Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-27, 14:40
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Borde det inte finnas ett jättestort sug efter MMO som inte är keybind-baserade som WoW, Rift osv där man sätter olika spells på olika knappar.

jag kan gilla det, men ibland känns det så stelt.

Föreställ er ett MMO med stridssystem á la Witcher, eller Dark Souls/Bloodborne. jag vet att jag hade köpt det med en gång i alla fall.

Är det helt enkelt ett fall av "Vi kör med säkra kort så vi inte riskerar att förlora pengar" som gör att ingen riktigt vågar?
Citera
2015-05-27, 14:42
  #2
Medlem
Kombinations avatar
Nu vet jag inte hur systemet är i de spelen du nämnde, men är inte keybindings det absolut effektivaste sättet när man behöver sisådär 25 spells? Hur skulle man annars göra?
Citera
2015-05-27, 14:52
  #3
Medlem
dovAkins avatar
Keybindings är ju A och O i MMORPG. Det och makros är ju livsviktigt för att kunna pressa ut max dps.
Citera
2015-05-27, 14:56
  #4
Medlem
Opilus5500s avatar
Vi får se vad blizzard har för system i Overwatch!!! De inte helt omöjligt med nya system? =) hoppas de, för de så tröttsamt spela något som är som en kopia av WoW
Citera
2015-05-27, 14:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Vi får se vad blizzard har för system i Overwatch!!! De inte helt omöjligt med nya system? =) hoppas de, för de så tröttsamt spela något som är som en kopia av WoW

Overwatch är dock inget mmo, det är ett fps.
Citera
2015-05-27, 15:00
  #6
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kombination
Nu vet jag inte hur systemet är i de spelen du nämnde, men är inte keybindings det absolut effektivaste sättet när man behöver sisådär 25 spells? Hur skulle man annars göra?

Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Keybindings är ju A och O i MMORPG. Det och makros är ju livsviktigt för att kunna pressa ut max dps.

Det är just det jag menar, varför måste man ha 25 olika spells i varje jäkla MMORPG?

Varför inget MMO som lever på stridssystemet i t ex Dark Souls/The Witcher som visserligen har ett fåtal spells, men där man främst attackerar genom svärdattacker (svag men snabb och långsam men stark attack) och pilbåge?
Och där ens överlevnad inte beror på hur mycket skada man tar av oundviklig skada, utan av att hoppa undan attacker (gör man till viss del i "vanliga" MMORPG också men det är inte alls samma sak som i ett single player-Action-RPG.
Healing kan tillgå genom pots man själv har på sig.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2015-05-27 kl. 15:04.
Citera
2015-05-27, 15:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det är just det jag menar, varför måste man ha 25 olika spells i varje jäkla MMORPG?

Varför inget MMO som lever på stridssystemet i t ex Dark Souls/The Witcher som visserligen har ett fåtal spells, men där man främst attackerar genom svärdattacker (svag men snabb och långsam men stark attack) och pilbåge?
Och där ens överlevnad inte beror på hur mycket skada man tar av oundviklig skada, utan av att hoppa undan attacker (gör man till viss del i "vanliga" MMORPG också men det är inte alls samma sak som i ett single player-Action-RPG.
Healing kan tillgå genom pots man själv har på sig.

Hade nog blivit ett tråkigt mmo om det inte finns några spells/olika klasser osv och alla bara ska gå runt och svinga med sitt svärd med vänster musklick hela tiden.

och mmos där man måste typ rulla runt och dogda saker finns det ju som tex Tera, Guild wars 2 osv.
Citera
2015-05-27, 15:13
  #8
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelguden
Hade nog blivit ett tråkigt mmo om det inte finns några spells/olika klasser osv och alla bara ska gå runt och svinga med sitt svärd med vänster musklick hela tiden.

och mmos där man måste typ rulla runt och dogda saker finns det ju som tex Tera, Guild wars 2 osv.


Klasser hade kunnat finnas såklart.

Om du har kört Dark Souls så vet du t ex hur man kan shifta mellan spells men ändå hålla det hyfsat enkelt.

Hade ju kunnat finnas mages, archers, rogues, warriors osv. fortfarande, med ett mindre antal spells och det vet jag iomed att Dark Souls lyckas med det. Fast just iomed att fienderna inte kommer att fokusera på en hela tiden blir det mycket mer möjligt att enbart fokusera på att kunna attackera från avstånd t ex. Det går ju inte liiiika bra i Souls-spelen då man är (oftast) själv och bossen fokuserar enbart på en fiende.

Guild Wars 2 är definitivt åt rätt håll dock, det fick dodgandet rätt, men alas, det är fortfarande ett keybind-MMO.

Dragon's Dogma och Lords of the Fallen är också bra exempel på stridssystem jag tycker skulle passa i ett mindre keybind-baserat MMO.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2015-05-27 kl. 15:29.
Citera
2015-05-29, 07:36
  #9
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelguden
Overwatch är dock inget mmo, det är ett fps.

Spelar ingen roll blizzard verkar ju mixa allt i sina spel
Citera
2015-05-29, 07:37
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Defiance går ju att spela med en handkontroll eftersom det är i stort en vanligt tredjepersonsshooter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback