Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-05-27, 21:24
  #25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Jag anser att det är att bedömmas som bedrägeri.
GM har genom att få tillgång till TS inloggningsuppgifter köpt ett föremål som har inneburit en kostnad för TS och en vinning för GM.

https://lagen.nu/dom/rh/2002:14


Du vill alltså jämföra med en dom där någon "fått koderna av en okänd person"? Och därefter "manipulerat datorprogram"?

Jag har faktiskt lite svårt att se kopplingen?
Citera
2015-05-27, 21:42
  #26
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du vill alltså jämföra med en dom där någon "fått koderna av en okänd person"? Och därefter "manipulerat datorprogram"?

Jag har faktiskt lite svårt att se kopplingen?

Hovrätten gör bedömningen att EA har använt visserligen systematisk andra personers användarnamn och inloggningsuppgifter för att få åtkomst till internet.

Detta har medfört en kostnad för personen som innehar abonnemanget samtidigt som EA har fått en ekonomisk vinning genom att få gratis internet.

I TS fall så är den enda skillnaden jag kam se att TS gett GM sina uppgifter frivilligt.

I rättsfallet jag tog upp så friade tinget EA helt enkelt då.åklagaren inte lyckades bevisa uppsåtet.

I TS fall är det solklart, GM har medveten om att hans handlingar medfört en ekonomisk skada för TS samtidigt som det har inneburit en vinning för GM.
Citera
2015-05-27, 21:50
  #27
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry

I TS fall är det solklart, GM har medveten om att hans handlingar medfört en ekonomisk skada för TS samtidigt som det har inneburit en vinning för GM.

Det säger jag inte emot, men utan vilseledning så är det inte bedrägeri.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback