Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-26, 04:39
  #1
Medlem
Hej, gjorde för ett par veckor sedan ett inlägg här angående Keyboard och vad som skulle passa mig bäst. Men efter att varje dag spenderat timmar framför datan har jag fått bättre förståelse kring det hela, och har nu andra frågetecken.

Jag vill lära mig att spela någorlunda bra på tangenter, för att impa på polare mm... men samtidigt vill jag också spendera mesta tiden i musik program(Logic) för att skapa låtar mm... Jag tänkte först att jag skulle köpa ett billigt keyboard att öva på, och sedan ett litet midi-keyboard för att styra logic. Men nu fick jag den briljanta iden att man kanske kan köpa ett lite större(61+) tangenters midi-keyboard, och strunta i ett vanligt. Jag kommer för det mesta spela med hörlurar för att inte störa päronen anyways.

så mina frågor kring det är då:
-Kan man lära sig spela keyboard lika bra på ett full-size midi-keyboard(Roland A800 Pro, M-audio Oxygen 88) med anslagskänsliga tangenter som på ett vanligt keyboard(Casio wk6600, Yamaha Psr3443)?
-Kan man koppla midi-keyboard via datorn till förstärkare/högtalare för att sedan kunna uppträda live med det?
-Kan man använda pedal på midi-keyboard


Min plan är att också bygga en liten "hemmastudio" där jag kan arbeta för det mesta med att skapa låtar och så vidare. Det behöver inte vara super proffsigt då jag via en polare har tillgång till en riktig studio för seriös inspelning(om jag någonsin tar mig dit), men jag vill ha kvalité prylar ändå.
I studion vill jag kunna arbeta med Logic Pro och kunna spela in gitarr och sång. Jag har kollat på endel videor, men lyckas inte greppa vad vissa saker är.

Jag vet att jag behöver:
-Midi-Keyboard
-Dator+ Logic
-Ljudkort
-Mikrofon
-Gitarr
-Hörlurar

Jag undrar nu:
-Finns det andra saker ni skulle rekommendera att jag lägger till på listan?
-Hur fungerar ett ljudkort, och varför behövs det?
-Jag har en usb-mikrofon(Blue Sparks Digital). Räcker den eller behövs en "riktigt" mikrofon?
-Spelar man in gitarr via mikrofon, eller kan man koppla den till datorn på något sätt?
-Hur lång tid kan det ta att lära sig Logic och mer om hur "musikens värld" fungerar, och hur lär man sig snabbare?

Vore skit snällt om man kunde få liten nybörjarhjälp här Tack på förhand// Jonathan
__________________
Senast redigerad av jonteehx 2015-05-26 kl. 04:42.
Citera
2015-05-26, 04:56
  #2
Medlem
Lära sig spela piano kan man göra på ett midi-keyboard, har jag flera kompisar som har gjort!

Min Hemmastudio består utav:
MacDator + Logic X
Ljudkort
Vinylspelare x2 samt mixer
Högtalare KrK
Midi-keyboard ala 49keys
Några gitarrer och en bas
Mikrofon

Alltså vad som ''behövs'' för att göra musik idag är ju egentligen bara en dator, eller om du är låtskrivare en iphone med inspelning samt din gitarr/piano och rösten för demoinspelning. Om du är signad på ett label så väntas inte låtskrivarna göra mycket mer än så haha.

Vad vill du göra för musik?
Men jag rekommenderar dig att skaffa en soft Mikrofon!
Citera
2015-05-26, 05:45
  #3
Medlem
Många pianister börjar redan som 6 åringar....
Citera
2015-05-26, 05:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejtbit
Lära sig spela piano kan man göra på ett midi-keyboard, har jag flera kompisar som har gjort!

Min Hemmastudio består utav:
MacDator + Logic X
Ljudkort
Vinylspelare x2 samt mixer
Högtalare KrK
Midi-keyboard ala 49keys
Några gitarrer och en bas
Mikrofon

Alltså vad som ''behövs'' för att göra musik idag är ju egentligen bara en dator, eller om du är låtskrivare en iphone med inspelning samt din gitarr/piano och rösten för demoinspelning. Om du är signad på ett label så väntas inte låtskrivarna göra mycket mer än så haha.

Vad vill du göra för musik?
Men jag rekommenderar dig att skaffa en soft Mikrofon!

Super, då struntar jag i ett vanligt då! Tar ju bara en massa plats isånnafall.

Jag vet inte riktigt än! Jag gillar musik med electro-ljud fast samtidigt en skön sångröst liksom.
Jag tänkte väl skaffa sakerna nu, sen leka runt i ett par månader och försöka hitta det jag trivs bäst med, men tanken är väl lite åt det här hållet: https://www.youtube.com/watch?v=LlefHgF0kPA , https://www.youtube.com/watch?v=qQrgto184Tk men vet inte riktigt vilken gren det hamnar under :P

Så vinylspelare och mixer antar jag att jag inte lär behöva? Eller vad jag förstår är det mer utrustning för dj's?
Har du någon förklaring lite på vad ett ljudkort är, och vad för funktion det har? Är det samma sak som preamp?
Vad är en soft Mikrofon?
Tack som fan för svar!
Citera
2015-05-26, 05:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlanko
Många pianister börjar redan som 6 åringar....
Tur att självförtroendet ligger på topp isånnafall! Min tanke är väl inte att bli pianist, utan mer spela lite rytmer samtidigt som jag sjunger liksom! Lär jag mig en enkel version av Say Something- A Great Big World blir jag mer än nöjd!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback