Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-28, 07:09
  #1
Medlem
Bunnys avatar
Debattartikel i Expressen igår. Vad tycker du om budskapet/uppfattningen?

http://www.expressen.se/debatt/unga-...maste-hugga-i/


Citat:
"Unga arbetslösa – ni måste hugga i

Vi på Arbetsförmedlingen bjuder in 50 ungdomar till en rekryteringsträff. Ingen kommer.


Citat:
Jag är psykolog på Arbetsförmedlingen, låt mig återge några vanliga situationer från mitt arbete:

* Ett Arbetsförmedlingskontor bjuder in 185 ungdomar till en rekryteringsträff. Arbetsgivaren vill anställa mellan 35-40 ungdomar. 12 personer kommer.

* Ytterligare en rekryteringsträff, denna gång bjuds knappt 50 ungdomar in. Ingen kom.

* Ett arbete finns med löfte om anställning med utbildning på plats. Inbjudningar går ut till knappt 30 ungdomar. Fyra personer kommer.

* En handfull ungdomar söks för sommarjobb. Drygt 50 ungdomar kallas. Ingen kommer.


Citat:
Förmågan att stå ut med ointressanta arbetsuppgifter är minimal, acceptansen för en låg ingångslön obefintlig och det kanske mest allvarliga: de har ingen plan B. Att de själva har ett eget ansvar för sin försörjning har inte föresvävat dem och att de blir försörjda av samhället under sin arbetslöshet är något de inte reflekterar över, än mindre är tacksamma för.

Citat:
Och du kan våga ta diskussionen om vem det egentligen är som står med det största ansvaret för hur ungdomens eget liv utformas. Ett aktivt arbetssökande leder förstås inte garanterat till ett arbete, men ett totalt passivt arbetssökande leder garanterat till arbetslöshet."



Artiklen nedkortad för att inte bryta mot 1.02. TS får dock en varning (1.02) för att ha tvingat mig till denna åtgärd.

/Mod
__________________
Senast redigerad av Lobengula 2015-05-29 kl. 18:50.
Citera
2015-05-28, 07:24
  #2
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Varför väljer unga så kallade på golvet jobb i Norge om det finns jobb i Sverige. Intressant att måla ut en hel generation som lata samtidigt som vi tar in välfärdsinvandring och tiggare. Tiggare behöver inte längre tigga när det finns jobb via AF
Citera
2015-05-28, 10:59
  #3
Medlem
Banditas avatar
Jag känner igen just detta beteende hos många i min ålder (20-25).
Många av de bortförklaringar jag har hört är "Jag kan inte", "Jag vill inte", "Lönen är inte bra nog", "Man måste kliva upp så tidigt", "Jag vill inte åka buss" eller "Det låter tråkigt".
Sedan sitter de hellre arbetslösa och lever på socialbidrag, föräldrars eller partners pengar. Och när päron eller partner får nog och inte vill betala längre så får de panik och tycker synd om sig själva.
Citera
2015-05-28, 11:03
  #4
Medlem
Banditas avatar
En vän till mig har en tendens att alltid skjuta upp sitt jobbsökande.
I vintras så sade hen "Men när jag tar körkort kan jag ju börja jobba". Föräldrar och pojkvän betalade lektioner, körkort och bil, medan jag hjälpte personen varje dag med teoriplugg. Hen tog kortet, och sedan dess har hen egentligen bara glidit runt. Nu kör hen istället på "När min ADHD-utredning är klar kan jag ju börja jobba".
Citera
2015-05-28, 12:04
  #5
Medlem
KonungHonungs avatar
Vill man få folk att bre mackor eller lura på gamla tanter abonnemang de inte behöver så får man också möta deras lönekrav. Har man inte råd får man antingen automatisera tjänsten eller klara sig utan. Man kan däremot inte tvinga någon att bre mackorna med kommunistiska metoder.

Allt färre producerar allt mer. Att jobba blir mer och mer en livsstil snarare än något man gör för att överleva.

Det är väl bra att ungdomarna har tillräckligt med självrespekt för att inte ta jobb de kommer må dåligt av? Psykisk ohälsa belastar välfärdssystemet. Dessutom lämnar de plats till folk som har svårt att ta hand om sig själva, klättrar på väggarna och verkligen vill ha de enkla jobb som finns. Win-win.

En inkomst behöver ungdomarna dock oavsett vad, så därför inför vi medborgarlön och slutar tvinga ungdomarna, som egentligen inte vill ha jobben, att vara inskrivna på AF.
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2015-05-28 kl. 12:37.
Citera
2015-05-28, 12:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Jag känner igen just detta beteende hos många i min ålder (20-25).
Många av de bortförklaringar jag har hört är "Jag kan inte", "Jag vill inte", "Lönen är inte bra nog", "Man måste kliva upp så tidigt", "Jag vill inte åka buss" eller "Det låter tråkigt".
Sedan sitter de hellre arbetslösa och lever på socialbidrag, föräldrars eller partners pengar. Och när päron eller partner får nog och inte vill betala längre så får de panik och tycker synd om sig själva.

Mig veterligen får man inte bara casha in socialbidrag utan motprestationer. Man måste söka jobb ständigt, vara med i sysselsättningsverksamhet 8-17 och med tiden hamna i fas 3 och bli gratisjobbare.

Då borde ett vanligt jobb vara rena drömmen i jämförelse.
Citera
2015-05-28, 12:25
  #7
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Är det här FAS 2 i NWO-planen? Först vräker man på med massinvandring efter en långt gående teknisk jobbbortrationalisering, sedan lägger man skulden på de arbetslösa.
Citera
2015-05-28, 12:26
  #8
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Är det här FAS 2 i NWO-planen? Först vräker man på med massinvandring efter en långt gående teknisk jobbbortrationalisering, sedan lägger man skulden på de arbetslösa.

Skrattar bäst som skrattar sist, snart sitter hela journalistkåren i en liknande sits själva.
Citera
2015-05-28, 12:29
  #9
Medlem
Artikeln vill få de som att ungdomarna är lata. Majoriteten är inte lata, det har bara målats upp på ett sånt sätt. Alla ungdomar vill ha jobb men där finns inga.

"Rekryteraren ville anställa 35-40 ungdomar. Bara 12 kommer"

Ja vad var de för sorts jobb? Telefonförsäljare? Lägg ner arbetsförmedlingen.
Citera
2015-05-28, 12:33
  #10
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Ja vad var de för sorts jobb? Telefonförsäljare? Lägg ner arbetsförmedlingen.
Antagligen en provanställning inom telemarketing med 100% provision.
Citera
2015-05-28, 12:41
  #11
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Mig veterligen får man inte bara casha in socialbidrag utan motprestationer. Man måste söka jobb ständigt, vara med i sysselsättningsverksamhet 8-17 och med tiden hamna i fas 3 och bli gratisjobbare.

Då borde ett vanligt jobb vara rena drömmen i jämförelse.

En av dessa ynglingar, som jag har diskuterat med, berättade att han medvetet skrev dåliga jobbansökningar för att han inte skulle bli en av de som företaget gick vidare med.
Han gillade att hyra ett rum hemma hos mig och min exsambo (soc betalade hyran för detta rum mot att han kunde uppvisa ett hyreskontrakt), han åkte in till AF någon gång då och då. Annars satt han framför datorn hela dagarna.
När jag vart less på honom och fick honom utslängd från oss så blev det däremot liv i lådan. Då har jag sett honom promenixa ute i arbetskläder klockan 7 på morgon, så jag antar att han fick tummen ur tillslut.
Citera
2015-05-28, 12:44
  #12
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Artikeln vill få de som att ungdomarna är lata. Majoriteten är inte lata, det har bara målats upp på ett sånt sätt. Alla ungdomar vill ha jobb men där finns inga.

"Rekryteraren ville anställa 35-40 ungdomar. Bara 12 kommer"

Ja vad var de för sorts jobb? Telefonförsäljare? Lägg ner arbetsförmedlingen.

Vad är det för fel med att jobba som telefonförsäljare? Det är förvisso inte världens härligaste jobb, men det ger dig en slant i kassan varje månad, samt att du faktiskt har någonting på CV:t under denna period annat än att vara professionell navelluddspillare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback