Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-27, 19:15
  #1
Medlem
theways avatar
Hej, Flashbackare!

Är ganska ny inom tennisvärlden och har endast spelat i någon månad.

Hur som helst, för ungefär en vecka sedan såg jag en kille svinga runt med ett tennis racket i luften i över en halvtimme (utan någon boll, alltså).

När jag frågade vad han sysslade med så svarade han att han hade beställt ett specialtillverkad racket som vägde 500g!

När jag frågade varför han övade med ett så pass tungt racket så sa han att det förbättrade hans spel, gav honom mera kraft då den utvecklade hans "tennismuskler" etc.

Jag har hört om tennisspelare som höjer vikten på sina rack, men 500g!?

Min fråga är då, kära flashbackare och tennisentusiaster, ligger det någon sanning bakom att man blir en bättre spelare igenom att öva med ett tungt tennis racket?

Tackar för svaren!
Citera
2015-05-27, 19:18
  #2
Medlem
smurflers avatar
Du blir bättre på att spela med ett tungt racket...

Det kan mycket väl vara så att han faktiskt blir SÄMRE av att spela med ett såpass tungt racket. När man övar en sport så lär man sig ju övningar och dylikt i muskelminnet, och kroppen kommer inte att hantera ett såpass tungt racket på samma sätt som ett vanligt. I mina öron låter det ofantligt korkat att öva några längre perioder med ett sådant rack. Undantaget skulle väl möjligtvis vara servar, men även där skulle timingen bli off.
Citera
2015-05-27, 19:27
  #3
Medlem
theways avatar
Jo, men att träna med en tyngre racket utvecklar väl ändå de musklerna man använder vid spel.

Med andra ord, om du blir starkare i de musklerna du använder i tennis, så slår du väl också hårdare och har bättre timing när du väl spelar med din vanliga raket?
Citera
2015-05-27, 19:30
  #4
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theway
Jo, men att träna med en tyngre racket utvecklar väl ändå de musklerna man använder vid spel.

Med andra ord, om du blir starkare i de musklerna du använder i tennis, så slår du väl också hårdare och har bättre timing när du väl spelar med din vanliga raket?
Möjligt, men som ovan påpekade är tennis en sådan tekniksport att finess överväger råstyrka.

Råstyrka behöver inte vara en nackdel. Jag kan tänka mig att man kan spela med ett tyngre racket under en viss period för att bygga styrka, senare gå över till ett lättare racket, men inte blanda.
Citera
2015-05-27, 19:35
  #5
Medlem
theways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Möjligt, men som ovan påpekade är tennis en sådan tekniksport att finess överväger råstyrka.

Råstyrka behöver inte vara en nackdel. Jag kan tänka mig att man kan spela med ett tyngre racket under en viss period för att bygga styrka, senare gå över till ett lättare racket, men inte blanda.


Killen i fråga sa att han använde den tyngre racket endast en halvtimme per dag i tre månader och att det hade hjälpt hans spel mer än han hade trott.
Citera
2016-12-16, 07:59
  #6
Medlem
JohnMayLivess avatar
500 gram är extremt tungt. De starkaste proffsen spelar med rack kring kanske 380 gram som tyngst, strängat. Sen är balansen viktig oxå, är 500 grams racket lätt i "huvudet" men tungt i grepp-änden så kan det kanske ändå vara hanterbart, men då har man ett extremt "head light" rack. De som är starka o med bra teknik kan ofta hantera ett "head heavy" rack bättre. Fördelen med "head heavy" är mer kraft i driv genom slagen. Men det blir oxå svårare att generera spin, o att manövrera racket. Dagens "top model" rack brukar ligga mellan 310-330 gram osträngade. Själv spelar jag med ett gammalt Head Radical Micro-Gel (295 gram) som jag "blyat" upp till 346 gram (vägt!) strängat. Racket är "ordentligt head heavy", vilket jag kunde känna av i armen i början. Skillnaderna är stora det är lättare att hitta kraft men nackdelen är att det är svårare att få ordentlig spin främst på serven. Har även ett Head Speed även det "blyat" till 350 gram men det racket har jag aldrig gillat. Är man villig o betala en bra slant, ca 3500 kr, så kan man beställa custom-made rack från Head, man får då välja vikt (upp till drygt 340 gram osträngat), välja balans/tyngdpunkt, grepp o dessutom "egen text på racket" om man så vill. Och glöm inte bort att strängningen har stor betydelse, senan med. Själv föredrar jag rätt hårt strängat, 29 kg, men vissa proffs kan stränga med över 35 kg! Har dock för mig att de flesta proffs ligger mellan 20-30 kg dock.
Citera
2016-12-16, 11:02
  #7
Medlem
Bjurras avatar
Intressant läsning!
Citera
2016-12-24, 15:50
  #8
Medlem
JohnMayLivess avatar
Klicka runt lite här http://custommade.head.com/en/select/ så ser du hur mycket man kan "leka" med. Man kan få upp till 2 cm längre rack, upp till 345 gram osträngat, o framför allt så får du välja var tyngdpunkten skall ligga. Leker man lite så ser man att om väljer ett riktigt tungt rack så "varnar" de för att racket är extremt svår manövrerat om man har tyngdpunkten på mer än typ 310 mm. Mitt rack har "extrem" tyngdpunkt numera (ligger runt 343mm), men det känns kalas. Sen är jag inte den som byter rack i onödan, då det är inte racket mitt spel hänger på så att säg .

Skall man "leka" med bly som jag gjort så skall man vara lite försiktig, häng inte på mer än max 10 gram utan att provspela. Jag hängde iofs på 27 gram (9 gram kl 1200, 9 gram kl 1500 och 9 gram kl 2100), men jag motviktade med uppskattningsvis 5 gram i greppet!

Observera att man kan inte beställa Head Custom Made till Sverige, men väl till Storbritannien o flera andra EU-länder, så har man en bekant i nån av dessa länder så är det bara att...gasa
__________________
Senast redigerad av JohnMayLives 2016-12-24 kl. 15:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback