Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-25, 17:04
  #1
Medlem
Har ADSL hemma där första telejacket sitter på första planet i huset. Från det jacket går det telekabel ner till ett jack i källaren. Jag vill nu sätta in mitt ADSL-modem i det rummet i källaren och undrar hur jag bäst ska gå till väga för ett optimalt resultat. Är det risk att det blir märkbart sämre kvalitet på inkommande signal med 10-15m extra telekabel (som måste skarvas dessutom)? Går det att koppla om jacken och testa?

Skulle det vara bättre att dra en vanlig nätverkskabel i det befintliga röret och ha kvar modemet i första jacket som idag? Huset är 40 år gammalt och risken för att det är stopp i rören är stora, samt att kostnaden blir högre då jag behöver verktyg till kontaktering o.s.v.
Citera
2015-05-25, 17:18
  #2
Medlem
DeRogers avatar
Jag hade dragit nätverkssladd. Risken för fel ökar om du kör analogt.
Citera
2015-05-25, 17:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeRoger
Jag hade dragit nätverkssladd. Risken för fel ökar om du kör analogt.
Tänkte det också. Ska testa med en annan kabel först och se om jag kommer igenom röret innan jag handlar det jag behöver.
__________________
Senast redigerad av diarrehampus 2015-05-25 kl. 17:34.
Citera
2015-05-25, 17:47
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Ja eller varför inte testa att flytta ner adsl modemet o sätta det i jacket i källaren och se vilken hastighet du får?
Citera
2015-05-25, 18:04
  #5
Medlem
larsen1s avatar
Så länge du inte sätter en vanlig telefon i förstajack är det bara att flytta ner modemet.
Citera
2015-05-25, 20:56
  #6
Medlem
DennisOlofs avatar
Det kan funka utmärkt, så länge du inte använder jacken som sitter "före" ADSL modemet på tråden. Men det optimala är såklart att använda första jacket som kommer in. Går det att dra en cat5e som du själv föreslår om det finns plats, så varför inte försöka med det.

Annars kan du ju alltid prova hur stabilt det blir om du kör i "andra" jacket, så att säga. Provade själv för mycket längre sedan, och då var även telefoner inkopplade. Det funkade faktiskt men man tappade synk mot stationen då och då.
Citera
2015-05-25, 21:06
  #7
Medlem
Jag har nu testat koppla in i det andra jacket, fungerar bra än så länge. Får se hur stabilt det fungerar under de närmsta dagarna. Verkar hålla samma hastighet som i första jacket. Minns att jag testat det förr när jag fortfarande hade fast telefoni, men självfallet gick det ju inte så bra då.
Citera
2015-05-26, 16:37
  #8
Moderator
Tystnads avatar
Har du den gamla flata 2 ledare kabeln EKUA som den hette mellan 1 och andra jacket?
I så fall lär du förlora kapacitet.
Citera
2015-05-27, 13:06
  #9
Medlem
DennisOlofs avatar
diarrehampus, så länge det är stabilt och du är nöjd med hastigheten så behöver du inte göra något. Men man bör undvika att ha en telefon inpluggade eller använda jacket som ligger före adsl modemet.

Annars är det ju bara köra på, så behöver du inte göra något. Visst kan hastigheten påverkas något men om det inte är så stor skillnad och man är nöjd så behöver man ju inte bry sig om det.

Viktigast är att uppkopplingen är stabil.
Citera
2015-05-31, 14:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har du den gamla flata 2 ledare kabeln EKUA som den hette mellan 1 och andra jacket?
I så fall lär du förlora kapacitet.
Det är vanlig tvinnad kabel, utan något ytterhölje/isolering.

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
diarrehampus, så länge det är stabilt och du är nöjd med hastigheten så behöver du inte göra något. Men man bör undvika att ha en telefon inpluggade eller använda jacket som ligger före adsl modemet.

Annars är det ju bara köra på, så behöver du inte göra något. Visst kan hastigheten påverkas något men om det inte är så stor skillnad och man är nöjd så behöver man ju inte bry sig om det.

Viktigast är att uppkopplingen är stabil.
Jag hade lite problem för några dagar sedan och valde att koppla tillbaka som det var innan. Tror inte att det beror på att modemet inte sitter i första jacket, men var tvungen att ha stabil uppkoppling just då (vilket inte förbättrades :P). Ska skaffa en lite längre RJ12-kabel innan jag kopplar om en gång till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback