Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-11, 11:22
Medlem
Jag förstår inte denna smutskastning som finns om Simon Häggström. Han är anställd och gör ett jobb som nog inte är så trevligt alltid. Han har inte stiftat några lagar!

Han har skrivit två faktaböcker som jag inte har läst, men har läst båda hans romaner. Jag har ingen åsikt om sexköpslagen. Tror inte det går att stoppa något som alltid har funnits och alltid kommer att finnas. Som lagen är utformad idag så är den inte effektiv nog, och det är där som Simon har åsikter.

Tjejer som kommer hit från Rumänien och andra länder som luras/tvingas in i prostitution mot sin vilja på grund av fattigdom och våld, tycker jag det skall göras allt som är möjligt för att sätta stopp för.

Männen som besöker dessa utsatta kvinnor och åker dit har jag ingen som helst sympati för!
Citera
2021-05-11, 11:26
Medlem
Simons inlägg visar väl egentligen att något inte stämmer i den officiella retoriken. Enligt denna är ju sexköpslagen mycket framgångsrik och har bidragit till att sexköpandet har minskat i Sverige, men jag har i tidigare inlägg här på Flashback visat med en djupare analys av statistik från undersökningar att det snarare verkar som att sexköpandet snarare har ökat (fler som har köpt sex under det senaste åren och de som har köpt sex har gjort det fler gånger). Simons "bölande" visar väl att min analys kanske är riktig.

Och att sexköpen aldrig tar slut beror på att analysen bakom Simons korståg mot sexköp och sexköpslagen är i grunden felaktig. Det stora flertalet av de kvinnor som säljer sex gör det helt frivilligt och är inte utsatta för tvång – de ser sig inte som "offer" för något annat än samhällets moral samt polisens och radikalfeministers "räddningsinsatser". De vill inte bli "räddade" av poliser som Simon, utan de ser istället honom (och andra poliser) som en fiende!

OM prostitutionsmotståndarna verkligen ärligen vill få bort prostitution (till exempel av moraliska skäl såsom att sex ska man bara få ha inom ett förhållande eller liknande åsikter) så borde de börja med att ta reda på hur verkligheten verkligen ser ut. Varför säljer kvinnor (och män) sex och varför köper män (och kvinnor) sex. Precis som en ingenjör inte kan strunta i naturlagarna så blir ju all politik som inte utgår från verkliga människor verkligen beter sig misslyckad. Men om man bara är ute efter att göra karriär så kan man ju strunta i verkligheten för då räcker det ju med att få gillande av likasinnade!
Citera
2021-05-11, 11:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Så länge det är lagligt att sälja sex så kommer det finnas köpare som är beredda att ta chansen. Gör man det förbjudet att sälja så kommer färre ta chansen och det kommer bli lite knepigare.

Det skrivs hela tiden om att de horor man finner alla kommer från utlandet så kanske är det rätt väg att gå, släpp inte in skiten i landet och kontrollera de som verkligen ska in.
Citera
2021-05-11, 11:30
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Jag förstår inte denna smutskastning som finns om Simon Häggström. Han är anställd och gör ett jobb som nog inte är så trevligt alltid. Han har inte stiftat några lagar!

Han har skrivit två faktaböcker som jag inte har läst, men har läst båda hans romaner. Jag har ingen åsikt om sexköpslagen. Tror inte det går att stoppa något som alltid har funnits och alltid kommer att finnas. Som lagen är utformad idag så är den inte effektiv nog, och det är där som Simon har åsikter.

Tjejer som kommer hit från Rumänien och andra länder som luras/tvingas in i prostitution mot sin vilja på grund av fattigdom och våld, tycker jag det skall göras allt som är möjligt för att sätta stopp för.

Männen som besöker dessa utsatta kvinnor och åker dit har jag ingen som helst sympati för!

Det är något skumt med män som totalt engagerar sig i slika frågor.
Citera
2021-05-11, 11:39
Medlem
Kurt1s avatar
Så länge som det finns sexuella behov och pengar, så kommer det naturligtvis finnas sexköp.
Citera
2021-05-11, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så länge det är lagligt att sälja sex så kommer det finnas köpare som är beredda att ta chansen. Gör man det förbjudet att sälja så kommer färre ta chansen och det kommer bli lite knepigare.

Det skrivs hela tiden om att de horor man finner alla kommer från utlandet så kanske är det rätt väg att gå, släpp inte in skiten i landet och kontrollera de som verkligen ska in.
+1.
kriminalisera säljandet av sex också, så kommer utbudet minska. Finns många som kommer från Rumänien som inte är tvingade till det, som tycker Sveriges sexköpslag är konstig och inte förstår vad poängen är (en skrattade dessutom över hur tramsig/konstig den är).

Man måste också inse att det finns de som inte är tvingade till det, personligen tror jag det handlar om självskadebeteende i de flesta fallen, men det är inte något man kan ta ansvar för.
Citera
2021-05-11, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname

Simon hade satt sverige i brand om riksdagen tog bort sexköpslagen. Han är inte bara en anställd.

Visst, ta bort de som tvingar kvinnorna. Men att plocka pinnar i statistiken genom att ta torskar kommer inte lösa nåt.
Citera
2021-05-11, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
+1.
kriminalisera säljandet av sex också, så kommer utbudet minska. Finns många som kommer från Rumänien som inte är tvingade till det, som tycker Sveriges sexköpslag är konstig och inte förstår vad poängen är (en skrattade dessutom över hur tramsig/konstig den är).

Man måste också inse att det finns de som inte är tvingade till det, personligen tror jag det handlar om självskadebeteende i de flesta fallen, men det är inte något man kan ta ansvar för.
I usa har det knappast blivit bättre av att även gå mot säljarna.
Citera
2021-05-11, 12:07
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
+1.

I Usa har det varit kriminaliserat länge. Inte har det hjälpt?
Citera
2021-05-11, 12:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det är olagligt att röka weed och snorta ladd i Sverige. Och det är det ju iiiingen som gör.
Citera
2021-05-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
I usa har det knappast blivit bättre av att även gå mot säljarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Läs mitt inlägg igen. Jag skrev att utbudet kommer minska. Inte att det kommer ta stop helt och hållet. Har inte sagt att kriminalisering kommer lösa allt, men att det kommer göra mer än vad bara kriminalisering av sexköp gör.
Citera
2021-05-11, 12:26
Medlem
En ny kapten klänning under uppsegling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här