Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-26, 19:52
  #1
Medlem
Köpte precis denna http://www.netonnet.se/art/dator/kom...0/212166.7098/ för att det gamla i datorn börjar få dålig täckning (måste typ vara inom 3 meter från routern annars funkar inte internet).

Problemet är att när jag sätter i det nya så startar dotorn i typ 3 sec sen händer inget mer?

När jag byter tillbaka till gamla startar den direkt. Datorn är en acer aspire v5. Kan det vara så att det inte är compatibelt med min dator?

Isåfall vad ska jag köpa istället? Hittar ingen info alls om det gamla korten, vilket heter Wlan mac sen ett serie nummer bara.

Det är också mindre pins på det nya kortet gemfört med det gamla.
Citera
2015-05-26, 20:14
  #2
Medlem
Kom på en sak. Nätverksortet är Intel och jag har ju en AMD proccesor, är det där felet är kanske...haha?
Citera
2015-05-26, 20:58
  #3
Medlem
Kungkrans avatar
Kan vara så att det krockar med intel och amd, men å andra sidan, installera du drivrutinerna till kortet innan du satte i det i datorn?

Så fungerar många nätverkskort, att man först installerar drivrutinerna och sen kopplar in själva kortet efter att alla drivrutiner är installerade.
Citera
2015-05-26, 21:04
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Det är inte säkert bios i din bärbara dator stödjer det kortet och därför bootar inte datorn. Kolla på Acers hemsida vilka kort datorn stödjer (inte säkert att det står) kolla även om det finns någon nyare bios till din dator, kan lösa problemet.

Intelkort verkar fungera om du har en nyare V5 i alla fall
http://community.acer.com/t5/Noteboo...rt/td-p/324128
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2015-05-26 kl. 21:11.
Citera
2015-05-26, 21:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Kan vara så att det krockar med intel och amd, men å andra sidan, installera du drivrutinerna till kortet innan du satte i det i datorn?

Så fungerar många nätverkskort, att man först installerar drivrutinerna och sen kopplar in själva kortet efter att alla drivrutiner är installerade.

Jag ska test ladda ner drivrutinerna först och testa.
Citera
2015-05-26, 21:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är inte säkert bios i din bärbara dator stödjer det kortet och därför bootar inte datorn. Kolla på Acers hemsida vilka kort datorn stödjer (inte säkert att det står) kolla även om det finns någon nyare bios till din dator, kan lösa problemet.

Intelkort verkar fungera om du har en nyare V5 i alla fall
http://community.acer.com/t5/Noteboo...rt/td-p/324128

Ja jag har läst på den sidan och massa andra och tydligen ska det funka. Min dator är visserligen från 2013 och heter 552-PG men det borde fan funka.

Jag kolla på acer's hemsida och jag har senaste bios.

Ska test ladda hem drivisarna först innan jag sätter i det nya kortet.
Citera
2015-05-27, 14:02
  #7
Medlem
Prova avaktivera nätverkskortet i bios om det går , för att kolla om burken bootar upp efter det.
Citera
2015-05-27, 17:20
  #8
Medlem
Testade att installera drivrutinerna från Intel på datorn när jag hade det gamla kortet i. Samma skit när jag sen byter till det nya kortet, datorn bara startar i ca 3 sec sen händer inget.

När jag stänger av nätverketskortet i bios bootar datorn som vanligt.
Citera
2015-05-27, 17:26
  #9
Medlem
Tänkte bara säga det att datorn startar inte heller om jag kör utan nätverkskort, men det ska den kanske inte göra heller?

Vad är "Wake on Lan" i bios?
Citera
2015-05-27, 18:19
  #10
Medlem
CheapAlerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paresandefot
Vad är "Wake on Lan" i bios?

En funktion som innebär att din dator startar när en form av nätverksaktivitet sker.
__________________
Senast redigerad av CheapAlert 2015-05-27 kl. 18:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback