Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-27, 18:02
  #121
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzony
Har Gaston kommit tillbaka? Vilken roll har han i dag?

Ingen aning vad Gaston gör idag.

Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
1) Hur såg förhållandet mellan er och ukrainska armén ut? När ni stötte på dem hur var det? Sammarbetade ni?

Det var väl hyfsat. Vet att armén kunde beklaga sig över Azovs (och andra frvbat's) inkompetens, eller oförmåga att planera och utföra ordentliga militära operationer samtidigt som Azov beklagade sig över arméns alkoholism och bristande moral. Men annars var det nog hyggligt som jag såg det. Då förstår ju inte jag språket så kan såklart ha missat mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
2) Vad var annorlunda med att kriga mot Ryssland än vad du trodde innan? Finns det något som militären här hemma gör fel, inte berättar för sina soldater eller verkligen behöver tänka på?

Mja, jag vet inte. Jag gick in i det hela med ett öppet sinne och utan förväntningar.

Som jag skrivit tidigare, det är mycket som jag är tveksam till i hur strid förs i Sverige. Känns som man varit kolonialpolis för länge och glömt bort vart man kom ifrån. Är det något som drastiskt måste ändras är hur man ser på och agerar mot artilleri. Och med artilleri menas inte några skäggalver i bergen som skjuter lätt Grk lite höftat mot basen, utan tunga haubitsar som vräker skit över en. Någon borde damma av gamla journalfilmer och böcker i ämnet och börja återbekanta sig med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
3) Hur skulle du rekommendera svenskar att förbereda sig ifall det blir Ryskt anfall här?

Vet ej. Allt känns ju hopplöst med vårt särintresse till försvar egentligen. Att folk lär sig skjuta kanske? Den där gamla slagdängan "Skjutskicklighet ökar värnkraften" är ju fortfarande inte helt ogiltig.

Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
4) Hur bra presterar de reguljära ryssarna jämfört med Svenska/finska förband?

Ryssarna ska ju inte underskattas på något vis, men rent allmänt är de inte speciellt fantasifulla med för mycket förmåga till egna initiativ. Det tror jag är det som främst talar emot dem i strid mot västerländska motsvarigheter. Däremot har de inga problem att ta stora förluster och är brutala (som i empatilösa) i sitt sätt både mot motståndaren såväl som civilbefolkningen.
Citera
2015-05-27, 18:21
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Vi hade ryska stridsvagnar på samma avstånd som du och dina polare leker airsoft på. Synd att inte du kunde vara med och filma.

1. Ska jag tolka ditt svar som att du inte kan eller vill hänvisa till filmer eller dokumentation över era påstådda hjältedåd i februari?

2. Enligt lostarmour så förlorade "novorossiya" totalt 25st pansrade fordon i februari 2015, det vore ju intressant ifall ni kunde redogöra för vilka av dessa det var som ni skulle ha skjutit ut, eller annars berättar på den 'attacherade' kartan vart ni befann er under stridigheterna? http://lostarmour.info/armour/
Citera
2015-05-27, 18:30
  #123
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ska jag tolka ditt svar som att du inte kan eller vill hänvisa till filmer eller dokumentation över era påstådda hjältedåd i februari?

2. Enligt lostarmour så förlorade "novorossiya" totalt 25st pansrade fordon i februari 2015, det vore ju intressant ifall ni kunde redogöra för vilka av dessa det var som ni skulle ha skjutit ut, eller annars berättar på den 'attacherade' kartan vart ni befann er under stridigheterna? http://lostarmour.info/armour/

Det finns en del videoklipp från striderna kring Shyrokyne mellan 12 och 15 februari, och många därtill efter. Du får söka på youtube. Jag har heller aldrig påstått någonting om några hjältedåd, men vi lyckades få stopp på ryssarnas motanfall efter att vi tryckt fronten bort från Mariupol. Detta för att hindra deras artilleri från att beskjuta staden.

En T-72B1 gick helt i luften den 14'e Februari. Dessutom slogs åtminstone en BMP2 och en T-64 ut. Om de två sistnämnda senare bärgades och kunde repareras vet jag inte. Dessa fordon kan jag bekräfta slogs ut eftersom jag själv såg det. Sedan kan fler förluster av fiendens pansar ha tagits av artilleri, Strv-eld eller Pv-robotar, men det har jag bara uppfattat på ryktesvägen.
Citera
2015-05-27, 18:47
  #124
Medlem
Sinkomiess avatar
BehindRayban, Angående din länk, lostarmour, finns felaktigheter i den. Varesig den utslagna T-72an eller T-64an finns med, och jag hittade bara igen BMP2an som nr 691. Där står dock att den slogs ut den 6 Mars när den i verkligheten blev knäckt den 14 Februari.
Citera
2015-05-27, 18:47
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det finns en del videoklipp från striderna kring Shyrokyne mellan 12 och 15 februari, och många därtill efter. Du får söka på youtube. Jag har heller aldrig påstått någonting om några hjältedåd, men vi lyckades få stopp på ryssarnas motanfall efter att vi tryckt fronten bort från Mariupol. Detta för att hindra deras artilleri från att beskjuta staden.

En T-72B1 gick helt i luften den 14'e Februari. Dessutom slogs åtminstone en BMP2 och en T-64 ut. Om de två sistnämnda senare bärgades och kunde repareras vet jag inte. Dessa fordon kan jag bekräfta slogs ut eftersom jag själv såg det. Sedan kan fler förluster av fiendens pansar ha tagits av artilleri, Strv-eld eller Pv-robotar, men det har jag bara uppfattat på ryktesvägen.

1. Finns det någon officiell rapport över det där?

2. Det framgår av lostarmour exakt hur mycket som förstördes den 140215. Anser du att den här filmen ger en korrekt beskrivning av Azovs verkan vid Mariupol? https://www.youtube.com/watch?v=eodqAJfXUqQ
Citera
2015-05-27, 18:59
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Det framgår av lostarmour exakt hur mycket som förstördes den 140215. Anser du att den här filmen ger en korrekt beskrivning av Azovs verkan vid Mariupol? https://www.youtube.com/watch?v=eodqAJfXUqQ

Så du menar att en hemsida som retweetar ryska nättroll och kallar kriget för inbördeskrig är en källa som duger?
https://twitter.com/dajeypetros/stat...46607935578112

Filmen är förövrigt ifrån Donetsk flygplats.
Citera
2015-05-27, 19:03
  #127
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Finns det någon officiell rapport över det där?

2. Det framgår av lostarmour exakt hur mycket som förstördes den 140215. Anser du att den här filmen ger en korrekt beskrivning av Azovs verkan vid Mariupol? https://www.youtube.com/watch?v=eodqAJfXUqQ

1. Det gör det väl säkert någonstans.

2. Enligt sidan står det att 4 fordon förstördes den 14 februari, varav inga i Shyrokyne. Vilket inte stämmer.

Vad vill du säga med din video från Life News, som verkar vara filmad från Donetsk Flygplats? Vad har den med Azov eller Mariupol att göra? Och vad har den med Shyrokyne att göra?
__________________
Senast redigerad av Sinkomies 2015-05-27 kl. 19:08.
Citera
2015-05-27, 19:10
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foretagsspionen
Så du menar att en hemsida som retweetar ryska nättroll och kallar kriget för inbördeskrig är en källa som duger?
https://twitter.com/dajeypetros/stat...46607935578112

Filmen är förövrigt ifrån Donetsk flygplats.

1. Ifall du tycker att youtube är ryska nättroll får det stå för dig.

2. Ni kanske har en mer lämplig film att visa upp?

Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
1. Det gör det väl säkert någonstans.

2. Enligt sidan står det att 4 fordon förstördes den 14 februari, varav inga i Shyrokyne. Vilket inte stämmer.

Vad vill du säga med din video från Life News, som verkar vara filmad från Donetsk Flygplats? Vad har den med varken Azov eller Mariupol att göra? Och vad har den med Shyrokyne att göra?

1. Hittar du de fordon som ni skulle förstört någon annanstans på lostarmour? , stämmer den attacherade kartan på lostarmour med era observationer?

2. Det framgår att filmen länkar till och beskriver ett av de utslagna fordon som tillskrivs datumet 140215 och novorossiya.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
BehindRayban, Angående din länk, lostarmour, finns felaktigheter i den. Varesig den utslagna T-72an eller T-64an finns med, och jag hittade bara igen BMP2an som nr 691. Där står dock att den slogs ut den 6 Mars när den i verkligheten blev knäckt den 14 Februari.

1. Det är ju möjligt, men det finns två listor till med sammanställningar över fordon, kan det vara som så att era fordon gömmer sig där, eller att de är listade som Ukrainska? , förövrigt anser ni att den attacherade kartan stämmer, eller anser ni att den är 'bogus' eller 'ryska nättroll'?
Citera
2015-05-27, 19:22
  #129
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Hittar du de fordon som ni skulle förstört någon annanstans på lostarmour? , stämmer den attacherade kartan på lostarmour med era observationer?

Får inte upp kartan. Kan vara min dator som strejkar.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Det framgår att filmen länkar till och beskriver ett av de utslagna fordon som tillskrivs datumet 140215 och novorossiya.

Den 14e Februari pågick mig veterligen inga strider vid flygplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är ju möjligt, men det finns två listor till med sammanställningar över fordon, kan det vara som så att era fordon gömmer sig där, eller att de är listade som Ukrainska? , förövrigt anser ni att den attacherade kartan stämmer, eller anser ni att den är 'bogus' eller 'ryska nättroll'?


Jag hittar ingen bild på T-72an. T-64 kanske finns med som fellistad men jag vet inte då jag inte såg vart den stannade eller i vilket skick den slutade. Vad gäller T-72an vet jag att den syntes på iallafall ett propagandaklipp filmat av proryska trupper en tid efteråt. Den stod ganska precis mitt i byn med chassit "intakt" men tornet vid sidan om.

Tycker den här sidan verkar föga tillförlitlig, precis som väldigt mycket information om kriget som hittas på nätet..
Citera
2015-05-27, 20:30
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Om man anser att Ukraina och Azov-bataljonen har rätt, bör man väl söka sig till dem för vård då om det skulle behövas? Varför ska det skattefinansieras i Sverige? I dagens globaliserade värld byts ju medborgarskap hej vilt. Vill man ta värvning får man väl göra det, men ett medborgarskap är ju inte bara rättigheter, det finns ju en hel del skyldigheter, som folk oftast glömmer bort verkar det som.

Varför går det att ha en Oath of Allegiance i USA men inte i Sverige?

Vilken vård skattefinansieras av Sverige? Så vitt jag vet har inte Sverige bekostat en krona för vården av skadade eller döda svenskar.

Dessutom kan du kanske svara på vilket sätt man åsidosätter sina skyldigheter om man slåss mot en fiende till Europa eller Sverige. Det är snarare tvärtom.
Citera
2015-05-27, 20:31
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzony
Har Gaston kommit tillbaka? Vilken roll har han i dag?

Gaston har ingen koppling till Azov idag. Möjligtvis har han det till Högra Sektorn men jag är inte säker.
Citera
2015-05-27, 20:43
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

2. Var Ukrainas situation så dålig att ni istället för att tex. öva under amerikanens ledning, istället gav er ut på patrull i Donbass, med ett synbarligen ganska makabert resultat som följd?

Amerikanska instruktörer fanns inte i Ukraina vid det tillfället. Dessutom var Azovs offensiv mycket lyckad då man intog och håller fortfarande strategiska positioner som i princip är ointagliga för ryssarna.

Citat:
1. En film om detta hjältedåd kanske vore lämpligt? , det finns ju filmer från tidsperioden, men de visar som mest 1-3 pro-ryska stridsvagnar som ägnar sig åt prickskytte och understöd på säg 3-5km avstånd eller en hänvisning till lostarmour för redovisning av utfallet?

Vet inte om du märkt det men Azov krigar inte för ditt höga nöjes skull. Att du kan titta på video hemma i tillfälligtvis trygga Svedala är ju trevligt. Men att kräva videos av varje strid är bara fånigt. GoPro har man tid att leka med när det är lugnt inte när det hettar till på riktigt. Jag vet att Sinkomies och killarna gjorde en rejäl insats de två dagarna. Azov har aldrig haft såna förluster tidigare men man lyckades behålla de strategiskt viktiga delarna av staden. Delar som jag var med och förlorade i September.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback