2015-05-26, 15:36
Medlem
Hej,

Som topic lyder. Hur ska jag gå till väga?
Har ett kinesiskt bankkonto med unionpay men svenska bankomater tar inte emot unionpaykort så den idéen är körd. Hade annars varit väldigt billig.

Att öppna paypalkonto är en idee men det kommer ju gå på en 4-6% så känns dyrt.
Banköverföring är väll kanske just nu det billigaste om jag inte hittar en kinesisk bank som kan fixa bankkort som stödjer visa. Svenska bankomater tar ju bara visa, mastercard, american express och diners club.

Taxk
Citera
2015-05-26, 15:45
Medlem
Du öppnar ett svenskt bankkonto och gör en överföring online fran ditt Kinesiska konto till ditt svenska...? Varför göra det komplicerat, att ta ut pengar sker oftast mot avgift om inte bankomaten ägs av samma bank som kortet är. När du fört över pengarna är de ju bara att avsluta ditt kinesiska om du känner att det inte behöver det.
Citera
2015-05-26, 15:59
Medlem
Jo det är ju det enkla sättet dock är kinesiska banker riktiga fittor om du inte visste det. Vi snackar högar med pappersarbete + att de flesta kinesiska bankerna först tar emot pengarna på sitt konto i rmb > flyttar till annat internationellt konto, växlar till utländsk valuta (kostar några %) > skickar pengarna (kostar några %) > svensk bank tar emot (om man har tur har dom mottagit SEK annars är det ytterligare växlingskostnad.

Har läst att folk betalat upp till 8%. Jag har tänk växla ett par hundra k så därför är det värt att anstränga sig lite.
Citera
2015-05-26, 16:03
Medlem
Rent spontant skulle jag kontakta din svenska bank och förklara situationen. Har du tur kanske du kan föra över allt i valutan och bara växla en gang hemma i sverige? Din svenska bank blir garanterat glada över att växla nagra hundra K. Men om kineserna är sa fittiga och jobbiga kan jag inte hjälpa dig mer, lycka till
Citera
2015-05-30, 10:49
Medlem
Hörde en liknande frågeställning på radio härom veckan. Svaret då var att det finns svenska banker som har filialer i Kina. Enklaste sättet att föra över pengar från Kina till Sverige uppgavs vara att i Kina byta till en svensk banks filial, och sedan be dem föra över pengarna till ditt svenska konto.

Vet dock inte hur det praktiskt går till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in