt uppenbart vilka som inte har något intresse alls vad som hänt.
Citera
2016-12-21, 17:29
  #549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frandett
Finns det någon som byggt en egen filter eller flashback klient? Jag blir otroligt störd av trollen i mastodonttrådarna om exempelvis kriminalfall eller nu senast det här terrordådet med lastbil i Berlin. Jag märker direkt vilka som är intresserade av händelsen och vilka som bara sitter och, ja, försöker sabba eller människor som faktiskt bara verkar psykiskt sjuka.

Jag läste också en lång lång tråd om den där flickan som försvann och hittades mördad i kivik. Och den tråden hade massor med riktigt vidriga människor som bara kom dit för att gotta sig åt andras olycka och hänge sig åt sina tunt förtäckta sexuella böjelser. Sånt ser man ju direkt och i såna mastodonttrådar och såna otäcka fall så skulle jag verkligen verkligen vilja ha en ignorefunktion.

Det finns ju diskussiontrådar där argumentet "flashback är för diskussion" men det finns också utredningstrådar. Där man diskuterar vad verkligheten är, vad som hänt. Där det är väldigt uppenbart vilka som inte har något intresse alls vad som hänt.

Gillade också ignore-funktionen. Hoppas någon fixar ett eget filter eller något.
Citera
2016-12-21, 17:59
  #550
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frandett
Finns det någon som byggt en egen filter eller flashback klient? Jag blir otroligt störd av trollen i mastodonttrådarna om exempelvis kriminalfall eller nu senast det här terrordådet med lastbil i Berlin. Jag märker direkt vilka som är intresserade av händelsen och vilka som bara sitter och, ja, försöker sabba eller människor som faktiskt bara verkar psykiskt sjuka.

Jag läste också en lång lång tråd om den där flickan som försvann och hittades mördad i kivik. Och den tråden hade massor med riktigt vidriga människor som bara kom dit för att gotta sig åt andras olycka och hänge sig åt sina tunt förtäckta sexuella böjelser. Sånt ser man ju direkt och i såna mastodonttrådar och såna otäcka fall så skulle jag verkligen verkligen vilja ha en ignorefunktion.

Det finns ju diskussiontrådar där argumentet "flashback är för diskussion" men det finns också utredningstrådar. Där man diskuterar vad verkligheten är, vad som hänt. Där det är väldigt uppenbart vilka som inte har något intresse alls vad som hänt.

Finns flera exempel i tråden. Varför inte bara söka på "script" i denna tråd enbart?

T.ex. detta dyker upp:

(FB) Funktionen "ignorera" har förändrats.
Citera
2016-12-25, 09:52
  #551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frandett
Finns det någon som byggt en egen filter eller flashback klient?

Använd Tampermonkey eller Greasemonkey, tillsammans med det här scriptet:

Kod:
// ==UserScript==
// @name        Flashback Tagger
// @namespace   flashbacktagger
// @author      kinesarsle
// @description Script to keep track of users
// @include     *www.flashback.org/*
// @version     0.4
// @grant       none
// ==/UserScript==


// This script helps you to keep track of users on the Flashback forum.
// There are currently three things it can do:
// 1. Add a note
//    You can add a custom note for a specific user.
// 2. Custom colour
//    Customise the background colour of the username. It's up to you
//    what the colours should mean.
// 3. Hide/show posts
//    This script can hide and show what a tagged user has written, and
//    you can also specify is this should be done for each tagged user.
//
// For discussions and new versions, please visit this thread:
// https://www.flashback.org/t2575201

// Acknowledgements
//
// Thanks to ttsp for implementing the function to hide and show posts.
// Thanks to Fnords for fixing a bug and improving the function ttsp wrote.


// *************** IMPORTANT *********************
// ********* Configuration section ***************
// In this list you save all the users you want to tag. Remember that you need to have
// correct syntax. Don't forget separating commas. Only the field 'name' is mandatory.
// Unless you want to modify how the script behaves this is the only place where you
// should write anything at all.
//
// The current supported attributes are name, color, msg and hide. The field name
// is mandatory, and the others defaults to color=undefined, msg=undefined, hide=false
//
// Check and doublecheck this for small syntax errors if the script doesn't work.

tagged = [{name : "FelixGustavsson", color : 'green', msg : 'Smart person'},
          {name : "coldon86", color : 'red' , msg : 'Går alltid OT'},
          {name : "Herrcykel"},
          {name : "ttsp", hide : true},
          {name : "Fnords", color : 'green', msg : 'haha'},
          {name : "NickB"},
          {name : "NickC"},
          {name : "NickD"},
          {name : "NickE"},
          {name : "NickF"},
          {name : "NickG"}
         ]
// ************ End of configuration **************
// Nothing below this line should be changed unless you know what you are doing.

var tagged;

var allUserText, thisUserText;
allUserText = document.evaluate(
    "//td[@class='alt1 post-right']",
    document,
    null,
    XPathResult.UNORDERED_NODE_SNAPSHOT_TYPE,
    null);

var allUsers, thisUser;

allUsers = document.evaluate(
    "//a[@class='bigusername']",
    document,
    null,
    XPathResult.UNORDERED_NODE_SNAPSHOT_TYPE,
    null);

function findIndex(list, key) {
  for(var i=0; i<list.length; i++) {
    if(list[i].name==key)
      return i;
  }
  return -1;
}

// The main function
for (var i = 0; i < allUserText.snapshotLength; i++) {
   thisUser = allUsers.snapshotItem(i);
   ind=findIndex(tagged, thisUser.text)

   if(ind != -1) {
	   thisUser.style.backgroundColor = tagged[ind].color;

     if(tagged[ind].msg) {
       var infoButton = document.createElement("BUTTON");
       var infoText = document.createTextNode("info");
       infoButton.setAttribute('index', ind);
       infoButton.appendChild(infoText);
       thisUser.parentNode.parentNode.appendChild(infoButton);
       infoButton.onclick = Function("alert(tagged[this.getAttribute('index')].msg)");
     }
     
     if(tagged[ind].hide) {
       thisUserText = allUserText.snapshotItem(i);
       thisUserText.style.display = 'none';
       var hideButton = document.createElement("input")
       hideButton.type = 'button'
       hideButton.value = 'Visa text'
       hideButton.onclick = alternate
     //  thisUserText.previousElementSibling.innerHTML+= "<br/>";
       thisUserText.previousElementSibling.appendChild(hideButton)
     }
   }
}

// Hiding and showing the text
function alternate() {
  var text = this.parentNode.parentNode;
  // Inputs is a LIST of objects, we assume we only have one in tree below text...
  var inputs = text.getElementsByTagName('input');
  var children = text.children;
  // Fetch first element, which should be the button we want.
  if (inputs[0].value != 'Dölj text') {
    for (var i = 1; i < children.length; i++) 
      children[i].style.display = 'inline';
    inputs[0].value = 'Dölj text';
  } else {
    for (var i = 1; i < children.length; i++) 
      children[i].style.display = 'none';
    inputs[0].value = 'Visa text';
  }
} 

Tråden för utvecklingen av koden finns här:
(FB) Userscript för att tagga användare på Flashback

Den tar bort texten i inlägget, man kan dölja och visa med en knapp, vilket är bra för dom som vill ha en förvarning, men kanske ändå vill se vad personen skriver. Och man kan lägga till info om personen.

Avatarbilden döljs inte, men det är lätt att fixa, fråga om det är någon som vill fixa detta.
Citera
2017-03-27, 13:50
  #552
Medlem
En tanke som slår mig är skevheten i att om admin (eller mod för den delen) anser något tramsigt så raderas det och jag kan inte läsa det oavsett vad jag tycker om saken. Men om jag anser något tramsigt eller bara ointressant så kan jag själv inte välja bort det genom ignorerafunktionen för då påverkar det yttrandefriheten.

Det är i sanning ett konstigt resonemang och på det hela taget flashbacks största brist de senaste 10åren!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback