Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-27, 19:20
  #1
Medlem
Om man får höra nedsättande om en folkgrupp bör man påpeka till den person/personer att det inte är okej?

Eller ska man acceptera att folk ska få yttra dessa åsikter?

Jag är starkt för yttrandefrihet och folk ska få ha sina åsikter hur vidriga dom än är.
Men samtidigt så känns det fel och höra dessa vidriga åsikter utan att reagera ?

Det känns fel om jag säger till och det känns fel att inte säga något.

Vet inte riktigt hur jag ska göra i dessa lägen.

Vad tycker ni ?
Citera
2015-05-27, 19:23
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Yttrandefrihet innebär inte rätt att inte bli kritiserad.
Citera
2015-05-27, 19:52
  #3
Medlem
Carlzonys avatar
Vad är det som du har hört TS, lite mer konkretiserat?
Citera
2015-05-27, 19:52
  #4
Medlem
Midus avatar
Demokrati medger ej att åsikter kan stämplas som "icke okej".
Om du är demokrat är det moraliskt fel att anse att det finns "felaktiga" åsikter.

Yttrandefrihet innebär dock inte rätt att stå oemotsagd. Det är diskussionen som följer av människors diversifierade åsikter som är vacker och gynnsam i demokratens ögon.

Konfrontera och ta objektiva diskussioner, med argument. Men kom inte och säg att "det inte är okej att tycka så".

Rasism existerar inte. Det är ett grovt samlingsbegrepp konstruerat för att på ett lätt och bekvämt sätt samla och förklara samtidens problem i ett onaturligt samhälle.
Citera
2015-05-27, 19:52
  #5
Medlem
Autoziones avatar
Givetvis skall du diskutera med och kritisera de som sänder ut budskap som du inte håller med. Det ger dig å andra sidan inte rätt att begränsa någon annans yttrandefrihet. I lagen grundar sig yttrandefriheten på yttranden i tal och skrift. Att stå och exempelvis skramla med nycklar som vissa med lägre hjärnkapacitet håller på med är alltså inte yttrandefrihet utan bör snarare betraktas som förargelseväckande beteende eller störande av allmän ordning.
Citera
2015-05-27, 20:04
  #6
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Demokrati medger ej att åsikter kan stämplas som "icke okej".
Om du är demokrat är det moraliskt fel att anse att det finns "felaktiga" åsikter.

Yttrandefrihet innebär dock inte rätt att stå oemotsagd. Det är diskussionen som följer av människors diversifierade åsikter som är vacker och gynnsam i demokratens ögon.

Konfrontera och ta objektiva diskussioner, med argument. Men kom inte och säg att "det inte är okej att tycka så".

Rasism existerar inte. Det är ett grovt samlingsbegrepp konstruerat för att på ett lätt och bekvämt sätt samla och förklara samtidens problem i ett onaturligt samhälle.
Nåja. Även demokrati är ett grovt samlingsbegrepp. Man måste inte tycka att alla åsikter är ok bara för att man vill vara för ett system där man har rösträtt.
Citera
2015-05-27, 21:59
  #7
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobazz
Ja, hade massa invandrare inte kommit till Sverige hade du nog inte hört så mycket av rasism.

Vilket är totalt irrelevant för sakfrågan i tråden.

Min rekommendation till ts är att, om du anser det vara rätt sak att göra, att påpeka när någon är rasistisk. Detta innebär självklart också att du måste vara beredd på att försvara din åsikt att så är fallet, gärna på ett sätt som är rationellt och inte känslomässigt grundat.
Citera
2015-05-27, 22:02
  #8
Medlem
Golden.Rations avatar
Hur gammal är du?
Är man inte rasist eller har idkat den svenska mellanmjölks mentaliteten så regera man på rasism.
Citera
2015-05-27, 22:29
  #9
Medlem
Klappars avatar
Riktar sig rasism mot enskilda individer så tycker jag att man ska reagera. Riktar det sig mot till exempel svarta som grupp så kan man knyta näven i fickan eller bemöta argumenten, dock inte känslomässigt utan visa med egna argument att det personen påstår är fel.
Citera
2015-05-27, 22:37
  #10
Medlem
Dresden14-15Febs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Om man får höra nedsättande om en folkgrupp bör man påpeka till den person/personer att det inte är okej?

Eller ska man acceptera att folk ska få yttra dessa åsikter?

Jag är starkt för yttrandefrihet och folk ska få ha sina åsikter hur vidriga dom än är.
Men samtidigt så känns det fel och höra dessa vidriga åsikter utan att reagera ?

Det känns fel om jag säger till och det känns fel att inte säga något.

Vet inte riktigt hur jag ska göra i dessa lägen.

Vad tycker ni ?
Går inte säga specifikt utan du får avgöra från situation till situation vad som är lämpligt.

Är det en mer sluten diskussion typ du och några till som står och snackar lite enskilt och en av dem säger t.ex. hen hatar tiggare, då är det ju hens personliga ärliga och uppriktiga åsikt och då borde man respektera att det är så hen tycker. Om du inte håller med kan du fråga kanske "Varför gör du det?" eller liknande. Då respekterar du hens yttrandefrihet men samtidigt ifrågasätter på ett respektfullt sätt.

Ju större sällskap och desto mer offentligt, borde folk mer tänka på hur de uttrycker sig. Säg att t.ex. du går på en kurs där det också går några invandrare där ni pratar politik och någon pratar massa om invandrare är överrepresenterade bland brott osv då blir de som de i gruppen pekas ut, fastän dessa kanske är helt oskyldiga. De blir ju då liksom elakt mot dem även om det är sant att invandrare är överrepresenterade bland våldtäkter.

Det ovan är svårare balansgång och dilemma, man måste respektera personens åsikter och yttrandefrihet, men samtidigt är det inte heller rättvist att angripa några individer i det sällskapet du är i då. Om du märker där att det är obehagligt för dem, borde du kanske fråga den du anser "hetsar" om att förtydliga, att det INTE är alla invandrare som gör så utan de flesta faktiskt är oskyldiga för att förtydliga.

Det är en balansgång men det ovan är ungefär hur jag själv resonerar. Att börja gapa om rasism/nazism så fort någon har en svensk flagga som en del "anti-rasister" gör är bara mentalsjukt.
__________________
Senast redigerad av Dresden14-15Feb 2015-05-27 kl. 22:42.
Citera
2015-05-28, 08:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzony
Vad är det som du har hört TS, lite mer konkretiserat?


Jag blev utsatt för rasism på mitt jobb av en kund.
Har inga problem med att säga till men samtidigt så skiter jag i det då är hans åsikt. Låt han tycka vad han vill. Men sen samtidigt så hade god lust och skälla ut honom.

Men det spelar ingen roll vad det handlar om eftersom jag har hört alla former av rasism oavsett om det är mot Svenskor, invandrare eller invandrare i mellan.
För mig är all rasism fel.

Samtidigt så ska alla få tycka vad dom vill så jag är lite kluven. Hur gör ni andra ?

Finns det nån som mig som är emot rasism men samtidigt tycker det är viktigt att alla få ha sina åsikter i fred oavsett hur vidriga dom är.
Citera
2015-05-28, 10:02
  #12
Medlem
Det här är så jävla löjligt ämne. "Medvetne Svensson" som blir upprörd för att nån uttalar sig fördomsfullt om zigenare eller somalier men samtidigt blundar för att nilsson (vit kvinna/man) mobbas varje dag på jobbet!

Mitt råd är att bita ihop och håll käften. Alla har inte samma humor, vissa är lättkränkt. Bjud mobbade vita nilsson på en negerboll och koncentrera dig på att behandla de i närmiljön bra istället för att koncentrera dig på att ta upp kampen för zigenarnas räkning. (de tackar dig inte ändå!)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback