Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-30, 11:11
  #37
Medlem
badbollen3s avatar
tycker det är bra att de ska skaffa drönare. frågan är, vilken blir topphastigheten? säg att ett rån begås, drönaren är redan där, och ska försöka följa efter ett fordon. blir den ifrån åkt?
Citera
2015-05-30, 11:28
  #38
Medlem
Dresden14-15Febs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
tycker det är bra att de ska skaffa drönare. frågan är, vilken blir topphastigheten? säg att ett rån begås, drönaren är redan där, och ska försöka följa efter ett fordon. blir den ifrån åkt?
Brottsligheten i Sverige har exploderat enormt de senaste åren så jag tycker Polisen behöver all hjälp den kan få. Risken finns alltid så klart att större befogenheter kan missbrukas vilket delvis redan sker när politikerna utnyttjar Polisen för sin egen politiska agenda. Men då måste så klart korruptionen tas fram i ljuset, men brottsligheten måste bekämpas oavsett.

Att följa efter fordon tror jag man kan glömma om det rör sig om mindre drönare, i alla fall när det kommer till högre farter men i stadstrafik (50 km/h eller mindre) kan de nog fungera. Men på längre avstånd och högre hastigheter lär den få svårt hänga med och batteriet tar snabbt slut. Större drönare som är som mindre flygplan som USA:s militär har som är flera meter stora har helt annan prestanda och skulle lätt kunna följa efter fordon och vara uppe i luften i många timmar då de drivs av något bränsle.
Citera
2015-05-30, 14:09
  #39
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dresden14-15Feb
Brottsligheten i Sverige har exploderat enormt de senaste åren så jag tycker Polisen behöver all hjälp den kan få. Risken finns alltid så klart att större befogenheter kan missbrukas vilket delvis redan sker när politikerna utnyttjar Polisen för sin egen politiska agenda. Men då måste så klart korruptionen tas fram i ljuset, men brottsligheten måste bekämpas oavsett.

Att följa efter fordon tror jag man kan glömma om det rör sig om mindre drönare, i alla fall när det kommer till högre farter men i stadstrafik (50 km/h eller mindre) kan de nog fungera. Men på längre avstånd och högre hastigheter lär den få svårt hänga med och batteriet tar snabbt slut. Större drönare som är som mindre flygplan som USA:s militär har som är flera meter stora har helt annan prestanda och skulle lätt kunna följa efter fordon och vara uppe i luften i många timmar då de drivs av något bränsle.

förlåt för min felaktiga fråga, det jag menade att fråga var om det kommer att bli större drönare med kapaciteten för att följa efter fordon eller om vi får en liten skit leksak?

jag tycker att antingen så köper vi in de större, eller så låter vi bli helt och hållet. visst kan vi ha några små också, men vi måste ju ha några stora. gör rätt nu för engångsskull!

hur menar du att polisen skulle kunna missbruka drönarna? det lär ju loggas något otroligt, färdsträckor, tider m.m. plus att det är typ 6 poliser som håller på och utbilda sig till "piloter"
Citera
2015-05-30, 17:16
  #40
Medlem
usrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Enig, på samma sätt som jag tror att de flesta i den här tråden inte har en aning om vad en kommersiell drönare kan göra. Det är juninte så att de kommer att flygas på nollhöjd och jaga folk.. Så jag tror varesig att sten, hagelbössa eller luftgevär med kikarsikte är särskilt effektiva motmedel.

Det beror nog på vad drönarens syfte är. Om drönaren ska övervaka en demonstration på strategisk nivå så kan den parkeras högt upp i luften, utom räckhåll. Men om polisen vill identifiera personer i demonstrationen så måste drönaren gå inom stenkastaravstånd. Drönare inom polisens budgetramar kan inte bära speciellt tunga kameror och definitivt inte några kraftfulla teleobjektiv.

Man kan resonera att drönaren snabbt kan svepa förbi folk, ta bilder i farten och därmed bli svårare att träffa. Men det är fortfarande fullt möjligt att träffa den med stenar etc, och i demonstrationsexemplet finns ofta ganska många stenkastare närvarande, dessutom rökfacklor och annan skit.
Citera
2015-05-30, 17:30
  #41
Medlem
Men det är väl tämligen enkelt, det finns två alternativ att välja på:
1) Vi har inga regler och alla (inklusive svensk polis och Putin) får flyga med drönare som de vill.
2) Vi har gemensamma regler för hur drönarna får utnyttjas. Det gäller givetvis polisen också och kontroller kan därför ske. En del kommer dock att missbruka reglerna, men det finns en möjlighet att utöva sanktioner mot dem.

Det är väl bara att ni väljer vilket alternativ ni vill ha.
Citera
2015-05-30, 18:39
  #42
Medlem
Dresden14-15Febs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
förlåt för min felaktiga fråga, det jag menade att fråga var om det kommer att bli större drönare med kapaciteten för att följa efter fordon eller om vi får en liten skit leksak?

jag tycker att antingen så köper vi in de större, eller så låter vi bli helt och hållet. visst kan vi ha några små också, men vi måste ju ha några stora. gör rätt nu för engångsskull!

hur menar du att polisen skulle kunna missbruka drönarna? det lär ju loggas något otroligt, färdsträckor, tider m.m. plus att det är typ 6 poliser som håller på och utbilda sig till "piloter"
Polisen har inte uppgett några specifikationer så vi vet ännu inte om det rör sig om en liten hobbyleksak eller större som USA har.

Hur de kan missbrukas är väl inte så svårt räkna ut? De kan ju flyga runt och spana in i lägenheter, nakenbad, mer otillgängliga platser som folk ofta ser som mer privata. Säg någon som har en villa med plank runtom eller lägenhet på en våning en bit upp, tidigare krävde de att Polisen behövde en anledning för tränga sig på och snoka, nu är de bara köra med drönaren.

Det finns ju en ny lag Olovlig fotografering, brottsbalken 4 kap. 6a §. Undrar om denna också kommer gälla Polisdrönarna i så fall lär ju Polisens användningsområde för drönarna i alla fall kraftigt begränsat om de tänkte spana på folk som tar en joint på balkongen.
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Men det är väl tämligen enkelt, det finns två alternativ att välja på:
1) Vi har inga regler och alla (inklusive svensk polis och Putin) får flyga med drönare som de vill.
2) Vi har gemensamma regler för hur drönarna får utnyttjas. Det gäller givetvis polisen också och kontroller kan därför ske. En del kommer dock att missbruka reglerna, men det finns en möjlighet att utöva sanktioner mot dem.

Det är väl bara att ni väljer vilket alternativ ni vill ha.
För mindre "hobbydrönare" är den enda lagen som skulle kunna reglera användandet för Polisdrönarna lagen om olovlig fotografering, dvs att det krävs samtycke för att bli fotograferad i privata miljöer.

För större drönare som USA har krävs landningsbanor och säkert en del regelverk från Luftfartsstyrelsen som måste följas precis som andra flygplan måste. Att de speciellt måste utbilda piloter kan ju vara ett tecken på att det är krav från Luftfartsstyrelsen på att piloterna måste ha utbildning/certifikat och att de då rör sig om större drönare.
__________________
Senast redigerad av Dresden14-15Feb 2015-05-30 kl. 18:41.
Citera
2015-05-30, 19:15
  #43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usrid
Det beror nog på vad drönarens syfte är. Om drönaren ska övervaka en demonstration på strategisk nivå så kan den parkeras högt upp i luften, utom räckhåll. Men om polisen vill identifiera personer i demonstrationen så måste drönaren gå inom stenkastaravstånd. Drönare inom polisens budgetramar kan inte bära speciellt tunga kameror och definitivt inte några kraftfulla teleobjektiv.

Man kan resonera att drönaren snabbt kan svepa förbi folk, ta bilder i farten och därmed bli svårare att träffa. Men det är fortfarande fullt möjligt att träffa den med stenar etc, och i demonstrationsexemplet finns ofta ganska många stenkastare närvarande, dessutom rökfacklor och annan skit.

Jag tror du missar hur man skulle välja att använda dem

Jag skulle välja att använda dem med mönsteridentifiera våldsverkare, det vill säga att identifiera att NÅGON kastar sten ett. Därefter skulle jag använda resurserna för att spåra denna någon när denne rör sig, tills personal på marken kan ingripa. Rökfacklor är sällan multispektrala i civila sammanhang, så det är inget större hinder.
Citera
2015-05-30, 19:17
  #44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dresden14-15Feb
Det finns ju en ny lag Olovlig fotografering, brottsbalken 4 kap. 6a §. Undrar om denna också kommer gälla Polisdrönarna i så fall lär ju Polisens användningsområde för drönarna i alla fall kraftigt begränsat om de tänkte spana på folk som tar en joint på balkongen.

För det första, lagen skyddar dig endast om du befinner dig inne i en bostad. Så på balkongen är du fair game för alla och envar.

För det andra, myndighetsutövning har gott om frikort i lagen om du läser den lite närmare.
Citera
2015-05-30, 19:23
  #45
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dresden14-15Feb
Polisen har inte uppgett några specifikationer så vi vet ännu inte om det rör sig om en liten hobbyleksak eller större som USA har.

Hur de kan missbrukas är väl inte så svårt räkna ut? De kan ju flyga runt och spana in i lägenheter, nakenbad, mer otillgängliga platser som folk ofta ser som mer privata. Säg någon som har en villa med plank runtom eller lägenhet på en våning en bit upp, tidigare krävde de att Polisen behövde en anledning för tränga sig på och snoka, nu är de bara köra med drönaren.


jo, men de kommer ju till att börja med, bara vara 6 poliser i hela landet, som kommer att styra dem. de kommer ju knappast vara så dumma att de håller på och spanar på solande damer eller liknande (kanske t.o.m. är kvinnor som kommer att styra dem, det vet vi ju inte). nej, jag tror inte att de kommer att utnyttjas för egenvinning. man lär vara säker på att man har chefens godkännande innan man gör något. och chefen lär ju vara försiktig i sina beslut, då media kommer att granska detta, var så säker.

men visst, om det växer och blir för vanligt och accepterat så kommer det säkert att hända. men hur ska någon regering motivera att köpa in 1000 drönare för polisen ska något att leka med?
Citera
2015-05-30, 20:30
  #46
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Lycka till :P
http://youtu.be/UJ0o05-ULkM (Och det där är bara en leksak för ett par tusenlappar. )
Det är skillnad på e drönare för racing som i videon och en för foto/film. Men en träff i batteriet för susen, lipo brinner om man punkterar dom. För övrigt tror jag inte polisen kommer köra med hemmabyggen om dom ska använda drönare.
Citera
2015-05-30, 21:00
  #47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Det är skillnad på e drönare för racing som i videon och en för foto/film. Men en träff i batteriet för susen, lipo brinner om man punkterar dom. För övrigt tror jag inte polisen kommer köra med hemmabyggen om dom ska använda drönare.

Du förstår uppenbarligen inte att jag försökte uppvisa lite humor. Nej, jag kan inte flyga så med min kameralyftare heller 6
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2015-05-30 kl. 21:04.
Citera
2015-05-30, 22:31
  #48
Medlem
usrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag tror du missar hur man skulle välja att använda dem

Jag skulle välja att använda dem med mönsteridentifiera våldsverkare, det vill säga att identifiera att NÅGON kastar sten ett. Därefter skulle jag använda resurserna för att spåra denna någon när denne rör sig, tills personal på marken kan ingripa. Rökfacklor är sällan multispektrala i civila sammanhang, så det är inget större hinder.

Jag missar ingenting och har dessutom erfarenhet av drönare och elektronisk bildigenkänning. Bildigenkänning funkar mycket dåligt i grötiga sammanhang som jag antar att en demonstration utgör, i synnerhet om folk är maskerade och extra illa om folk är maskerade med neutral svart AFA-uniform. Den enda möjligheten är då att personal följer "våldsverkaren" via drönarkameran, men då måste drönaren gå nära, inom stenkastavstånd.

Ditt resonemang funkar säkert fint i en James Bond-film, men verkligheten är inte där ännu, vad du än påstår. Drönaren funkar fint på strategisk nivå i demonstrationer, men inte mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback