Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-27, 19:00
  #1
Medlem
shogun-rs avatar
Insplorion, vilka har tecknat? Insplorions listningsemission tecknas till över 800 %.

Insplorion har en patenterad sensorteknik för att kunna mäta och se dom allra minsta beståndsdelarna, dvs på molekylär nivå och nanoteknik. Tillämpningar är inom allt ifrån bioteknik/life-science, solceller, katalysatorer, miljöteknik, mätning av gas och liknande.

Företaget har ett färdigt instrument som är CE-märkt och färdigt och sälj idag. Ett instrument kostar ca 500 tkr och har god marginal. En sensor som är en förbrukningsvara säljs för ca 1000 kr och också med väldigt god marginal förmodar jag.

Utöver detta har företaget ett samarbete med Volvo för inom batterier, där man i så fall skulle licensera ut tekniken för att kunder skall kunna få in sensorn i industriell skala. Samarbetet med Volvo pågår idag och har kommit en bit på väg. Även ett annat samarbete har startats för mätning av koldioxid vid Carbon trapping (CCS).

Insplorion har alltså två ben, ett där man säljer instrument och sensor med hög marginal till forskning. Ett område där man erbjuder att licensera ut som sensorteknik för volymtillverkning i industriell skala.
Citera
2015-06-25, 09:09
  #2
Medlem
shogun-rs avatar
Då var handeln igång. Köpte det jag ville ha direkt vid öppningen för snittkurs 9.30, förutom den skrala tilldelningen man fick på lite över 700 st.
Citera
2015-09-01, 19:07
  #3
Medlem
shogun-rs avatar
Är nog ingen dum ide att plocka upp lite aktier nu när börsen är svag och kursen dippar. På längre sikt kan detta bli riktigt bra. Börsvärde på 44 MSEK.
Citera
2015-09-01, 19:43
  #4
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Är nog ingen dum ide att plocka upp lite aktier nu när börsen är svag och kursen dippar. På längre sikt kan detta bli riktigt bra. Börsvärde på 44 MSEK.
Vad kan man vänta dig av delårsrapport 3 i november tro? Finns de anledning att hoppas på ett högt skutt eller tuggar bolaget vidare i startfasen?
Citera
2015-09-02, 08:48
  #5
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Vad kan man vänta dig av delårsrapport 3 i november tro? Finns de anledning att hoppas på ett högt skutt eller tuggar bolaget vidare i startfasen?

Jättesvårt. Rapporten som kom bjöd inte på så jättemycket tycker jag. Det är väl främst fler sålda system och nyheter kring deras "sensoraffär" och avtal med t ex Volvo, Akso Nobel och finns några fler lösa och kan tillkomma fler.

Marginalerna på deras instrument är höga och behövs inte så många sålda innan det kan bli break-even. Enligt företaget själva så hoppas dom på drygt 1.5 år till break-even.

Kan bli ett bra klipp att köpa, men själv så ser jag min investering på lång sikt. 3-7 år.
Citera
2015-11-03, 16:11
  #6
Medlem
shogun-rs avatar
Presentation av Insplorion från Redeye
Citera
2015-11-03, 16:18
  #7
Medlem
shogun-rs avatar
Delårsrapport Q3 2015

Inte den roligaste rapporten siffermässigt, men tycker ändå att detta ger lite tillförsikt.

"Inom Instruments har arbetet med de senare stegen i säljprocessen, den tekniska verifieringen för kunder, kunnat ökas och vi har idag betydligt fler kunder som söker finansiering för instrumentköp. Avsikten är att detta även skall synas i genomförda försäljningar framöver. På produktutvecklingssidan har arbetet med effektivare tillverkning av sensorer slutförts vilket dels ger större marginaler men som även frigör tid från produktion, vilken istället kan läggas på tekniskt säljstöd och produktutveckling."


Annars är det mycket utvecklingsprojekt i tidiga skeden och arbete för att öka verifieringen och acceptansen hos deras teknologi. Företaget är väldigt teknikintensivt och ny teknik. Så står fast vid att en investering skall ses på lång sikt.
Citera
2015-11-07, 19:13
  #8
Medlem
shogun-rs avatar
Var upp som mest drygt +30% men slutade på +14% och satte nya högstanoteringar. Kanske kan vara dags för en uppvärdering äntligen.

Väldigt spännande företag med avancerad teknik men som troligen ligger i rätt tidigt skede. Förutom mätinstrumenten så finns det några eventuella användningsområden. Annars kan det vara svårt att se exakt vad tekniken skall användas till, men det finns bergis massa användningsområden som ligger och väntar på att upptäckas.
Citera
2016-10-02, 11:29
  #9
Medlem
Jag väcker väl upp detta forum lite för att se om det finns några fler som är inne i Insplorion. Har väl hänt en del på sedan någon skrev här som jag själv bedömer som intressant. Nyemission pågår vilket blir intressant att se utfallet av, jag själv gissar på överteckning. Jag har gjort en liten sammanfattning som utgångspunkt för diskussioner kring möjligheter och utbyte av idéer (om det finns nån här ):

Min egen "lilla" sammanfattning av bolaget:

Tekniken är en plattformsteknik vilket skapar många möjligheter.

Instrumenten är de verktyg för plattformstekniken som forskare kan använda för att öppna andra möjligheter. Det vill säga, ju fler instrument som når marknaden desto fler möjligheter kommer att öppnas med åren. Instrumenten är för mig personligen inte den viktiga intäktskällan, dessa är nycklar till att öppna marknadsmöjligheter.

Sensorerna är en av möjligheterna med tekniken vilket i sig öppnar ytterligare möjligheter, två av de möjligheter de valt att fokusera på är sensorer i batterier (mäta av laddning mer exakt) samt sensorer för att mäta av luftkvalitet (i exempelvis storstäder).
Båda dessa möjligheter befinner sig inom marknader som är enorma.

Deras unika säljargument är att deras teknik möjliggör framtagning av extremt små sensorer, något som är viktigt i batterier men som även öppnar möjligheter inom många marknader.

De har redan en mängd tongivande samarbetspartners vilket visar att marknaden har ett intresse för tekniken och dess möjligheter.

De har många projekt på gång, eget ägda och via partner. Detta skapar en framtida ström av påverkande händelser, förhoppningsvis till det positiva.

De är forskare och har svårt att penetrera den stora massan av investerare med ett tekniskt språk som nu börjar förändras till ett mer lättförståeligt.

De har patent i Japan och ansökningar ligger inne för EU, Kina och USA.

De har inga, av mig kända, konkurrenter som kan överträffa deras teknik.

Deras affärsmodell är vettig gällande att sälja sensorerna på licensavtal. Små bolag som försöker sig på storskalig produktion har en tendens att få för mycket växtvärk, därför är det vettigt att se till att tekniken kan spridas så snabbt som möjligt med hjälp av redan befintliga producenter.

Deras teknik bidrar med stora värden till batterier inom prestanda, exakthet och även säkerhet. Alla har vi haft 22% kvar på batteriet i vår telefon för att sedan ha 8% en kort stund senare. Detta är ett resultat av den osäkra voltmetriska mätningen som görs i batterier idag, insplorions teknik mäter laddningen kemiskt vilket tar bort denna osäkerhet. Detta lyfter uppköpskandidatvärdet med de stora batteritillverkarna som uppköpare.

De erhåller många anslag (50% av sökta, 15-30 är normalt genomsnitt). Detta visar återigen teknikens vikt. Varje anslag som beviljas skapar värde till min investering utan utspädning av aktier, detta är tacksamt.

De har fått en utmärkelse på TechConnect Global Innovation Award avseende batterisensorn. I förklaringen av tekniken står att läsa: ”Value Proposition: Better battery management is today limited by the lack of information about the actual state inside the battery cells. Insplorions NPS based sensors aim to give direct input about the cell state by sensing chemical and temperature changes directly inside the battery cell via a thin optical fibre. This will enable a more correct estimate of State of charge and state of health of 10-15%, allowing each battery to be run more efficient as well as allowing longer lifetime and safer running conditions.”

Insplorion ser för mig ut att vara väldigt bevisat som case (av marknad, universitet och bidragsgivare) med en blygsam värdering baserat på potentialen inom enbart batterimarknaden. Jag misstänker att detta hänger ihop med att personerna som är engagerade till stor del är forskare, djupt insnöade i sin forskning, vilket skapat en dimma i kommunikationen, lite som om en bilförsäljare skulle sälja bilar med kemiska formler i lacken som argument.

Det tog lite tid för mig att till fullo förstå tekniken och dess bidrag till den verkliga världen, men när jag väl förstod så började jag bygga en position.
Bolaget är också listat på den mörka fläcken för en stor del investerare, aktietorget, där jag själv trivs som bäst =)

Ett case-exempel på potential:
Om vi bara tar batterisensorsystemet, om de skulle lyckas få till en produkt, vilket det ser ut att gå mot, som med hjälp av en exaktare mätning kan kräma ur 10-30% (eller mer) mer ur ett batteri. Vad skulle detta vara värt för exempelvis littlefuse (ca. 25 miljarder i börsvärde) eller varför inte Tesla att ha som unikt för deras batterier? Littlefuse är väl också den aktör som ligger bakom anslaget på 50 000 dollar för att ta fram ett proof-of-concept inom 9 månader med AGM Batteries (eller var det 3-6 månader).

Trevlig söndag!
Citera
2016-10-10, 09:14
  #10
Medlem
Saxat från facebookgruppen "Friends of Insplorion":
IoT (Internet of Things) blev en riktig buzz tidigare och nu kommer en ny beteckning, som OM det blir en buzz kommer falla Insplorion i händerna. IoNT (Internet of Nano Things) Anledningen till att det faller Insplorion i händerna är att uppmärksamhet kring ny teknik är A och O för att väcka kreativiteten hos det kollektiv som fokuserar på utveckling, detta förkortar kommersialiseringstider då fler kommer med önskemål om samarbeten likt det med Volvo, Azko Nobel, AGM batteries och så vidare.
Att då Insplorion också har en patenterad del av den nya utvecklingen gör mig som investerare glad.

Länk till Telias artikel om detta:
https://www.telia.se/…/20…/September...er-pa-nanoniva

En fras från artikeln som jag själv tycker är intressant:
"Men med tanke på alla de möjligheter som öppnas med IoNT så är det utmaningar som forskare och utvecklare inte tvekar att ta sig an."

Länk till World Economic Forum's lista över top 10-listan över framväxande teknologier 2016 (listan publicerad i juni 2016), Internet of Nano Things på första plats:
https://www.weforum.org/…/top-10-eme...nologies-2016/

En egen slutsats är väl att Internet of Things, det vill säga, sammankopplingen av olika teknologier inte är mer märkvärdigt än människans strävan att koppla oss samman med vägar, kommunikation och annan infrastruktur, när då Internet of Nano Things kommer som ett begrepp så är det för mig enbart ett sätt att koppla oss och våra hjälpmedel samman på en mindre nivå. Insplorion har fokuserat på att mäta av omgivningen på denna nivå och tekniken möjliggör och förenklar mätning i realtid inom allt från batterier, luften i storstäder till luften i flygplan, i krigszoner (kemiska stridsmedel), växthus för att optimera tillväxt och kvalitet genom kontroll av omgivningen, sjukhusmiljöer, kanske till och med är möjligt att upptäcka sjukdom genom andningsprover och liknande...

Som sagt, plattformstekniker kan skapa många möjligheter, men jag ser fram emot att detta bolag kniper en del av en hel teknologi =)

*** SLUTSAXAT ***

Är det någon som äger Insplorion här på flashback. Ni som skrivit här tidigare, vad gjorde att ni valde att hoppa av? Alltid intressant att veta.
Citera
2016-10-10, 11:22
  #11
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serialle
Saxat från facebookgruppen "Friends of Insplorion":
IoT (Internet of Things) blev en riktig buzz tidigare och nu kommer en ny beteckning, som OM det blir en buzz kommer falla Insplorion i händerna. IoNT (Internet of Nano Things) Anledningen till att det faller Insplorion i händerna är att uppmärksamhet kring ny teknik är A och O för att väcka kreativiteten hos det kollektiv som fokuserar på utveckling, detta förkortar kommersialiseringstider då fler kommer med önskemål om samarbeten likt det med Volvo, Azko Nobel, AGM batteries och så vidare.
Att då Insplorion också har en patenterad del av den nya utvecklingen gör mig som investerare glad.

Länk till Telias artikel om detta:
https://www.telia.se/…/20…/September...er-pa-nanoniva

En fras från artikeln som jag själv tycker är intressant:
"Men med tanke på alla de möjligheter som öppnas med IoNT så är det utmaningar som forskare och utvecklare inte tvekar att ta sig an."

Länk till World Economic Forum's lista över top 10-listan över framväxande teknologier 2016 (listan publicerad i juni 2016), Internet of Nano Things på första plats:
https://www.weforum.org/…/top-10-eme...nologies-2016/

En egen slutsats är väl att Internet of Things, det vill säga, sammankopplingen av olika teknologier inte är mer märkvärdigt än människans strävan att koppla oss samman med vägar, kommunikation och annan infrastruktur, när då Internet of Nano Things kommer som ett begrepp så är det för mig enbart ett sätt att koppla oss och våra hjälpmedel samman på en mindre nivå. Insplorion har fokuserat på att mäta av omgivningen på denna nivå och tekniken möjliggör och förenklar mätning i realtid inom allt från batterier, luften i storstäder till luften i flygplan, i krigszoner (kemiska stridsmedel), växthus för att optimera tillväxt och kvalitet genom kontroll av omgivningen, sjukhusmiljöer, kanske till och med är möjligt att upptäcka sjukdom genom andningsprover och liknande...

Som sagt, plattformstekniker kan skapa många möjligheter, men jag ser fram emot att detta bolag kniper en del av en hel teknologi =)

*** SLUTSAXAT ***

Är det någon som äger Insplorion här på flashback. Ni som skrivit här tidigare, vad gjorde att ni valde att hoppa av? Alltid intressant att veta.

Vem har hoppat av? Inte jag i alla fall. Har däremot inte så många, än så länge. Anledningen till det är att jag befarar att det kan ta ett tag till man kan komma igång ordentligt med (förhoppningsvis) försäljningen.

Nu kan ju aktien dra tidigare ändå och man vet ju inte vad som händer, men man måste prioritera bland sina andra innehav också.

Min förhoppning är att kunna öka på lite varje månad och sedan även kunna öka på genom att sälja lite i andra innehav. Men självklart tecknar jag min del i emissionen. Tror mycket på företaget på lång sikt.
Citera
2016-10-11, 22:26
  #12
Medlem
Det var inte rätt av mig att anta att du hoppat av så klart. Du har nog rätt i att det kommer att ta ett tag innan det händer något riktigt stort, men det ser onekligen intressant ut med de samarbeten de inlett och de anslag de erhållit. Det borgar väl också för att man inte ska behöva vänta på det stora för att det ska bli bra utväxling på investeringen.
Jag har också tecknat fullt och tänker väl fylla på allt eftersom.
Trodde i min enfald att det skulle bli bra köplägen nu under nyemissionen men kursen har varit väldigt stark vilket i och för sig är positivt.

Istället för att fråga vad som fick dig att hoppa av, vad lockade in dig i Insplorion? För mig tog det en bra stund innan jag helt förstod vad de gjorde
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback