Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-26, 09:04
  #1
Medlem
flashgrenades avatar
Hörde att kalvnäring fungerar som kosttillskott, kan detta stämma?

Igår blandade jag ihop en shake med lammnäring (som kalvnäring fast fetare). Det var helt klart drickbart och jag har än så länge inte märkt av några bieffekter.

Här är en bild på innehållsförteckningen för lammnäring


Kan människroppen ta till vara på detta eller är det skadligt?
Citera
2015-05-28, 21:58
  #2
Medlem
flashgrenades avatar
Bumbar med om någon iallafall skulle kunna svara på dessa frågor:

Det innehåller 7% aska. Detta är det som drar mig mest från att börja använda lammnäring. Är det någon som vet vad som menas med aska?

Proteinet i lammnäringen, visst måste det vara precis likadant vassleprotein som det är i t ex whey-proteinpulvret?
Citera
2015-05-30, 01:43
  #3
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Bumbar med om någon iallafall skulle kunna svara på dessa frågor:

Det innehåller 7% aska. Detta är det som drar mig mest från att börja använda lammnäring. Är det någon som vet vad som menas med aska?

Proteinet i lammnäringen, visst måste det vara precis likadant vassleprotein som det är i t ex whey-proteinpulvret?
"Aska" är väl substanser som inte når upp till fiberstatus.

Själv har jag köpt en femtikilos säck med kadavermjöl ifrån en brittisk bonde som har haft den liggande sen åttiotalet, kan man bygga på det tror ni?
Citera
2015-05-30, 01:56
  #4
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
"Aska" är väl substanser som inte når upp till fiberstatus.

Själv har jag köpt en femtikilos säck med kadavermjöl ifrån en brittisk bonde som har haft den liggande sen åttiotalet, kan man bygga på det tror ni?
Självklart kan du det, dessutom låter det ju jättegott.
Citera
2015-05-30, 10:04
  #5
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
"Aska" är väl substanser som inte når upp till fiberstatus.

Efter lite googlande har jag listat ut att aska helt enkelt är vad som blir kvar efter att man förbrännt fodret med hög temperatur. Man anger det som procentsats för att visa hur mycket mineraler som finns i fodret.

En sak mindre att oroa sig för
Citera
2015-07-21, 22:10
  #6
Medlem
flashgrenades avatar
Nu har jag ätit av lammnäringen regelbundet i cirka två månader men har bestämt mig att avbryta "dieten" och slänga ner säcken i källaren tills vidare.

Eftersom jag både googlat som en dåre och frågat livsmedelsverket, folkhälsomyndigheten samt miljö- och hälsoskyddsnämnden utan att få någon klarhet i om det är okej att äta så kan jag ju "utvärdera" mina erfarenheter av detta kosttillskott.

Att blanda ut det i vatten som man gör med vanligt proteinpulver var ingen höjdare. Iallafall inte om man gör det i samma proportioner som man gör med t ex vassleprotein. Detta eftersom lammnäringen har så högt saltinnehåll. Om man ändå gör detta tycker jag ½dl lammpulver till 4dl vatten smakar helt okej. Blandar man det istället med mjölk behövs det inte spädas ut lika mycket.

Majoriteten av de kilon lammnäring jag tryckt i mig har jag ätit i form av hemmagjort bröd i olika former, kakor och chokladbollar. Detta är livsmedel jag varmt kan rekommendera att baka tillsammans med lammnäring!

Mindre lyckade rätter jag försökt mig på är bland annat pizza och kalvdans. Kalvdansen fick helt fel konsistens och pizzadegen smakade riktigt illa vilket förstörde hela pizzan och det grämer mig fortfarande att jag sabbade en sån fin pizza.

Rent generellt är rätter som innehåller salt bra att laga då man helt enkelt utesluter saltet och då förhoppningsvis får en någorlunda balanserad smak.

Jag är skeptisk till folk som säger sig kunna utvärdera proteinpulver baserat på sin kropps vikt och styrkestats då det är så mycket annat som spelar in i den ekvationen. Men jag har iallafall inte känt mig dålig på något sätt. Skulle säga att det mestadels är saltet som påverkat mig. Om jag t ex åt några lammnäringsmackor till kvällsmat så brukade jag vara ganska rejält uttorkad i käften morgonen därpå. Känner även att jag blivit lite "beroende" av näringen. Trots att den inte är speciellt gott blir jag ändå sugen på det. Gissar på att det är något slags saltberoende jag utvecklat. Men inga magproblem eller andra invärtes smärtor har jag haft.
Citera
2015-07-22, 07:06
  #7
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
En fråga bara, varför käkar du detta för.
Vad är ditt syfte med detta?
Styrketränar du? För det är skillnad på proteiner och proteiner från olika källor.
Personer som håller på med styrketräning på relativt hög nivå tar ofta tillskott av proteiner av olika slag, exempelvis bipollen och Whey (vassle-protein).
Wheyprotein tillhör de proteiner som tas upp snabbast och kan användas bäst av människan, upptaget ökar dessutom ju mer koncentrerat och spjälkat det är. Whey har en förhållandevis hög koncentration av grenade aminosyror s.k. BCAA (branched chain amino acids) antagligen är det också just därför Whey protein har blivit en sådan så populärt i bodybuilding och styrketräningskretsar.
Citera
2015-07-22, 08:06
  #8
Medlem
Hodurs avatar
Proteinpulver är en riktigt smidig och billig källa av protein också.
Citera
2015-07-22, 09:44
  #9
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
En fråga bara, varför käkar du detta för.
Vad är ditt syfte med detta?
Styrketränar du? För det är skillnad på proteiner och proteiner från olika källor.
Personer som håller på med styrketräning på relativt hög nivå tar ofta tillskott av proteiner av olika slag, exempelvis bipollen och Whey (vassle-protein).
Wheyprotein tillhör de proteiner som tas upp snabbast och kan användas bäst av människan, upptaget ökar dessutom ju mer koncentrerat och spjälkat det är. Whey har en förhållandevis hög koncentration av grenade aminosyror s.k. BCAA (branched chain amino acids) antagligen är det också just därför Whey protein har blivit en sådan så populärt i bodybuilding och styrketräningskretsar.

Fick en säck gratis och fick höra att kroppsbyggare förr åt just kalvnäring som kosttillskott.

"För det är skillnad på proteiner och proteiner från olika källor" -Jo det är just det som jag insett nu (såhär lagom sent) och är anledningen till att jag slutar med det. Riktigt bortslösat om min kropp inte kunnat tillgodose de 20% protein som näringen innehåller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback