Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-25, 19:37
  #1
Medlem
Citat:
Storbedragaren Pehr Eideryd, 55, har gäckat polisen i över två år.
Men på tisdagseftermiddagen greps den efterspanade brottslingen i en fritidsstuga utanför Norrtälje.
- Han greps när han stod och grillade, säger Lars Elmquist, kriminalpolis vid Ekobrottsmyndigheten i Stockholm.

Citat:
Pehr Eideryd är en av landets värsta bedragare med en rad domar för ekonomisk brottslighet bakom sig.
Senast i januari 2013 dömdes han till 5,5 års fängelse i Svea hovrätt för grovt bedrägeri och bedrägeri på 18 miljoner kronor, samt försök till bedrägeri på 7 miljoner kronor.

Citat:
Pehr Eideryd har tidigare kommit över mångmiljonbelopp genom bedrägerier med avancerad utrustning och stulna kontokortsuppgifter.
- Hans specialitet var osanna fakturor. Vi tog honom på bar gärning med en väska med usb-minnen och en massa fakturor kopplade till olika bolag, sa Lars Elmquist vid ett tidigare tillfälle till Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/stor...d-har-gripits/


Någon som vet något mer om hans bedrägerier vad de går ut på (förutom att det skall vara osanna fakturor)?

Det står om avancerad utrustning, någon som vet vad det är för utrustning?

Någon som vet något mer om han, kanske tillgång till FUP/domar?
Citera
2015-05-25, 21:07
  #2
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/stor...d-har-gripits/


Någon som vet något mer om hans bedrägerier vad de går ut på (förutom att det skall vara osanna fakturor)?

Det står om avancerad utrustning, någon som vet vad det är för utrustning?

Någon som vet något mer om han, kanske tillgång till FUP/domar?

Jag är nyfiken på hans skolgång, var han växte upp, etc.

Någon som vet?
Citera
2015-05-26, 17:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag är nyfiken på hans skolgång, var han växte upp, etc.

Någon som vet?
Han var inblandad i Uppsalamaffian och vittnade bland annat mot tjock-Steffe och Enander:

http://www.svd.se/kand-ekobrottsling...se_6992753#E24
Citera
2015-05-27, 01:06
  #4
Medlem
Kemiske Alis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/stor...d-har-gripits/


Någon som vet något mer om hans bedrägerier vad de går ut på (förutom att det skall vara osanna fakturor)?

Det står om avancerad utrustning, någon som vet vad det är för utrustning?

Någon som vet något mer om han, kanske tillgång till FUP/domar?

Inte så avancerad utrustning. Babsmaskiner, kortnummer och en slitstark arm som orkar knappa in koderna för att lura stackars tyskar och fransmän på pengar. För övrigt var han en otroligt social och trevlig kille, men några affärer tror jag inte man ska göra med honom. Han har varit med i så många sammanhang så jag undrar om han inte skulle göra sig en förmögenhet om han lyckades skriva några böcker om sina erfarenheter. Det var ju en prestation att hålla sig på fri fot så länge i Sverige, blev han brandad eller bara igenkänd?
Citera
2015-05-29, 19:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
Inte så avancerad utrustning. Babsmaskiner, kortnummer och en slitstark arm som orkar knappa in koderna för att lura stackars tyskar och fransmän på pengar. För övrigt var han en otroligt social och trevlig kille, men några affärer tror jag inte man ska göra med honom. Han har varit med i så många sammanhang så jag undrar om han inte skulle göra sig en förmögenhet om han lyckades skriva några böcker om sina erfarenheter. Det var ju en prestation att hålla sig på fri fot så länge i Sverige, blev han brandad eller bara igenkänd?

Enligt denna artikeln så anledningen till att han blev gripen var på grund av omfattande spaningsarbete, ett väldigt omfattande jobb av EBM, span, underrättelse och utredare och att kartlägga honom har de gjort i minst ett år:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20854844.ab
Citera
2017-02-04, 12:11
  #6
Medlem
Yolandees avatar
Jag tror de visste var han var hela tiden. Han befann sig inte utomlands.
Citera
2017-02-04, 12:12
  #7
Medlem
Yolandees avatar
Jag tror de visste var han var hela tiden. Han befann sig inte utomlands. Det finns en bok: Papperstigrarna.
Citera
2017-05-09, 22:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolandee
Jag tror de visste var han var hela tiden. Han befann sig inte utomlands. Det finns en bok: Papperstigrarna.


Han går i sin pappas fotspår.Även han var en riktig skojare och bedragare på 70-talet.De jobbade tilsammans redan då
Citera
2017-05-09, 22:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolandee
Jag tror de visste var han var hela tiden. Han befann sig inte utomlands. Det finns en bok: Papperstigrarna.


Han går i sin pappas fotspår.Även han var en riktig skojare och bedragare på 70-talet.De jobbade tilsammans redan då.Bara bedrägerier av alla slag
Citera
2019-05-25, 16:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
Inte så avancerad utrustning. Babsmaskiner, kortnummer och en slitstark arm som orkar knappa in koderna för att lura stackars tyskar och fransmän på pengar. För övrigt var han en otroligt social och trevlig kille, men några affärer tror jag inte man ska göra med honom. Han har varit med i så många sammanhang så jag undrar om han inte skulle göra sig en förmögenhet om han lyckades skriva några böcker om sina erfarenheter. Det var ju en prestation att hålla sig på fri fot så länge i Sverige, blev han brandad eller bara igenkänd?


Kände honom väl i många år, läs boken papperstigrarna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback