Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-05-29, 15:18
  #97
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av familjemannen
Det handlar inte om barn ska göra det eller inte. Det kommer de göra hur som helst, men att endast ta upp negativa sidor utav något är långt ifrån smart. Man kan prata om vad som helst och alltid hitta negativa sidor med det. T.ex. spela tv-spel, som är farligt om man väljer att koncentrera på de negativa sidorna som en viss procent människor hamnar i.

Trådstartaren gör bort sig genom att endast ta upp dess negativa verkan. När någon som säger sig ha kunskap om ämnet, får möjligheten att hålla en lektion om det, väljer att ta upp dess få negativa effekter och inget annat säger mer om den personen än om något annat.

Enligt mitt sätt att se på det finns det absolut inga positiva effekter med att ta droger för ett barn. Varken alkohol eller andra droger. Sen att de finns de som kommer att göra det är en helt annan sak, men det är ju inget man bör uppmuntra till.
Citera
2015-05-29, 18:12
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av familjemannen
Det handlar inte om barn ska göra det eller inte. Det kommer de göra hur som helst, men att endast ta upp negativa sidor utav något är långt ifrån smart. Man kan prata om vad som helst och alltid hitta negativa sidor med det. T.ex. spela tv-spel, som är farligt om man väljer att koncentrera på de negativa sidorna som en viss procent människor hamnar i.

Trådstartaren gör bort sig genom att endast ta upp dess negativa verkan. När någon som säger sig ha kunskap om ämnet, får möjligheten att hålla en lektion om det, väljer att ta upp dess få negativa effekter och inget annat säger mer om den personen än om något annat.

Har du barn eller jobbat med barn? För du verkar inte förstå hur barn utvecklas och fungerar,fysiskt och psykologiskt. Det finns inget positivt med droger för barn. De ska inte ha med droger att göra och bör lära sig varför. Sen finns det positiva effekter. Absolut att det kan nämnas att det finns, men mer än så behöver det inte vara.

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Enligt mitt sätt att se på det finns det absolut inga positiva effekter med att ta droger för ett barn. Varken alkohol eller andra droger. Sen att de finns de som kommer att göra det är en helt annan sak, men det är ju inget man bör uppmuntra till.

Jag håller med. Barn ska hålla sig borta från droger. Det är aldrig bra att utsättas för rusgivande substanser för barn, det påverkar utvecklingen för kroppen är väldigt formbar vid det skedet i livet. Samma sak gäller mycket annat, som hormoner, hormonliknande och hormonstörande substanser (som exempel). Just saker som har stor inverkan på hjärnans tillstånd ska man utsättas för sparsamt fram till ungefär 20 års ålder. Det är först då utvecklingen av hjärnan inte störs så mycket (hjärnan utvecklas fortfarande fram till ungefär 25 års ålder).
Citera
2015-05-29, 19:43
  #99
Medlem
Green-Devils avatar
när jag var liten så lärde man sig att alla droger är den snabbaste vägen till ett helvete.
Så är det naturligtvis inte.
Och när man väl inser det (den dagen man faktiskt vågar testa en drog) så tvivlar man istället på det mesta man lärde sig som liten i skolan.
Man måste vara ärlig, och inte köra någon propaganda.
Med ärlig menar jag inte promota cannabis, men man kan belysa att det är mindre skadligt än alkohol men att det fortfarande är en drog som är skadlig för kroppen.
Att alkohol är socialt och legalt accepterat för att det funnits med så oerhört länge i vår kultur.
betona att droger aldrig är bra, oavsett vilken drog det handlar om men att vissa droger är potentiellt farligare än andra både gällande akuta effekter och beroendeutveckling.
Citera
2015-05-29, 20:53
  #100
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Det här är svaret;

du säger inte ett skit, du ställer frågor bara, ännu bättre är om du berättar öppet dina egna erferenheter, men fråga runt innan du gör det så du vet att det är lugnt.
Citera
2015-05-30, 01:29
  #101
Medlem
primemunisters avatar
Gör som man gjorde med jultomten:
man valde att ljuga för sina barn för deras eget bästa med en lögn man visste de skulle växa ur vid säg 7 års ålder.
Nu måste vi hitta en lögn ang. cannabis som man växer ur vid 15 års ålder.
Det kan vara svårt för att det finns vuxna som t.ex. joinar ISIS i jakt på 72 oskulder i graven. Så man ska sikta lågt i sin lögn eftersom den kan bestå om den är för trovärdig (såsom 72 oskulder? )

Så säg ungefär att bibeln kan tolkas som att den brinnande busken inte var för oss (unga) utan bara för vuxna. Men jag tror definitivt du ska överdriva och sprida bullshit så att ungarna faktiskt inte röker tills de gått ut grundskolan, och därefter långsamt och försiktigt. Sen när de är vuxna får de väl göra som de vill. Så att designa en jultomte-liknande lögn som når det målet är det vi bör fundera på i tråden.
Citera
2015-05-30, 01:48
  #102
Medlem
Glossis avatar
Borde diu inte ha läst något om harm-rduction? För denna teori bör väl ha pekpinnar om vad som bör och inte bör sägas? Det viktiga är väl i min mening att du bör förmedla drogernas negativa och positiva sida utan att någon får ta överhanden. Som någon nämnde bör grupptryck vara någo genomgående samtidig som du betonar att bruk av cannabis i en tidig ålder är något som bör undvikas (precis som alla droger, olagliga som lagliga). Ditt uppdrag som lärare bör vara att förmedla en objektiv bild av ämnet och ger dina studenter värdefulla kunskaper.
Citera
2015-06-01, 13:16
  #103
Medlem
Pixm0s avatar
Vill jättegärna höra hur det gick sen. Har du haft det eller ska du?
Citera
2015-06-01, 13:22
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Tjena!

Jag vikarierar som idrottslärare på en låg och mellanstadieskola. Jag har läst beroendemedicin på Uppsala-universitet, vilket dom andra lärarna känner till, så det kom fram en no-lärare idag och frågade mig om jag ville hålla i en lektion ang droger och hur dom påverkar hjärnan. Jag är väldigt liberal när det gäller cannabis, så jag är lite tveksam på vart jag ska lägga ribban ang informationen? Vad bör jag säga och vad bör jag undvika? Eftersom att det kmr sitta en 3-4 lärare och lyssna så vill jag inte att det ska lysa igenom att jag är för cannabis. Jag har någorlunda koll på hur jag tänker lägga upp det, men det är aldrig fel med lite tips!

Ha de!

Låter som att det finns folk på din skola som funderat om du är just "liberal" och därför vill testa din lojalitet. Hoppas det går bra.

Svårt med ett vettigt upplägg inför så små barn, jag tycker inte dem ska ha sådan här info rent allmänt. Men nu är det som det är.

Säg att cannabis fördjupar tillfällets tillstånd och därmed vid långvarigt bruk riskerar försämra den sociala interaktionsförmågan på ett mellanmänskligt plan, men kanske ännu mer kring direkt närkommunikation.

Du ser, det går inte...

Säg inte att det förstärker våra sinnesintryck rörande hörsel, känsel och smak. För det dras barn till tror jag.
__________________
Senast redigerad av staffanwestberg 2015-06-01 kl. 13:24.
Citera
2015-06-01, 15:06
  #105
Medlem
Pixm0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Låter som att det finns folk på din skola som funderat om du är just "liberal" och därför vill testa din lojalitet. Hoppas det går bra.

Svårt med ett vettigt upplägg inför så små barn, jag tycker inte dem ska ha sådan här info rent allmänt. Men nu är det som det är.

Säg att cannabis fördjupar tillfällets tillstånd och därmed vid långvarigt bruk riskerar försämra den sociala interaktionsförmågan på ett mellanmänskligt plan, men kanske ännu mer kring direkt närkommunikation.

Du ser, det går inte...

Säg inte att det förstärker våra sinnesintryck rörande hörsel, känsel och smak. För det dras barn till tror jag.

Testa hans lojalitet? Nu hänger jag inte riktigt med i hur du tänker. Förklara gärna.

Håller absolut med. Det är väldigt svårt att formulera en vettig mening som inte speglar åt det ena eller det andra hållet utan att använda sig av för svåra ord.

Trotts detta håller jag verkligen inte med dig om att barn inte bör få denna typ av info rent allmänt. Vilken ålder går klart att diskutera men jag tror att precis som med mycket annat, är det bättre att barn hör det från vuxna. Alternativet är ju budskap från populärkulturen som ej går att skydda ifrån. Snoops lyrics som tex; "smoke weed every day" kanske får någon form av kritik om barnen redan talat om cannabis i skolan.

Som sagt måste det vara en mycket fin balansgång med så unga barn. Ärlighet varar väl ändå trotts allt längst? Tankar?
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback