Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-26, 11:55
  #13
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickboy-ted
Passar på med en fråga till.

Hur såg de Ukrainska soldaterna på dig? Såg dem dig som en kirigskåt galning eller hyllade dem dig för du var där och hjälpte dem? Träffade du andra utlännnigar som var där och stred för Ukraina?

Bemötandet från Ukrainarna var väl olika, men för det allra mesta ett trevligt sådant. Ofta lite nyfiket också. Sällan om någonsin otrevligt. Både från soldater och civila.

Jag hörde till en grupp bestående av främst utlänningar med några Ukrainska medlemmar vilka främst fungerade som tolkar/radiomän.
Citera
2015-05-26, 11:59
  #14
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmelshow
Hatar du Ryssland?

Hatar skulle jag inte säga som sådant, men jag gillar inte när de betér sig som mongoler mot sina grannar. Mitt rysshat har ju inte direkt blivit bättre de senaste månaderna, men försöker ändå hålla mig objektiv bäst det går.

Citat:
Ursprungligen postat av Klockflank
Vad för utrustning blev du tilldelad?

Hade du med dig något i materielväg hemifrån?

Egentligen gick nog all nödvändig utrustning att få tilldelad, men jag hade med mig det mesta själv utom plattor och såklart vapen. Det är ju alltid trevligare att gå i egna skor, om man säger så.
Citera
2015-05-26, 12:10
  #15
Avstängd
affekaffes avatar
Hur känns det att likt en gatuflicka låta dig bli utnyttjad av diverse nazistkräk?

Tycker du att det är någon skillnad mellan dig som en frivillig nazistsoldat eller en ISIS - krigare?
Citera
2015-05-26, 12:16
  #16
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Hur känns det att likt en gatuflicka låta dig bli utnyttjad av diverse nazistkräk?

Tycker du att det är någon skillnad mellan dig som en frivillig nazistsoldat eller en ISIS - krigare?

Det kändes bättre än att sitta hemma framför datorn och tjejsura på andra.
Citera
2015-05-26, 12:50
  #17
Avstängd
affekaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det kändes bättre än att sitta hemma framför datorn och tjejsura på andra.

Så med andra har du insett att din insats är en ickeinsats och att du likt förvirrade och asociala islamister blir utnyttjad på samma sätt av en likvärdig ideologi?
Citera
2015-05-26, 12:53
  #18
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Hur är Azovbataljonen organiserad från grupp upp till Bataljonsnivån? Dvs hur stora är grupperna och antalet, hur stora är plutonerna, kompanierna och vad har de för utrustning i dagsläget?
Citera
2015-05-26, 13:30
  #19
Medlem
BaraBiffens avatar
Blev du behandlad väl av civilbefolkningen? Fick du ligga med många fagra damer pga att du var "en hjälte"?

Träffade du Mikael Skillt?

Hur många svenskar tror du har varit och slagits för Ukraina?

Vilka erfarenheter kan du ta med dig hem och fick du någon medalj?
Citera
2015-05-26, 13:40
  #20
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Hur är Azovbataljonen organiserad från grupp upp till Bataljonsnivån? Dvs hur stora är grupperna och antalet, hur stora är plutonerna, kompanierna och vad har de för utrustning i dagsläget?

Det har väl gått från att vara ett märkligt virrvarr av oorganiserat tok till att mer och mer likna ett riktigt militärt förband.

Utrustningen är idag som regel att likna vid typiskt lätt infanteri lätt bepansrade eller oskyddade fordon. Beväpningen är främst utöver vanliga handeldvapen lätta granatkastare, AGS, tunga maskingevär och diverse Pskott/PvRb. Det har också eftersom tillkommit lättare artilleri (122mm haubits), tunga kastare och även tunga motoriserade avdelningar med både lätta och tunga pansarbilar (från Galt-liknande till BTR) och även stridsvagnar. Lättare pansarbilar finns också lite utspridda bland infanteri-grupperna.
Citera
2015-05-26, 13:47
  #21
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det har väl gått från att vara ett märkligt virrvarr av oorganiserat tok till att mer och mer likna ett riktigt militärt förband.

Utrustningen är idag som regel att likna vid typiskt lätt infanteri lätt bepansrade eller oskyddade fordon. Beväpningen är främst utöver vanliga handeldvapen lätta granatkastare, AGS, tunga maskingevär och diverse Pskott/PvRb. Det har också eftersom tillkommit lättare artilleri (122mm haubits), tunga kastare och även tunga motoriserade avdelningar med både lätta och tunga pansarbilar (från Galt-liknande till BTR) och även stridsvagnar. Lättare pansarbilar finns också lite utspridda bland infanteri-grupperna.

Hur stora är skyttegrupperna? 10 man? Tre eller fyra grupper per pluton?
Citera
2015-05-26, 13:51
  #22
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Blev du behandlad väl av civilbefolkningen? Fick du ligga med många fagra damer pga att du var "en hjälte"?

Träffade du Mikael Skillt?

Hur många svenskar tror du har varit och slagits för Ukraina?

Vilka erfarenheter kan du ta med dig hem och fick du någon medalj?

Jag tyckte civilbefolkningen var hygglig för det mesta. En och annan pro-rysk blick någon gång kanske, men för det mesta var de civila trevliga eller iallafall neutrala. Större delen av dem vill ju, som man förvänta sig, inte ha något med kriget att göra. De vill kunna sköta sitt och vara ifred bara. Det var märkligt och svårmodigt att se dem som fortfarande levde mitt i fronten. Även om en stor del gett sig av fanns det också många som för en eller annan orsak fanns kvar.

Att ragga upp damer med hjältestatus hade säkert gått om man varit intresserad av det.

Ja, jag har träffat Skillt.

Inte speciellt många. 5-10 stycken, därikring. Då jag var där sista vändan var jag enda från Sverige.

Mest personliga erfarenheter, hur jag själv är och reagerar i olika situationer. Sedan säkert mycket annat, mer praktiskt också, men det är ju svårt att bara rabbla upp hursomhelst. Det mesta ligger ju i dvala, till det kommer på tal, om man säger så.
Citera
2015-05-26, 13:54
  #23
Medlem
jaybones avatar
Sköt du någon?

Avlossade du ditt vapen öht?

Såg du någon dö?

Hade du dödat Putin om du kunde?
Citera
2015-05-26, 13:55
  #24
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Hur stora är skyttegrupperna? 10 man? Tre eller fyra grupper per pluton?

Det är helt beroende på. Jag vet inte exakt hur det fungerade i de Ukrainska grupperna, men som exempel bestod vår grupp av 10-15 man. Sedan var det alltid frivilliga till varje uppdrag som bildade tillfälliga patruller eller grupper för varje uppdrag. Vad jag såg fungerade det ungefär likadant i de hel-ukrainska "Grupperna" (att betrakta som plutoner), men det blir som sagt mer och mer organiserat eftersom, även om det tar tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback