• 1
  • 2
2015-05-26, 08:30
Medlem
Erikssonenss avatar
Som frågan lyder så undrar jag vad som bevisligen hjälper att inte hamna i depression?
Citera
2015-05-26, 08:52
Medlem
Har du ett jobb, en intressant fritid, en bra flickvän/ pojkvän, bra relation till familj/ vänner, lagom med pengar och ett mål med livet. Så är chansen att hamna i depression väldigt liten.
Citera
2015-05-26, 08:53
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Har du ett jobb, en intressant fritid, en bra flickvän/ pojkvän, bra relation till familj/ vänner, lagom med pengar och ett mål med livet. Så är chansen att hamna i depression väldigt liten.

Lägg till; äta bra och regelbundet, bra sömn, motion, inte dricka för mycket.

Genetiska faktorer är ju förstås också viktiga, men de är ju svåra att ändra på eller göra något åt själv...
Senast redigerad av gato12 2015-05-26 kl. 09:25.
Citera
2015-05-26, 09:24
Medlem
retrospectives avatar
Sluta tänka. Lite abstrakt och vanskligt i praktiken, dock det allra mest effektiva.
Citera
2015-05-26, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Varför satte du punkt efter "livet" och började en ny mening?

TS att hamna i depression är ett helvete, mitt tips är att sätta sig vid någon sjö eller lugnt ställe och tänka ifred vad man kan försöka göra för att må bättre. Folk omkring sig skapar ådra mer depression, man behöver vara själv för ett tag.
Citera
2015-05-26, 10:15
Medlem
Sammanfattar vad de tidigare användare skrev: Vara aktiv och inte vara hemma bara.
Citera
2015-05-26, 10:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Bevisligen vet jag inte, men erfarenhetsmässigt har jag märkt att det hjälper att ha ordnat omkring sig, skaffa sig rutiner som är lätta att följa om det blir motigt.

Dessutom tror jag: Ekonomi i balans och inga räkningar som släpar efter, tryggt att ha en liten slant sparad. Städat och trivsamt i hemmet, ha fungerande förvaring. Kasta sånt du inte behöver; inga högar med papper som ligger, kläder man inte använder. Relationer som inte fungerar avslutas på ett bra sätt, det tar verkligen energi att umgås med folk man inte funkar ihop med. Har man sårat någon ser man till att be om ursäkt och gottgöra. Håll kontakt med de du tycker om så de inte försvinner, men undvik att belasta dem för mycket med prat om dig själv och hur du mår.

Kort sagt, se till att inte ha något som kan hänga över dig och dra ner dig ifall något annat börjar strula.
Citera
2015-05-26, 11:25
Medlem
bravehs avatar
det är vetenskapligt bevisat att alkohol/ droger/ för lite fysisk aktivitet är riskfaktorer.
Citera
2015-05-26, 12:38
Medlem
Visst är det viktigt att få vara själv ibland och ta hand om sin hjärna, det är också ofta ett måste då man inte kan umgås med andra människor under djupa depressioner men i det stora hela är andra människor ett måste för ett värdigt liv, jag har i åtminstone 15 år tyckt att den ultimata fritiden är jag helt ensam helt utan krav och måsten, 15 år senare har jag stött bort alla i min närhet och kan leva min dröm men det är ganska värdelöst, man är det man är i förhållande till andra människor, ensam har man ingen identitet, inget att leva för och en stor känsla av meningslöshet, det är också sjukt svårt att komma ur, utan andra människor så finns man inte. God ekonomi, sömn, bra mat, hålla sig borta från alcohol och att träna (främst motionsträning) är ett måste men enligt mig så är kontakten med andra människor numero uno
Senast redigerad av ogD4ng 2015-05-26 kl. 12:59.
Citera
2015-05-26, 13:02
Medlem
Bra matvanor och att vara aktiv hjälper mycket mer än vad man tror, det svåra är bara att få tummen ur röven om man redan hamnat i depression, ibland går det ju bara inte. Men det är lösningen som man måste ta tag i, sedan kan man sakta men säkert börja söka efter det som får en att må bra när man väl kommit upp sig lite och orkar.

Att försöka att inte ta livet så allvarligt är också en bra grej, intala dig detta några gånger om dagen, inget spelar egentligen någon roll så varför spendera tiden med att deppa.
Citera
2015-05-26, 13:16
Medlem
Bra matvanor, mycket frisk luft, skogspromenader. Få ordning på vit. D (blodundersökning) och B-vitaminer. Igen alkohol. Ta magnesium, ett fungerande preparat, i hög dosering -
- se tråden t1912024.
Citera
2015-05-26, 13:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ensamhet tror jag även är en bevisad riskfaktor, plus att det är bevisat husdjur är förebyggande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in