Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-26, 20:08
  #1
Medlem
Tjenare, kanske lite luddig rubrik med tänkte utveckla...

Kort sagt så har jag hamnat i handgemäng strax bredvid en buss, inget allvarligt men kan tänkas att en "polare" vill anmäla detta. Så till min fråga - kamerabevakas bussen även på utsidan, alltså att kamerorna inuti bussen även har "range" utanför?

Tack på förhand
Citera
2015-05-26, 20:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakmuayw
Tjenare, kanske lite luddig rubrik med tänkte utveckla...

Kort sagt så har jag hamnat i handgemäng strax bredvid en buss, inget allvarligt men kan tänkas att en "polare" vill anmäla detta. Så till min fråga - kamerabevakas bussen även på utsidan, alltså att kamerorna inuti bussen även har "range" utanför?

Tack på förhand
Var på bussen tänkte du? De flesta bussar har en kamera mot varje utgång, annars brukar det inte vara kameror på utsidan.
Citera
2015-05-26, 20:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paradoxen
Var på bussen tänkte du? De flesta bussar har en kamera mot varje utgång, annars brukar det inte vara kameror på utsidan.

Stod på högersidan av bussen sett från förarens perspektiv, kanske 2-3 meter ifrån utgången.
Citera
2015-05-26, 20:20
  #4
Medlem
Beror ju på vilken buss? En vanlig lokal buss? SL eller LT i Norbotten?
Citera
2015-05-26, 20:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Beror ju på vilken buss? En vanlig lokal buss? SL eller LT i Norbotten?
Ajdå, skulle varit mer specifik; en SL buss strax utanför Stockholm
Citera
2015-05-26, 20:30
  #6
Medlem
De har inga kameror på utsidan, nej.
Citera
2015-05-26, 20:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paradoxen
De har inga kameror på utsidan, nej.

Tack för svaret, menar dock inte att de skulle ha kameror på utsidan, uppenbarligen får dem inte ha det. Undrar ifall deras kameror som sitter på insidan, vilken som helst, skulle på något sätt ha räckvidd någon meter utanför bussen eller ifall dessa är helt begränsade till att filma insidan?
Citera
2015-05-26, 20:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakmuayw
Tack för svaret, menar dock inte att de skulle ha kameror på utsidan, uppenbarligen får dem inte ha det. Undrar ifall deras kameror som sitter på insidan, vilken som helst, skulle på något sätt ha räckvidd någon meter utanför bussen eller ifall dessa är helt begränsade till att filma insidan?

Edit: Bussar lär ju ha dashcam som kan identifiera personer 180 grader framifrån?
Citera
2015-05-26, 21:32
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nakmuayw
Edit: Bussar lär ju ha dashcam som kan identifiera personer 180 grader framifrån?

Eeeeh, borde du inte oroa dig mer för att polisen väljer att kalla busschauffören som vittne om det blir en förundersökning?
Citera
2015-05-26, 22:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Eeeeh, borde du inte oroa dig mer för att polisen väljer att kalla busschauffören som vittne om det blir en förundersökning?

Om så vore fallet, absolut. Lite off-topic men, underättar polisen mig ifall det förekommer en förundersökning eller görs detta endast då fallet går till åtal?
Citera
2015-05-27, 23:30
  #11
Medlem
hibernalhatts avatar
Du behöver nog vara mer orolig för kamerorna inne i bussen. HD-kvaliten på dessa filmer går inte av för hackor...
Har själv sett det vid ett "Öppet Hus" i ett bussgarage. Färgvideo med mycket god kvalitet...
Citera
2015-05-27, 23:39
  #12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nakmuayw
Om så vore fallet, absolut. Lite off-topic men, underättar polisen mig ifall det förekommer en förundersökning eller görs detta endast då fallet går till åtal?

Nej, det första du får isåfall är en kallelse till förhör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback