Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-30, 10:29
  #13
Medlem
Nått som gör mig näst intill obekväm är när de slutas prata i ett sällskap, vet inte var jag ska ta mig till och brukar oftast säga nått konstigt och osammanhängande samtidigt som jag knuffar lite lätt eller petar på personen i sällskapet jag är närmast, oftast nått som är tänkt att vara lite humoristiskt men som ganska ofta blir motsatsen eller så börjar jag småsjunga/nynna och trumma på mina ben och rannsöker mitt huvud efter ett nytt samtalsämne.
Blir nästan stressad.
Är det fel på mig?
Citera
2018-04-17, 21:33
  #14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag vet inte varför du inte kan sluta prata men jag gissar att grundar sig i osäkerhet. Människor som babblar hela tiden verkar tro att dom inte finns om de inte låter käften gå konstant. Det är väldigt irriterande oftast. Tyvärr är min erfarenhet av personer med mundiarre att de oftast pratar om sig själva eller nåt de själva tycker är väldigt intressant (typ dem själva). Hade de haft nåt att komma med eller varit roliga hade det ju varit sin sak, det är ju underhållande att lyssna på stand-up komiker eller föreläsare som håller en monolog. Men personer som bara pratar.....nej tack.

Själv är jag precis tvärtom kan man säga, jag börjar väldigt sällan prata. Om nån börjar en konversation med mig kan jag prata hur mycket som helst, eftersom jag är rätt intelligent och allmänbildad och hyfsat social med ett socialt jobb. Men jag tar nästan aldrig initiativ till en diskussion och jag är väldigt vaken på när den andre är ointresserad, varvid jag lägger ner.
Stand up-komiker har ju verkligen mundiarré och en del av dem pratar mycket om sig själva eller om meningslösa saker. Vad är det egentligen som är intressant? När fotbolls-Fredrik snackar om sitt favoritlag, snygga mål eller om Zlaaatan i ett kör? Eller Hunk-Henke som snackar senaste bruden han spände på? Vem bryr sig om det?

Jag funderar på hur pratglad en sån som exempelvis Ezzelino är som skriver långa och många inlägg.

Intressant är att många svenskar som åker utomlands säger att det är så skönt och trevligt att komma till sydliga breddgrader där folk har en normal svada och är mer passionerade än oss svenskar. Socialt är vi ju ofta mer att liknas vid djupfrysta lik än levande människor..
Citera
2018-04-17, 22:49
  #15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Stand up-komiker har ju verkligen mundiarré och en del av dem pratar mycket om sig själva eller om meningslösa saker. Vad är det egentligen som är intressant? När fotbolls-Fredrik snackar om sitt favoritlag, snygga mål eller om Zlaaatan i ett kör? Eller Hunk-Henke som snackar senaste bruden han spände på? Vem bryr sig om det?

Jag funderar på hur pratglad en sån som exempelvis Ezzelino är som skriver långa och många inlägg.

Intressant är att många svenskar som åker utomlands säger att det är så skönt och trevligt att komma till sydliga breddgrader där folk har en normal svada och är mer passionerade än oss svenskar. Socialt är vi ju ofta mer att liknas vid djupfrysta lik än levande människor..

Jag vet inte vem fotbolls-fredrik eller hunk-henke är, men rent allmänt är stand-up komiker roliga att lyssna på. Det beror på att de tänkt till lite och har en rolig infallsvinkel på sig själv eller meningslösa saker. Folk som pratar om sig själva eller meningslösa saker UTAN en rolig infallsvinkel är jobbiga.
Citera
2018-04-17, 23:01
  #16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flyttar tråden till ett mer passande delforum.

Psykologi: allmänt ——-> Psykisk hälsa

/Mod
Citera
2018-04-17, 23:05
  #17
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag vet inte vem fotbolls-fredrik eller hunk-henke är, men rent allmänt är stand-up komiker roliga att lyssna på. Det beror på att de tänkt till lite och har en rolig infallsvinkel på sig själv eller meningslösa saker. Folk som pratar om sig själva eller meningslösa saker UTAN en rolig infallsvinkel är jobbiga.
Vi är såklart mer benägna att lyssna till en stand up-komiker eller föreläsare än Svensson i allmänhet.
Citera
2018-04-17, 23:10
  #18
Medlem
MrLevaLivets avatar
Jag brukade babbla hela tiden för att dämpa hur stressad jag var, och hur piss jag mådde. Hoppas det inte är så för dig, då är det läge att ändra på saker i livet innan det blir riktigt illa.

Men du kan ju bara vara supersocial!
Citera
2018-04-20, 15:25
  #19
Medlem
i sverige anses man som pratsam att vara en jobbig person.
i andra länder anses det vara social individ.

jag umgås hellre med männsikor som vill prata än med dystergökar som hela tiden håller käften.
det blir pinsamt att umgås med människor som har tunghäfta.

pratar du om vettiga saker kommer folk att tolka dig som en vettig person, pratar du bara rappakalja blir du bemött därefter.

det finns stunder där tystnad kan tolkas rätt eller fel i olika sammanhang.
man måste veta när man skall prata för att inte göra bort sig.

är du en social person kan du känna dig mer som en europé än svensk då det är mer socialt utomlands att hålla samtal med okända människor vilket nästa aldrig skulle ske i sverige.

känner du att du mår bra av att vara social och det känns rätt för dig fortsätt så, ändra inte på din personlighet!
alla människor mår bra av att ha någon att prata med, vissa typer har bara inte fattat detta med socialt beteende.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback