Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-26, 19:14
  #13
Medlem
Världen skapades inte genom The Big Bang, vår värld och vårt solsystem kom till genom att en stor stjärna kollapsade in på sig själv, det är såhär mycket skapas i universum genom död föds nytt. The Big Bang skapade Universum, men den riktiga frågan är; hur kunde det finna rum för The Big Bang att ske? Hur kunde det finnas någonting?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kurator
1. Att det finns en högre makt som skapade allt. Detta betyder då alltså att vi lever i en ologisk värld där många frågor inte kan besvaras.

Hur skapades den högre makten? Det finns mycket med universum som vi aldrig kan besvara, det är ett mysterium för oss och desto mer vi lär oss om universum desto mer mystiskt blir allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kurator
2. Att vi lever i en värld med massvis av dimensioner. Vi människor kan inte förstå alla dessa dimensioner vilket gör att de svarar på sånt som inte är logiskt.

Det är möjligt att det mänskliga sinnet enbart är konstruerat för att uppleva en tredimensionell verklighet, medan möjligheten att det finns parallella eller andra verkligheter som är fyrdimensionella som vi aldrig kan uppleva eller upptäcka. Många som har testat att röka DMT(N,N-Dimethyltryptamin) och brutit igenom verkar övertygade om att de besöker andra dimensioner, där de träffar varelser som visar de allt möjligt som egentligen är omöjligt, t.ex strukturer och skapelser ifrån extremt avancerade civilisationer.

Vår hjärna är ett lika stort mysterium som universum.
__________________
Senast redigerad av testocyp 2015-05-26 kl. 19:17.
Citera
2015-05-26, 21:17
  #14
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kurator
Förstår inte riktigt vad du menar. Kristendom t.ex. är monoteism medan hinduism är polyteism. Båda kan ju inte samtidigt "ha rätt". Antingen finns det en gud, ingen gud eller flera gudar. Jag snackar inte om vad de tror på utan hur det verkligen är (vilket ingen någonsin har vetat eller vet).
Jag talar om samma sak. Hur det verkligen är. Det noumenala. Tinget i sig. Vad religionerna beskriver är det fenomenala, det vi uppfattar genom medvetande. Religionerna försöker göra anspråk på det noumenala och det kan vi aldrig, med dagens teknologi och kunskap, förstå objektivt.


Hinduism är för övrigt inte en religion i den bemärkelsen med en gemensam kanon och en gemensam tro. Brahman sägs vara den yttersta verkligheten. Alla gudar är aspekter av Brahman. Jag är dock inte tillräckligt skolad inom hinduism, men Upanishaderna brukar sägas vara den metafysiska och filosofiska grundstenen. Men detta tillhör inte ämnet.
Citera
2015-05-26, 21:30
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Världen skapades inte genom The Big Bang, vår värld och vårt solsystem kom till genom att en stor stjärna kollapsade in på sig själv, det är såhär mycket skapas i universum genom död föds nytt. The Big Bang skapade Universum, men den riktiga frågan är; hur kunde det finna rum för The Big Bang att ske? Hur kunde det finnas någonting?
Det är ju det jag frågar efter
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Hur skapades den högre makten? Det finns mycket med universum som vi aldrig kan besvara, det är ett mysterium för oss och desto mer vi lär oss om universum desto mer mystiskt blir allt.
Jag skrev ju att om den högre makten finns så lever vi i en värld där det finns ologiska saker. T.ex. så kanske det inte finns något som skapade den högre makten. Att eftersom det är ologiskt så behöver det inte finnas svar på frågor som vi tycker är självklara.
Citera
2015-05-26, 21:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Hinduism är för övrigt inte en religion i den bemärkelsen med en gemensam kanon och en gemensam tro. Brahman sägs vara den yttersta verkligheten. Alla gudar är aspekter av Brahman. Jag är dock inte tillräckligt skolad inom hinduism, men Upanishaderna brukar sägas vara den metafysiska och filosofiska grundstenen. Men detta tillhör inte ämnet.

Nej jag vet att hinduismen utgår från Brahman om man kan säga så. Kanske var ett dumt exempel men du förstod vad jag menade iallafall.
Citera
2015-05-26, 22:22
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kurator
Det är ju det jag frågar efter

Du kan knacka på alla dörrar, sparka in dörrarna om du vill - det är alltid tomt. Vi kommer aldrig att få det besvarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kurator
Jag skrev ju att om den högre makten finns så lever vi i en värld där det finns ologiska saker. T.ex. så kanske det inte finns något som skapade den högre makten. Att eftersom det är ologiskt så behöver det inte finnas svar på frågor som vi tycker är självklara.

Och då resonerar jag som så att det är ologiskt att ingenting skapade den högre makten.
Citera
2015-05-26, 22:31
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Och då resonerar jag som så att det är ologiskt att ingenting skapade den högre makten.
Det är ju det vi inte kan veta
Citera
2015-05-26, 22:35
  #19
Medlem
lagomtjocks avatar
Det här är den bästa förklaring jag sett hittills, så jag väljer att tro på den tills vidare.
https://www.youtube.com/watch?v=RmD9ZWDUsNY
Citera
2015-05-27, 00:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagomtjock
Det här är den bästa förklaring jag sett hittills, så jag väljer att tro på den tills vidare.
https://www.youtube.com/watch?v=RmD9ZWDUsNY

Asså😂 hade förväntat mig något seriöst😛
Citera
2015-05-27, 09:02
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kurator
Det är ju det vi inte kan veta

Vi kan inte veta någonting, och det är när vi insett att vi inte vet någonting som vi vet någonting.
Citera
2015-05-27, 10:55
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kurator
Det är ju det vi inte kan veta

Om vi är beredda att anta att något kan existera utan att ha skapats, så kan vi lika gärna tillämpa det på världen vi ser, inte på någon högre osynlig makt.
Citera
2015-05-27, 12:02
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Vi kan inte veta någonting, och det är när vi insett att vi inte vet någonting som vi vet någonting.
Dagens citat
Citera
2015-05-27, 12:04
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Om vi är beredda att anta att något kan existera utan att ha skapats, så kan vi lika gärna tillämpa det på världen vi ser, inte på någon högre osynlig makt.
Sant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback