Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-26, 09:54
  #1
Medlem
Börjar med lite citat ur artikeln:

Citat:
I söndags skickade en person, som vill göra metoderna offentliga, den så kallade scientologbibeln till en rad svenska myndigheter, exempelvis tingsrätter, hovrätter, kammarrätter, länsstyrelser, vissa kommuner, Rymdstyrelsen, Folkhälsomyndigheten och Statens konstråd.

Tingsrätten i Göteborg var en av mottagarna av mejlet med det 600 sidor tjocka dokumentet. Här bekräftar man att man mottagit det på måndagen och vidarebefordrar det utan dröjsmål när GP kräver ut det. GP har dock inte kunnat få bekräftat att det rör sig den autentiska "hemliga bibeln".

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...entologikyrkan

Inte varit så intresserad av denna "sekt" och visste faktiskt inte att deras bibel ens var hemlig. Men blev lite nyfiken på att läsa lite ur den nu. Någon som sitter på de hela och vill dela med sig?

Som sido diskussion så är jag nyfiken på de sista stycket GP artikeln tar fram här:

Citat:
Det hela ledde till att sekretesslagen ändrades så småningom, en ändring som gjorde det möjligt att sekretessbelägga icke utgivna verk av upphovsrättsliga skäl. Men den möjligheten tycks alltså Göteborgs och Södertäljes tingsrätter inte använda sig av.

Kommer Göteborg & Södertäljes tingsrätter få se någon konsekvens pga de här?
__________________
Senast redigerad av iowa88 2015-05-26 kl. 10:16.
Citera
2015-05-26, 10:04
  #2
Medlem
Åh vad spännande!

Finns det ingen som kan begära ut denna bibel och lägga upp det på nån fildelningssajt?
Citera
2015-05-26, 10:16
  #3
Medlem
kinesarsles avatar
Mycket intressant. Jag visste inte heller att deras bibel var hemlig.

Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Åh vad spännande!

Finns det ingen som kan begära ut denna bibel och lägga upp det på nån fildelningssajt?
Du själv kanske?
Citera
2015-05-26, 10:19
  #4
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Mycket intressant. Jag visste inte heller att deras bibel var hemlig.

En stor del av affärsidén bakom denna "religionen" är ju att ta betalt för att portionera ut lärorna, en i taget.

Så de är nog mindre glada om den nu verkligen har läckt.
Citera
2015-05-26, 10:20
  #5
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Kommer ihåg hur det var på 90-talet när Zenon Panoussis lämnade in skiten till riksdag och scientologerna förökte smyga in för att stjäla den.
Men de lyckades ju som sagt sen lobba fram en lagändring.

Det var verkligen scientologerna vs internet ett tag där på 90-talet.. kanske dags för ytterligare ett stort slag i det kriget.
Citera
2015-05-26, 10:25
  #6
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Kommer ihåg hur det var på 90-talet när Zenon Panoussis lämnade in skiten till riksdag och scientologerna förökte smyga in för att stjäla den.
Men de lyckades ju som sagt sen lobba fram en lagändring.

Det var verkligen scientologerna vs internet ett tag där på 90-talet.. kanske dags för ytterligare ett stort slag i det kriget.
P3 dokumentär gjorde ett avsnitt om det.
Citera
2015-05-26, 10:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Kommer ihåg hur det var på 90-talet när Zenon Panoussis lämnade in skiten till riksdag och scientologerna förökte smyga in för att stjäla den.
Men de lyckades ju som sagt sen lobba fram en lagändring.

Det var verkligen scientologerna vs internet ett tag där på 90-talet.. kanske dags för ytterligare ett stort slag i det kriget.

Försöker hitta de dokumenten han lämna in då, den skulle varit på 200 sidor efter vad jag hittat men alla nedladdningslänkar är döda nu då alla sidor jag hittat nu vid snabb googling lades upp i början av 2000 talet.
Citera
2015-05-26, 10:32
  #8
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Försöker hitta de dokumenten han lämna in då, den skulle varit på 200 sidor efter vad jag hittat men alla nedladdningslänkar är döda nu då alla sidor jag hittat nu vid snabb googling lades upp i början av 2000 talet.


Jag har lite hårddiskar liggandes från den tiden i hyllan.. ska se om jag kan få ta på ett scsi-kort så kan jag kolla om jag har det där.
Citera
2015-05-26, 10:32
  #9
Medlem
Samma sak hände för många år sedan minns jag, "bibeln" gjordes tillgänglig via någon myndighet. Det här var innan internet så Scientologerna ockuperade helt enkelt myndigheten i fråga, de begärde att få läsa sin bibel och sedan bytte de av varandra så att ingen utomstående kunde komma åt den. De satt där från morgon till kväll i flera veckor, nyheterna var där och försökte få några kommentarer av dem men de sade inget.

Det var efter den incidenten som lagen ändrades tror jag, ska bli kul att se vad som händer den här gången.

Är det någon som vet om nyhetsinslagen från förra gången finns på svtplay eller youtube?
Citera
2015-05-26, 10:35
  #10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Samma sak hände för många år sedan minns jag, "bibeln" gjordes tillgänglig via någon myndighet. Det här var innan internet så Scientologerna ockuperade helt enkelt myndigheten i fråga, de begärde att få läsa sin bibel och sedan bytte de av varandra så att ingen utomstående kunde komma åt den. De satt där från morgon till kväll i flera veckor, nyheterna var där och försökte få några kommentarer av dem men de sade inget.

Det var efter den incidenten som lagen ändrades tror jag, ska bli kul att se vad som händer den här gången.

Är det någon som vet om nyhetsinslagen från förra gången finns på svtplay eller youtube?


1996/97 var inte "innan internet".

Vad jag kommer ihåg så var det inte mycket på nyheterna om det. Nåt enstaka omnämnande typ.
Citera
2015-05-26, 10:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag har lite hårddiskar liggandes från den tiden i hyllan.. ska se om jag kan få ta på ett scsi-kort så kan jag kolla om jag har det där.

Ja gör gärna de om du har tid och lust, antar att de inte är något man lusläser för nöjeskull utan är väl en jäkla massa dravel att hetsa sig igenom?
Citera
2015-05-26, 10:49
  #12
Medlem
De mesta av deras hemliga läror har väl redan läckt ut? Kommer ihåg att jag läst deras skit om xenu, men nu finns det alltså ännu mer new age-flum att ta del av?

Intressant!
__________________
Senast redigerad av Aaxcon 2015-05-26 kl. 10:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback