Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2015-05-29, 09:55
  #109
Medlem
bongamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Går att få tag i. Jag har bott i ettor för 3000/månad 9 min från stan. Så fort man vill hyra utanför innerstan är det mycket lättare. Det blir alltså 4500 kr billigare /mån, 54.000 kr billigare per år.

När du betalar hyra = pengarna i fickan på ägaren.

När du äger = Räntan går till banken, amorteringen går rakt ned i din egen ficka den dagen du säljer plus att du får vinsten när du säljer.

Han kan inte omsätta lägenheten då han ska hyra i andra hand. Vidare är det olagligt att "sälja" hyresrätter mellan privatpersoner.

Det han gör om han antar budet är att betala ägarens underhåll när ägaren är borta, sen när ägaren vill tillbaka om något halvår så har TS inte många rättigheter, samt att lägenheten kanske har ökat 50.000 kr i värde under det halvåret. Ett värde ägaren får utan att ens betala underhållet för lägenheten.
*
Hej, vet inte om jag missförstod dig men vill bara klargöra att detta gäller ett förstahandskontrakt.
Ursäkta om jag helt missförstod dig.
Citera
2015-05-29, 09:56
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongaman
Fortfarande inte förstått hur jag ska få pengar i ett byte, pratar vi svart nu? Är folk villiga att göra det? Låter som en stor risk att båda blir av med sina kontrakt.

Du får hitta en svartmäklare. Någon som folk hör av sig till för att köpa kontrakt alternativt att du själv agerar maklerar och då säljer till någon bekant/halvbekant till ett vettigare pris.

Personligen har jag hittat både det ena och andra på Flashback under mina år. Allt ifrån bra weedkontakter till personer som kan förfalska mecenatkort. Du behöver försöka vara lite företagsam och jag tänker iaf inte påtala vilket värdefullt läge du sitter i rent ekonomiskt fler gånger. Klarar man inte bryta guld när en åder är rätt framför ögona är det kanske inte du som ska ha guldet ändå.
Citera
2015-05-29, 10:01
  #111
Medlem
bongamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labeled
Du får hitta en svartmäklare. Någon som folk hör av sig till för att köpa kontrakt alternativt att du själv agerar maklerar och då säljer till någon bekant/halvbekant till ett vettigare pris.

Personligen har jag hittat både det ena och andra på Flashback under mina år. Allt ifrån bra weedkontakter till personer som kan förfalska mecenatkort. Du behöver försöka vara lite företagsam och jag tänker iaf inte påtala vilket värdefullt läge du sitter i rent ekonomiskt fler gånger. Klarar man inte bryta guld när en åder är rätt framför ögona är det kanske inte du som ska ha guldet ändå.


Okej jag förklarar ännu en gång. Jag förstår att lägenheten har värde. Det jag försöker förstå är HUR man ska kunna sälja ett kontrakt. Hyresvärden måste väl godkänna en ny hyresgäst, är väl inte bara "skriva över" huxflux som du får det att låta.

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough."
Citera
2015-05-29, 11:44
  #112
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongaman
Okej jag förklarar ännu en gång. Jag förstår att lägenheten har värde. Det jag försöker förstå är HUR man ska kunna sälja ett kontrakt. Hyresvärden måste väl godkänna en ny hyresgäst, är väl inte bara "skriva över" huxflux som du får det att låta.

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough."


Man gör ett skenbyte. Om du skall sälja din lägenhet så måste köparen ha en lägenhet att byta med. När ni kommit överens så kontaktar du din hyresvärd och säger att du vill byta lägenheten mot köparens lägenhet. Hurvida bra skäl man måste ha beror på hyresvärden, han måste dessutom godkänna den nya hyresgästen (gäller såklart för båda parter).

Om allt är grönt så gör ni bytet och köparen ger över avtalad summa.
Citera
2015-05-29, 11:56
  #113
Medlem
bongamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Man gör ett skenbyte. Om du skall sälja din lägenhet så måste köparen ha en lägenhet att byta med. När ni kommit överens så kontaktar du din hyresvärd och säger att du vill byta lägenheten mot köparens lägenhet. Hurvida bra skäl man måste ha beror på hyresvärden, han måste dessutom godkänna den nya hyresgästen (gäller såklart för båda parter).

Om allt är grönt så gör ni bytet och köparen ger över avtalad summa.

Tack så mycket, det förklarade situationen mycket bättre. Nu förstår jag.
Citera
2015-05-29, 12:23
  #114
Medlem
Sobofieds avatar
TS, din hyra kommer inte vara 7200. Eftersom du inte är dum i huvudet hyr du nämligen ut din södertvåa varje helg du är borta under resten av ditt liv via blocket och airbnb. Med sommarens konserthelger o dyl bör du få in ett halvårs hyra snabbt.

Som alla ovan sagt: det borde vara straffansvar på att inte ta detta.
Citera
2015-05-29, 12:31
  #115
Medlem
bongamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
TS, din hyra kommer inte vara 7200. Eftersom du inte är dum i huvudet hyr du nämligen ut din södertvåa varje helg du är borta under resten av ditt liv via blocket och airbnb. Med sommarens konserthelger o dyl bör du få in ett halvårs hyra snabbt.

Som alla ovan sagt: det borde vara straffansvar på att inte ta detta.

Mm har två bekanta som gjorde detta. Ena har bostadsrätt och har inga problem. Andra hade ett förstahandskontrakt. Slutade med att han/hon blev påkommen och förlorade kontraktet. Tror han kände sig rätt så dum då.
Citera
2015-05-29, 12:36
  #116
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongaman
Mm har två bekanta som gjorde detta. Ena har bostadsrätt och har inga problem. Andra hade ett förstahandskontrakt. Slutade med att han/hon blev påkommen och förlorade kontraktet. Tror han kände sig rätt så dum då.

By all means. Ta nu läggan, ta för vana att alltid påpeka att du har ett centralt förstahandskontrakt på söder (eller ljug och säg att det är en BR) och se fram emot en framtid fylld av tusentals tjejer, pengar i överflöd och en känsla av förtjänat privilegium.
Citera
2015-05-29, 13:05
  #117
Medlem
Hurt-Åkes avatar
TS, jag antar att det är SKB (Stockholms kooperativa bostäder) som är hyresvärden?

De har rätt bra koll på sina hyresgäster. Olaglig andrahandsuthyrning är uteslutet. Vilket är bra då man slipper att 15 polacker bor i grannettan.

Men, ta för fan lägenheten!
__________________
Senast redigerad av Hurt-Åke 2015-05-29 kl. 13:07.
Citera
2015-05-29, 13:36
  #118
Medlem
bongamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
By all means. Ta nu läggan, ta för vana att alltid påpeka att du har ett centralt förstahandskontrakt på söder (eller ljug och säg att det är en BR) och se fram emot en framtid fylld av tusentals tjejer, pengar i överflöd och en känsla av förtjänat privilegium.

Haha inte riktigt min stil men tack för tipset ^^
Citera
2015-06-09, 00:17
  #119
Medlem
Ang. spekulationerna vilken hyresvärd och kö o.d. där detta upplägg hämtats från så är hyresvärden HSB. Det är mig veterligen de enda man kan överföra kötid hos (egentligen är det bosparande för vilket man får poäng så länge man sparar, det vill säga du sätter in pengar varje månad).

Egentligen finns det bara två sätt för en person att få en hyresrätt genom dem i Sthlm:

1. Du har en person i familjen som överför sina bosparpoäng (exv. farmor dör som i sann svensk kooperativ anda har bosparat sen 1957 vilkas poäng sen lille pelle får ärva från dödsboet), eller
2. Dina föräldrar bosparade till dig sedan födseln.

Själv har jag haft ingendera men bosparat maximalt möjligt sedan 2007. Det ger mig inte ens ett rivningskontrakt i Vårberg. Kötiderna i Sthlm (innerstad, närförort) motsvarar maximalt bosparande i typ 20-30 år men i andra städer kan man lättare få en hyresrätt genom kortare bosparande hos HSB. Det är exv. därför som jag fortsätter bospara, detta då de småpengar det handlar om kommer ändå aldrig ge mig tillräckligt för en insats i en någorlunda stor stad som ju ursprungstanken med bosparande var/är.

Hursomhelst ts, tog du lägenheten? Som andra sagt så kommer du kunna använda lägenheten senare för ett grymt byte om du känner för det.
Citera
2015-06-09, 13:41
  #120
Medlem
McHammereds avatar
Kör på 2:an direkt. En tvåa har väl högre värde för dig när du skaffar flickvän/barn. Är den någorlunda stor så behöver du inte flytta alltså, det är ett måste om du sitter och trycker i en liten etta.

Hyran är bra med tanke på läget. Betalar själv samma pengar dock för en tvåa ute i Haninge.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback