Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-26, 16:28
  #1
Medlem
utforskas avatar
Nu är det frågan om omvänd smuggling av cigaretter?

Jag skall resa till ett EU land och saken är den att jag köper mina cigg här hemma för 230 kr för en limpa smugglade Marlboro och så billigt är det inte i det landet jag skall till.

Vad säger dom i incheckning / tull på flygplatsen i Sverige när/om dom hittar 3 limpor ?
Lagligt eller ej ?
Citera
2015-05-26, 16:31
  #2
Moderator
tobess avatar
Sedan när tullar de något på utresan?

Tullen här kommer givetvis inte att säga något. Det kommer de inte att göra i ankomstlandet heller då det är inom EU och vi har en fri rörlighet att varor och tjänster inom EU. Så länge de inte har någon anledning att tro att det inte skulle vara för eget bruk kommer det alltså inte att vara några problem.
Citera
2015-05-26, 16:57
  #3
Medlem
utforskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Sedan när tullar de något på utresan?

Tullen här kommer givetvis inte att säga något. Det kommer de inte att göra i ankomstlandet heller då det är inom EU och vi har en fri rörlighet att varor och tjänster inom EU. Så länge de inte har någon anledning att tro att det inte skulle vara för eget bruk kommer det alltså inte att vara några problem.
Tack jag var lite osäker, och googlade på det utan resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av FknStifmeister
Däremot hoppas jag att du får livstids fängelse för att ha en sådan profilbild, en person som sköt min kusin till döds nästan.
Skulle tobes ha fel och jag hamnar på kåken, så lovar jag att byta bild när jag kommer ut.
Vad nu min profilbild har med saken att göra..
Citera
2015-05-27, 09:32
  #4
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforska
Tack jag var lite osäker, och googlade på det utan resultat.


Skulle tobes ha fel och jag hamnar på kåken, så lovar jag att byta bild när jag kommer ut.
Vad nu min profilbild har med saken att göra..

Helt säker. Som sagt tullar man aldrig något på utresan, det är ankomstlandet som sköter om förtullning. Men inom EU har vi som sagt fri rörlighet av varor.

Det finns vissa rekommendationer och tar du med dig över den gränsen kan du behöva bevisa att det är för personligt bruk.

T.ex. här finns det en del information i ämnet:

http://europa.eu/youreurope/citizens...h/index_sv.htm

Citat:
Alkohol och tobak
När du reser från ett EU-land till ett annat får du ta med dig tobak och alkohol för personligt bruk, men du får inte sälja varorna vidare.

Följande mängder för personligt bruk är alltid tillåtna att ta med sig från ett annat EU-land:

800 cigaretter
400 cigariller
200 cigarrer
1 kg tobak
10 liter spritdrycker
20 liter starkvin
90 liter vin (därav högst 60 liter mousserande vin)
110 liter öl
EU-länderna får begränsa hur många cigaretter du får ta med dig från vissa EU-länder som ännu inte tar ut den lägsta punktskattesatsen. Du får dock alltid ta med dig minst 300 cigaretter. Hör med tullmyndigheterna i det land du ska till innan du åker.

Om du har med dig mer tobak och alkohol än vad som automatiskt tillåts för personligt bruk kan du behöva

bevisa att varorna är för personligt bruk
visa upp kvitton eller fakturor.
Om du håller dig inom de fastställda gränserna behöver du inte betala punktskatt i det EU-land du reser till.

Så, i korthet. Det är inga som helst problem.

Du kan lugnt behålla din avatar med andra ord
Citera
2015-05-27, 16:54
  #5
Medlem
khattuggares avatar
För att svara på TS fråga: det är inga problem att ta med sig lite cigg till utlandet, speciellt inte inom EU, precis som flera andra har sagt här.

Nu vill jag inte dra tråden till ett annat ämne, men för det andra:

Citat:
Ursprungligen postat av FknStifmeister
Skulle du byta profilbild om jag säger till dig att han sköt ihjäl en 19-årig SVENSK tjej?
För det är det ända ni svenskar bryr er om, om andra svenskar. Ni SKITER fullständigt i om invandrare blir ihjälskjutna.

Fan vad du generaliserar.. alla är vi väl människor ellerhur?
Citera
2015-05-27, 22:26
  #6
Medlem
utforskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FknStifmeister
Skulle du byta profilbild om jag säger till dig att han sköt ihjäl en 19-årig SVENSK tjej?
För det är det ända ni svenskar bryr er om, om andra svenskar. Ni SKITER fullständigt i om invandrare blir ihjälskjutna.
Min avatar har inte ett skit att göra med det Du antyder, för mig har alla människor samma värde, jag har gott om vänner från andra kulturer som jag hellre umgås med och litar på än mina Svenska.
Kan Du släppa detta nu ?
Citat:
Ursprungligen postat av khattuggare
För att svara på TS fråga: det är inga problem att ta med sig lite cigg till utlandet, speciellt inte inom EU, precis som flera andra har sagt här.

Nu vill jag inte dra tråden till ett annat ämne, men för det andra:



Fan vad du generaliserar.. alla är vi väl människor ellerhur?
Jag har handlat på mig så jag klarar mig för eget bruk, fan vet om jag inte skulle kunna sälja några limpor på semestern och tjäna en hacka...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback